Woilà tar in 30 msek i en finansieringsrunda som leds av Schibsted

Woilà är en digital tjänst som sparar pengar åt konsumenter efter köp. Sedan Woilà lanserades i maj 2019 har köp för mer än 200 miljoner kronor processats i plattformen med en rullande årstakt som på kort tid motsvarar drygt en procent av svensk e-handel. Mer än hälften av de användare som varit med sedan starten har sparat pengar på prissänkningar efter köp. Nyligen lanserades även möjligheten att automatiskt få ersättning om tåget är försenat.
– Woilà ligger i linje med Schibsteds investeringsstrategi. Schibsted driver redan framgångsrikt ett antal prisjämförelse- och prisupplysningstjänster, vi ser Woilà som en del i det fortsatta bygget av detta segment. Schibsted är mån om att konsumenten alltid skall betala rätt pris oavsett om det är före, under, eller som i Woilàs fall, efter genomfört köp. Woilà skapar något nytt i transaktionen efter köp, vilket gäller både produkter och tjänster. Bakom bolaget står ett starkt team, och vi ser fram emot att fortsätta utveckla detta tillsammans, säger Peter Grytterhielm på Schibsted Growth.
I rundan deltar även befintliga aktieägare, däribland DIBS-grundaren Niklas Söderholm, ITABs storägare Anna Benjamin och Prisjakts grundare Jonas Bonde. Pengarna ska användas för att skala upp organisationen, lansera nya produkter och till internationell expansion. Ägarkretsen har lång erfarenhet av att skapa både konsumentnytta och driva värden för samarbetspartners.
– Woilà bidrar till trygghet vid och efter köpbeslutet. Varje transaktion plockas upp av algoritmer som sorterar informationen och ser till att konsumenten får de bästa priserna och villkoren efter köp. Att spara pengar vid sänkta priser och förseningar är en del, men vi kikar även på finansiella tjänster och ett antal spännande områden där besparingar och användarupplevelse står i fokus. Woilà bygger transparens och en starkare lojalitet mellan företag och konsumenter, där vi ser att vi bidrar till att konsumenterna återvänder till samma bolag i större utsträckning, säger Wilhelm Schenning, medgrundare och vd för Woilà.
OM WOILÀ
Woilà är en digital tjänst som sparar pengar åt konsumenter efter köp. I dagsläget sparar konsumenten pengar om priset sjunker efter köp, eller om tåget är försenat. Operatören kontaktas automatiskt, och ersättningen kommer tillbaka in på kontot. Tjänsten lanserades som app i maj 2019, och har sedan dess hanterat köp till ett värde av 200 miljoner kronor. Bolaget är baserat i Stockholm med ett tiotal anställda, och backas av flera framgångsrika investerare.
För mer information, vänligen kontakta:
Wilhelm Schenning, vd Woilà: 079 348 13 09, wilhelm@woila.se
Peter Grytterhielm, Schibsted Growth: 070 525 21 35, peter.grytterhielm@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder


Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum