”Matkanalen” kommer till Sverige

Matkanalen lanserades i Norge 2015 och har lyckats väldigt bra på sin marknad, med 600 000 månatliga tittare och 100 000 prenumeranter på Snapchat idag. Kanalen kommer att sända en kombination av internationella matprogram från hela världen tillsammans med nya svenska matprogram för att inspirera hemmaköket på alla nivåer.
– Vi strävar både efter att öka mångfalden och lyfta fram nya trender inom matlagning, till exempel återspeglas det växande intresset för vegetarisk och vegansk mat i vårt innehåll, säger Øivind Lindøe, grundare av Matkanalen.
Matkanalen lanseras av Schibsted Marketing Services i Sverige och kommer att samarbeta tätt med Aftonbladet och andra Schibsted-publikationer och tjänster.
– Matkanalen har träffat en nerv hos en högst varierad målgrupp sett till både ålder och geografi, men som har mat som gemensam nämnare. Vi ser nu fram emot att lansera Matkanalen även i Sverige, stärka den med Schibsteds digitala kraft, och inte minst utforska både kommersiella och redaktionella möjligheter till gagn för vår publik, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services i Sverige.
Lanseringsdatumet är planerat till 1 april och kanalen kommer att ingå både i ett antal av de största tv-distributörernas baspaket och digitalt. Parallellt pågår rekrytering till en kommersiellt ansvarig för Matkanalen i Sverige, som tillsammans med övriga Schibsted Marketing Services ska lansera och utveckla Matkanalen på den svenska marknaden.
Exempel på innehåll och personer i Matkanalen:
Entreprenören och matbloggaren Gustav "Jävligt Gott" Johansson ställer sig frågan ”Visst är det lite underligt att Sverige ännu inte har fått sig ett riktigt bra veganskt matlagningsprogram?” och djupdyker därför i den veganska husmanskosten i en ny tv-serie.
Matskribenten och profilen Pierre Orsander som har hjärtat djupt rotat i Malmös restaurangscen kommer i tv-serien ”Gatumat & Gourmet” att ta med tittaren på en matresa genom staden där olika maträtter skildras, allt från lyxig ostmacka till dekonstruerad nudelsoppa.
Forskaren och författaren Victoria Bignet har inriktat sin forskning på hälsosam och hållbar kosthållning. Hon har en bakgrund som forskningskoordinator för stiftelsen EAT, vid sidan av Gunhild Stordalen och Johan Rockström, och har bland annat skrivit boken Eat Good: Recept som förändrar världen. Just nu jobbar hon på en uppföljare till boken som ska vända sig till barn.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, Head of Business Development, Tailor Made Solutions. Tel: 070-917 02 17 E-post: karin.schmidt@schibsted.com.
Joakim Flodin, vd Schibsted Marketing Services. Tel: 070-615 25 14 E-post: joakim.flodin@schibsted.com.
Øivind Lindøe, grundare Matkanalen. Tel: +47 99 64 36 E-post: oivind@matkanalen.tv.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder


Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum