Schibsted lanserar stipendium för journaliststudenter

För andra året arrangerar Schibsted och Stiftelsen Tinius i vår The Power of Journalism i Stockholm, en konferens där journalistikens och mediebranschens utmaningar och möjligheter diskuteras. Konferensen samlar framstående opinionsbildare, experter och journalister och är ett forum för att utbyta erfarenheter och kunskap och inspireras av goda exempel på journalistisk.
I år vill Schibsted inte bara lyfta etablerade journalisters arbete utan också skapa en arena där journalist-studenters idéer lyfts fram. Därför lanserar Schibsted The Power of Journalism-stipendiet.
– Vi är övertygade om att många journaliststudenter sitter på idéer som både kan stärka journalistiken och utveckla mediebranschen. Framtidens journalister kommer att möta en allt mer komplex medievärld och en verklighet med en ökad hotbild mot yrket. Vårt stöd och uppmuntran till dem är viktigare än någonsin, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.
The Power of Journalism-stipendiet är på totalt 30 000 kronor och delas ut till den eller de studenter som presenterar en idé om hur de vill utveckla sig själva och som samtidigt bidrar till utvecklingen av mediebranschen och journalistiken i stort. Ingen idé är för liten eller för stor och förhoppningen är att många journaliststudenter tar chansen och söker.
– Vi har fått fin respons från de lärosäten vi hittills presenterat stipendiet för. Det är en möjlighet för studenter som drömmer om att förverkliga en journalistisk idé, oavsett om det gäller att demokratisera den digitala journalistiken eller skapa en podcast för att ge de ohörda en röst. Jag tror att nästa generations journalister sitter på många av svaren om hur vi skapar bättre förutsättningar för journalistiken, säger Raoul Grünthal.
Stipendiet delas ut under The Power of Journalism-dagen som genomförs på At Six i Stockholm den 12 maj. Ansökningstiden startar den 20 februari och är öppen fram till den 3 april.
Läs mer om det nya stipendiet här: https://www.powerofjournalism.com/stipendiet
Stipendiet delas ut av en jury som består av:
Lena K Samuelsson, publisher, Aftonbladet.
Anna Careborg, publisher, Svenska Dagbladet.
Hannes Delling, redaktör för undersökande journalistik, Svenska Dagbladet.
Martin Schori, chef för Gräv & Story, Aftonbladet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Rebecka Wulfing, Communications and Public Policy specialist, Schibsted. Tel: 0708-62 21 85. E-post: rebecka.wulfing@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
