MHF

Nykterhetsorganisationer besvikna efter Global Ministerkonferens

Dela
Internationella nykterhetsorganisationer med svenska MHF och IOGT-NTO i spetsen lämnar förra veckans globala ministerkonferens besvikna. Det stora problemet med rattfylleri lyser nästan helt med sin frånvaro i de dokument som konferensen resulterar i. Så mycket som en fjärdedel av alla dödsfall i trafiken orsakas av förare påverkade av alkohol och andra droger. Detta är ett allvarligt och dyrbart misstag, anser organisationerna.

19-20 februari hölls den tredje Globala Ministerkonferensen om trafiksäkerhet i Stockholm, med Sverige som värdland.

Inför konferensen skrev flera internationella nykterhetsorganisationer ett brev med  starka rekommendationer till konferensen att inkludera nykterhet som en central del av trafiksäkerheten.

Tyvärr valde de deltagande delegaterna att inte ta med nykterhet som central del i arbetet framåt.

-Detta är ett stort och dyrbart misstag, inte bara räknat i pengar utan framför allt i mänskligt lidande, hävdar Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef på MHF. 

Här är brevet som sändes ut inför konferensen:

Ärade delegater.

Vi har läst rekommendationerna från den akademiska expertgruppen för perioden 2020-2030 till ministerkonferensen. Rekommendationerna gäller viktiga trafiksäkerhetsåtgärder runt världen.

Vi saknar emellertid både problembeskrivning och förslag på åtgärder för ett av de största globala trafiksäkerhetsproblemen, nämligen alkohol- och narkotikapåverkade förare på vägarna.

Bara i Europa skulle minst 5 000 dödsfall ha förhindrats under 2018 om alla förare hade varit nyktra. Det uppskattas att endast 1,5 - 2% av de kilometer som körs i EU sker med en olaglig blodalkohokoncentration, medan hela cirka 25% av alla trafikdödsfall i EU är alkoholrelaterade.

Forskning har identifierat beprövade åtgärder som kan hålla alkoholpåverkade förare borta från vägarna och spara tusentals liv varje år, inklusive sänkta promillegränser, nykterhetskontroller, alkolås för vissa kategorier av förare och tidigare rattfyllerister, tillsammans med utbildning och uppmärksamhetskampanjer.1

Internationell forskning bekräftar också vikten av allmänna alkoholpolitiska åtgärder som höjd alkoholbeskattning, begränsad tillgänglighet och förbud mot alkoholreklam. 2

USA:s National Highway Traffic Safety Administrations senaste statistik om berusad körning säger att av de 36.560 personer som dog i trafikolyckor 2018 dödades 10 511 personer i rattfylleriolyckor. Förare som hade en blodalkoholhalt på 0,8% eller högre var ansvariga för dessa dödsfall. När det gäller singelolyckor med ett dödligt utfall involverar 65% av dem en berusad förare. Rattfylleri är orsaken till mer än 50% av det totala antalet dödliga motorvägsolyckor. 3

Globalt dör varje år 1,25 miljoner människor i trafikolyckor enligt Världshälsoorganisationen WHO. Det är allmänt erkänt att rattfylleri är en viktig riskökande faktor och bidrar till många trafikdödsfall. Med stor säkerhet, är det verkliga antalet alkoholrelaterade trafikolyckor högre än det som framkommer i den officiella statistiken. 4

Vårt förslag är att konferensen inkluderar såväl den problembeskrivning som de lösningar när det gäller alkohol och droger i vägtrafik som nämns i detta brev i riktlinjerna för fortsatt internationellt samarbete om trafiksäkerhet fram till 2030.

 

Lars Olov Sjöström
Road Safety Manager, Ph.D. MHF Sweden  

Irma Kilim
Director of Policy, IOGT-NTO Sweden

Maik Duennbier
Director of Strategy and Advocacy, Movendi International

_______________________________________________

Källor:

  1. Progress in Reducing Drink-Driving and other Alcohol-Related Road Deaths in Europe, ETSC Brussels 2019
  2. Chaloupka FJ, Grossman M, Saffer H. The effects of price on alcohol consumption and alcohol-related problems. Alcohol Res Health. 2002;26:22–34. Cook PJ, Moore MJ. The economics of alcohol abuse and alcohol-control policies. Health Aff (Millwood) 2002;21(2):120–133. Cook PJ. Paying the tab: the costs and benefits of alcohol control. Princeton NJ: Princeton University Press; 2007.
  3. https://carsurance.net/blog/drunk-driving-statistics/
  4. Alcohol-Related Road Casualties in Official Crash Statistics, OECD/International Transport Forum 2017
För att se det här innehållet från klarittyjoy.com måste du ge ditt medgivande sidans topp. För att se det här innehållet från klarittyjoy.com måste du ge ditt medgivande sidans topp. För att se det här innehållet från klarittyjoy.com måste du ge ditt medgivande sidans topp. För att se det här innehållet från klarittyjoy.com måste du ge ditt medgivande sidans topp. För att se det här innehållet från klarittyjoy.com måste du ge ditt medgivande sidans topp. För att se det här innehållet från klarittyjoy.com måste du ge ditt medgivande sidans topp. För att se det här innehållet från klarittyjoy.com måste du ge ditt medgivande sidans topp. För att se det här innehållet från klarittyjoy.com måste du ge ditt medgivande sidans topp. För att se det här innehållet från klarittyjoy.com måste du ge ditt medgivande sidans topp. För att se det här innehållet från klarittyjoy.com måste du ge ditt medgivande sidans topp. För att se det här innehållet från klarittyjoy.com måste du ge ditt medgivande sidans topp. För att se det här innehållet från klarittyjoy.com måste du ge ditt medgivande sidans topp. För att se det här innehållet från klarittyjoy.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

MHF
MHF
Nygårdsgatan 3
543 51 Tibro

08-555 765 55http://www.mhf.se

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 13 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 200 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

Följ MHF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från MHF

Pressinbjudan: Välkommen till Tylösandsseminariet Studio: ”Säkrare steg i trafiken – Hur minskar vi riskerna för fallolyckor?”17.3.2025 09:17:10 CET | Pressinbjudan

Tema denna gång är ”Körkort: En rättighet eller ett ansvar? – Hur påverkar utbildningen trafiksäkerheten?”. Ett inspirerande och högaktuellt seminarium om trafiksäkerhet och körkortets framtid fullt av spännande insikter, viktiga fakta och framtidens möjligheter inom trafiksäkerhet och körkortsutveckling. Seminariet riktar sig till dig som arbetar med eller är intresserad av trafikfrågor, ungdomars säkerhet och framtidens regelverk för körkort.

Pressinbjudan: Välkommen till Tylösandsseminariet Studio ”Körkort: En rättighet eller ett ansvar? – Hur påverkar utbildningen trafiksäkerheten?”9.12.2024 16:53:07 CET | Pressinbjudan

Tema denna gång är ”Körkort: En rättighet eller ett ansvar? – Hur påverkar utbildningen trafiksäkerheten?”. Ett inspirerande och högaktuellt seminarium om trafiksäkerhet och körkortets framtid fullt av spännande insikter, viktiga fakta och framtidens möjligheter inom trafiksäkerhet och körkortsutveckling. Seminariet riktar sig till dig som arbetar med eller är intresserad av trafikfrågor, ungdomars säkerhet och framtidens regelverk för körkort.

Vecka 45: Nationella uppmärksamhetsveckan för riskbruk/missbruk av alkohol och droger.1.11.2024 11:31:55 CET | Pressinbjudan

Över en miljon svenskar lever idag med riskbruk av alkohol. För många innebär detta inte bara personliga konsekvenser, utan påverkar även närstående, framför allt barn. Varje år under Vecka 45 tar MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund) med samarbetspartners ett krafttag för att uppmärksamma de förebyggande och rehabiliterande insatser som gör skillnad i kampen mot alkohol- och drogmissbruk samt rattfylleri.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye