Istället för Genèvesalongen – Volkswagen sänder live från Wolfsburg

Se världspremiärerna av nya laddhybriden Touareg R och nya generationen av sportikonen Golf GTI.
Touareg R är Volkswagens tredje laddhybrid.

Volkswagen välkomnar Genèves statsråds beslut att ställa in årets bilsalong i Genève. Detta är ett beslut taget av intresse för hälsa och säkerhet för alla deltagare och anställda.

Som ett alternativ till den ursprungligen planerade presskonferensen kommer Volkswagen istället att visa upp sina bilnyheter via livestreaming från Wolfsburg. Samma dag och tid gäller: tisdagen den 3 mars klockan 09:10.

Ralf Brandstätter, Chief Operating Officer för märket Volkswagen och Frank Welsch, styrelseledamot för märket Volkswagen med ansvar för teknisk utveckling, presenterar då för första gången nya laddhybriden Touareg R och den åttonde generationen av Golf GTI.

Presentationen kommer att livestreamas online via följande länk:

Touareg R är Volkswagens tredje laddhybrid.
Åttonde generationen av nya Golf GTI.

År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 49 000 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Säljstart för sportiga versioner av nya Volkswagen Golf17.7.2024 14:35:13 CEST | Pressmeddelande

Nya Golf GTI Clubsport, Golf R och Golf Sportscombi R är nu möjliga att beställa i Sverige Framhjulsdrivna Golf GTI Clubsport är den mest kraftfulla GTI:n någonsin med en effekt på 300 hk (221 kW) och elektroniskt styrd differentialspärr fram Golf R och Golf Sportscombi R har fyrhjulsdriften 4MOTION, en effekt på 333 hk (245 kW) och förfinad kördynamik Rymliga Golf Sportscombi R har en bagageutrymmesvolym på upp till 1 642 liter Med det speciella tillvalspaketet Black Edition kan Golf R fås i svart design och med funktioner som GPS-varvtidsräknare och G-kraftmätare

Toppbetyg för nya Volkswagen Tiguan – fem stjärnor i Euro NCAP5.6.2024 14:58:46 CEST | Pressmeddelande

Nya Tiguan, som nu lanseras på den svenska marknaden, har fått toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krävande säkerhetstester. Tredje generationen av den storsäljande modellen är därmed officiellt en av de säkraste bilarna i sin klass. Tiguan klarade sig särskilt väl i kategorin barnsäkerhet. Detta betyg är ännu viktigare eftersom Tiguan, som hittils har sålts i drygt 7,6 miljoner exemplar, är en idealisk allroundbil för familjer.