De första detaljerna om Volkswagens helt eldrivna SUV ID.4

- Volkswagens elbilsoffensiv är i full gång. Tillverkningen av ID.3 har startat vid fabriken i Zwickau. I sommar börjar de första exemplaren rulla ut på vägarna.
- Efter ID.3 följer ID.4. ID.4 är den andra medlemmen i ID.-familjen och den första fullfjädrade eldrivna SUV:en från Volkswagen
- Praktiska proportioner. ID.4 drar full fördel av elbilsplattformen MEB:s alla möjligheter: fronten är kort, hjulbasen lång och interiören förvånansvärt rymlig.
- Lång räckvidd. Tack vare den enastående aerodynamiken och de stora batterierna har ID.4 en räckvidd på upp till 500 km (WLTP) mellan laddningarna.
- Fossilfri och hållbar. Tillverkningen av ID.4 blir koldioxidneutral genom hela värdekedjan.
Nästa steg mot hållbar mobilitet – efter ID.3 följer ID.4
ID.4 är Volkswagens första helt eldrivna SUV och precis som ID.3 kommer den att erbjuda klimatneutral tillverkning och drift. Även ID.4 är baserad på Volkswagen-koncernens speciella elbilsplattform – MEB (Modular Electric Drive Matrix) – och bjuder på samma styrkor som karakteriserar hela ID.-familjen: kompakta yttermått, rymlig interiör, intuitivt handhavande och full uppkoppling.
Allt det här innebär att Volkswagens strategiska elbilsoffensiv nu sjösatts på ett framgångsrikt sätt. Enligt de reviderade planerna ska upp till 1,5 miljoner elbilar på helårsbasis rulla av monteringsbanden år 2025, vilket är betydligt fler än de tidigare planerna.
Konceptbilen ID.CROZZ utvecklar sig till ID.4
Den är säker och progressiv på vägen, alltid uppkopplad, och alltid utsläppsfri – och det mitt i världens populäraste marknadssegment. Volkswagen ger nu en glimt av sin första kompakt-SUV – ID.4 – i form av en kamouflerad version. Den produktionsklara versionen av denna andra modell i ID.-familjen kommer att presenteras senare i år.
Siffran 4 indikerar att den nya modellen hör till kompakt-SUV-segmentet. Den är en direkt efterföljare till ID.3, en bil med vilken Volkswagen öppnat det tredje stora kapitlet i sin historia, efter klassiska ”Bubblan” och Golf. Förkortningen ”ID.” står för intelligent design, identitet och framsynt teknik.
”Open Space” med gott om plats
Den finslipade aerodynamiska karossen på ID.4 skapar en perfekt grund för den revolutionerande MEB-plattformen: fronten på bilen är kort och hjulbasen lång, vilket åstadkommer massor med plats på insidan. Föraren och passagerarna i ID.4 sitter bekvämt i detta ”Open Space” – den luftiga och ljusa kupén.
ID.4 kommer från början med bakhjulsdrift och lite senare även som en fyrhjulsdriven version. Högspänningsbatteriet sitter alltid monterat under passagerarutrymmet för att på så sätt ge bilen en så låg tyngdpunkt och en så välbalanserad fördelning av axelbelastningen som möjligt. Batteriet kan laddas både med växelström och likström, och 3-fas är standard. Beroende på drivpaket har ID.4 en räckvidd på upp till 500 km.
Enkelt handhavande
Förarplatsen i ID.4 är mycket välstrukturerad och så gott som alla funktioner styrs via pekreglage (beröringskänsliga knappar och ytor) eller intelligent röststyrning (med vanligt tal). Volkswagens första helt eldrivna SUV erbjuder sina köpare avancerad säkerhetsteknik och full uppkoppling.
Tillverkningen av ID.4 kommer att ske vid Volkswagens fabrik i Zwickau och är koldioxidneutral genom hela värdekedjan. Volkswagens många lösningar på laddningssidan gör det bland annat möjligt för kunderna att ladda sin ID.4 med grön el.
Volkswagens strategi: Elbilar för alla kunder
Volkswagens elbilsoffensiv har växlat upp och löper enligt plan. Ifjol nåddes viktiga milstolpar på vägen med världspremiären för helt eldrivna ID.3 och med produktionsstarten för elbilsfabriken i Zwickau. Marknadslanseringen av ID.-familjen är det främsta målet för Volkswagen år 2020, och de första exemplaren av ID.3 rullar ut på de europeiska vägarna i sommar.
”We Charge” – ladda i hela Europa
Samtidigt med lanseringen av ID.3, kommer Volkswagen att introducera sin laddningslösning ”We Charge”, vilket ger tillgång till cirka 150 000 laddningsstationer runt om i Europa med ett enda betalkort. Volkswagens kunder kan använda snabbladdningsnätverket IONITY till fördelaktiga priser. Äger man en ID.3 1ST får man en laddningskredit på upp till 2 000 kWh eller 600 euro insatt på sitt We Charge-kort.
Betydande investering för ett betydelsefullt mål
Volkswagen siktar på att inom de närmaste åren vara världsledande inom e-mobilitet. I det syftet investerar Volkswagen 33 miljarder euro totalt i koncernen, varav 11 miljarder euro är öronmärkta för märket Volkswagen. Volkswagen räknar med att producera 1,5 miljoner elbilar på helårsbasis år 2025.
Från år 2021 kommer anläggningen i Zwickau att tillverka 330 000 elbilar per år vilket då gör den till Europas största och mest effektiva elbilsfabrik. Blickar vi internationellt är förberedelserna för lanseringen av ID.-familjen i full gång också i Kina och USA. Förproduktion har redan startat vid anläggningen i kinesiska Anting.
Volkswagen utvecklar affärssegment med anknytning till e-mobiliteten
Som en del av sin elbilsoffensiv har Volkswagen gett sig in i ett antal strategiska affärssegment. Dotterbolaget Elli fortsätter att utveckla laddningsinfrastrukturen och arbetar också med grön el.
Med We Charge kommer Volkswagen att introducera ett eget betalkort som kunderna kan använda runt om i hela Europa för att ladda sin bil vid allmänna laddningsstationer. ID. Charger-laddboxen gör effektiv laddning möjlig hemma. Volkswagen sätter också upp sina egna laddningsstationer tillsammans med återförsäljarna. Totalt 36 000 av dessa laddpunkter kommer att sättas upp hos återförsäljare och på andra ställen i Europa fram till och med år 2025.
På den svenska marknaden erbjuder Volkswagen alla som köper en ny eller begagnad laddbar Volkswagen hos någon av Volkswagens Sveriges auktoriserade återförsäljare ett elavtal med 100 % förnybar el från Jämtkraft – där tre års hemmaladdning ingår.
MEB-plattformen öppen även för andra
Att göra elbilsplattformen MEB tillgänglig även för andra tillverkare är ett banbrytande steg. Ford kommer att vara en av de första biltillverkarna som använder den. Företaget planerar att lansera en MEB-baserad bil i Europa år 2023 och räknar med att sälja minst 600 000 exemplar av modellen de första sex åren.
Tillverkning av battericeller från början av 2024
Volkswagen har också tagit viktiga steg när det gäller utveckling, utprovning och tillverkning av battericeller. Planering pågår för att i början av 2021 börja uppföra en batterifabrik i den tyska staden Salzgitter. Anläggningen kommer att få en kapacitet på 16 gigawatt. Produktionsstarten är beräknad till början av 2024. Med detta i sikte har Volkswagen bildat ett joint venture tillsammans med det svenska företaget Northvolt.
Mer detaljer finns i bifogat PDF-dokument.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder





Dokument
Länkar
Om
År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 49 000 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen är fortsatt det största elbilsmärket i Sverige 20251.4.2025 12:54:53 CEST | Pressmeddelande
Färsk nyregistreringsstatistik från Mobility Sweden visar att Volkswagen fortsätter att vara Sveriges största elbilsmärke 2025. I mars registrerade märket 1 586 nya helt eldrivna personbilar, vilket gör Volkswagen till elbilsetta för tredje månaden i rad. ID.7 (inklusive ID.7 Tourer) behåller också positionen som årets mest registrerade elbil.
Volkswagen visar upp ID. GTI Concept på eCarExpo i Stockholm26.3.2025 09:46:24 CET | Pressmeddelande
Volkswagens eldrivna konceptbil ID. GTI Concept visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm den 4-6 april. Detta blir en unik möjlighet för den svenska publiken att uppleva den kommande sportiga elbilen på nära håll.
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum