Schibsted först i världen med nya annonstekniken Swadd

I dagarna lanserar Schibsted nya plug-in tekniken Swadd i sina displayformat. Tester visar att annonser som applicerar Swadd i genomsnitt ses i hela 17 sekunder. Tekniken ger även interaktion samt en kvittens på att konsumenterna har förstått annonsörens kommunikation. Allt sker direkt i annonsen och annonsören betalar först när reklambudskap både nått fram och är förstått.
– För oss på Schibsted passar detta perfekt. Det ligger i vårt DNA att alltid tänka nya lösningar och teknik för att skapa värde för våra läsare och annonsörer. Det har varit ett väldigt snabbfotat samarbete med Swadd i implementeringen av den här nya tekniken i våra system, säger Jane Westermark.
Swadd som teknik implementeras som ett plug-in och extralager på annonsen och fungerar som ett mini-quiz. Läsaren får en fråga vad annonsen handlar om och vid rätt svar belönas man med monetär ersättning och ett glatt animerat ansikte. Ersättningen fylls på direkt i läsarens Swadd-plånbok och kan användas för inköp av olika presentkort. Är man inte Swadd-medlem blir man detta väldigt enkelt direkt i bannern.
– Med Swadd ger vi både konsument och annonsör ännu större mervärde. Det fina med det här är att det är ett win-win för alla. Våra annonsörer betalar bara för unika personer som sett annonsen och bekräftat att budskapet verkligen nått fram och våra läsare belönas för att de tar del av den reklam som de vill ta del av, säger Jane.
Swadd, som står för både utveckling, teknik och support, gläds även de åt samarbetet.
– Vi är väldigt glada att få springa hand i hand med Schibsted i den här lanseringen. Även om Swadd framöver kommer att vara tillgängligt för alla mediehus har det varit både roligt och lärorikt att implementera Swadd för första gången tillsammans med Schibsted, säger Tommy Gottberg, medgrundare av Swadd.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tommy Gottberg, co-founder, Swadd. Telefon: 070 740 11 29 . E-post:tommy@swadd.com.
Jane Westermark, Product Manager, Ad Products & Monetization, Schibsted. Telefon: 073 839 39 05. E-post: jane.westermark@schibsted.com.
-------------------------------------------------
Produktbeskrivning i korthet
Swadd är en plug-in-teknik för banners där annonsören får bekräftelse, via direkt interaktion i bannern, att en unik person i målgruppen interagerat med annonsen och förstått annonsörens budskap.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
