Viktklubb byter namn, manér och fokus – blir Wellobe

Viktklubb grundades 2003 i samarbete med Karolinska institutet och blev då Sveriges första digitala viktminskningstjänst. Sedan dess har tjänsten hjälpt över en halv miljon människor till ett hälsosammare liv.
– Vi har genom alla möten med våra medlemmar förstått att vi har en tjänst som fungerar, men att vårt namn, Viktklubb inte ringar in vilka vi är. Att vårt namn fokuserar för mycket på vikt och för lite på vad vi egentligen erbjuder: ett verktyg som fungerar men som också ger stöd, pepp och coaching, säger Vedrana Corluka.
Med det nya namnet Wellobe flyttas fokus från enbart vikt till det som faktiskt spelar roll: välmående och hälsa i stort. Bakgrunden till namnbytet bygger på ett större strategiarbete under våren 2019, där en av slutsatserna blev att man i dag ser på viktminskning ur ett mer holistiskt perspektiv. Omgörningen öppnar också för en större affär.
– Med nytt namn, snyggare layout och en uppdaterad känsla – samtidigt som vi håller fast vid en framgångsrik och väldigt populär metod – blir Wellobe modern på ett sätt som ger oss möjligheten att vara till nytta för ännu fler, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Wellobe ger alla som har bestämt sig för att göra resan mot ett hälsosammare liv ett verktyg som fungerar. Hälsotjänsten jobbar med enkel matematik utifrån principen att man kan äta allt, men inte alltid: Den bygger också på insikten om att en viktresa handlar om mer än att bara räkna siffror på vågen och ger därför ett helhetsstöd med coachning, inspirerande artiklar och nyttiga och kaloriberäknade recept.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Vedrana Corluka, tf chef på Wellobe. Tel: 070-7727048 E-post: vedrana.corluka@schibsted.com.
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder




Om
Aftonbladet är en del av Schibsted och svenska folkets primära nyhetskälla. Varje dag når tidningen omkring 3,9 miljoner läsare och tittare, via mobila plattformar, webben, online video och som papperstidning. Omkring 250 000 svenskar är i dag prenumeranter på Aftonbladet Plus. Aftonbladet har ca 300 anställda. Omsättningen 2018 var 1,8 miljarder kronor och vinsten 204 miljoner kronor (EBITDA). Tidningen grundades 1830 av Lars Johan Hierta och ägs av den norska mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent).
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
