Övervägande positiv utvärdering av lärarutbildningar
Förskollärarutbildningen håller hög kvalitet
UKÄ:s utvärdering av förskollärarutbildningen vid Högskolan i Halmstad visar att den genomgående har hög kvalitet. Mer än hälften av de förskollärarutbildningar som utvärderades erhöll omdömet hög kvalitet (11 av 19 utbildningar i landet).
– På Akademin för lärande, humaniora och samhälle är vi mycket glada över det här omdömet angående förskollärarutbildningen. Lärarlaget och programansvariga på förskollärarutbildningen arbetar systematiskt med kvaliteten på och utvecklingen av utbildningen, och det märks, säger Mattias Nilsson, chef för avdelningen för lärande vid Högskolan i Halmstad.
– Till de goda exempel som lyfts fram hör förskollärarutbildningens sätt att samverka. Goda exempel är bland annat de examinationer som har utformats för att skapa dialog med professionen, såsom konferenser och radiosändningar, säger Mattias Nilsson.
Grundlärarutbildningen får kritik och åtgärder vidtas
Grundlärarutbildning vid Högskolan i Halmstad ges med inriktning årskurserna F-3 samt årskurserna 4-6. I landet utvärderades 18 utbildningar med inriktning F-3, och 11 fick ifrågasatt kvalitet. Med inriktning 4-6 utvärderades 18 utbildningar och 9 fick ifrågasatt kvalitet.
Vid Högskolan i Halmstad konstaterar UKÄ att ett av de 13 delområden – bedömningsgrunder – som UKÄ utvärderade, inte är tillfredställande. De övriga tolv delområdena är tillfredsställande.
– Vi kommer att noggrant analysera UKÄ:s beslut och bedömarnas rapport för att förstå anledningarna till omdömet, utveckla de positiva sidorna av utbildningarna samt åtgärda det som UKÄ funnit icke tillfredsställande, säger Verónica Gaspes, ordförande i forsknings- och utbildningsnämnden (FUN) och fortsätter:
– Bedömarnas rapport lyfter många goda exempel och intressanta områden för utveckling som vi kommer att ta vara på.
Inom respektive grundlärarprogram finns brister som handlar om hur studenterna utvecklar kunskaper i vetenskapsteori och forskningsmetodik respektive hur utbildningen möjliggör för studenterna att självständigt kunna använda forskningsresultat i sina analyser. Samtidigt visar utvärderingen att studenterna på grundlärarutbildningarna årskurs F–3 respektive 4–6 utvecklar goda kunskaper om undervisning och om lärarprofessionen.
– Att UKÄ genom sin utvärdering har riktat kritik mot vissa delar av vår utbildning är något vi naturligtvis tar på stort allvar. Vi kommer att arbeta hårt med förbättringsåtgärder under det år vi har på oss att åtgärda bristerna. Vårt mål är självklart att vi i alla delar ska ha en hög kvalitet på alla våra lärarutbildningar, säger Susanna Öhman, akademichef Akademin vid lärande, humaniora och samhälle vid Högskolan i Halmstad.
Positiva omdömen
Trots att ett delområde i respektive grundlärarprogram ses som bristfälligt, visar utvärderingarna i sin helhet att båda grundlärarutbildningarna håller tillfredsställande eller hög kvalitet när det gäller alla resterande områden. Exempelvis bedöms utbildningsmiljön vara tillfredsställande och den vetenskapliga miljön beskrivs som lovvärd.
Grundlärarutbildningarnas arbete med VFU, verksamhetsförlagd utbildning, och samverkan inom övningsskolverksamheten beskrivs i positiva ordalag. UKÄ:s bedömargrupp ger även positiva omdömen när det gäller områden som didaktik och ämnesdidaktik, utbildningsmiljö, jämställdhet, studentperspektiv och uppföljning av program samt samverkan med arbetslivet.
Kontakt
Verónica Gaspes, 072–239 14 16, veronica.gaspes@hh.se
Mattias Nilsson, 070–810 65 53, mattias.nilsson@hh.se
Susanna Öhman, 072-977 38 16, susanna.ohman@hh.se
Kontakter
Selma SedeliusKommunikationschef
Tel:070-871 34 89selma.sedelius@hh.seOm

Box 823 (Besöksadress: Kristian IV:s väg 3)
301 18 Halmstad
035-16 71 00https://www.hh.se/
Det innovationsdrivande lärosätet
Högskolan i Halmstad rustar människor för framtiden genom att skapa värden, driva innovation och utveckla samhället. Ända sedan starten 1983 har verksamheten präglats av nytänkande och omfattande samverkan med samhället. Högskolan erbjuder populära verklighetsförankrade utbildningar. Forskningen är tydligt profilerad mot de två fokusområdena Hälsoinnovation respektive Smarta städer och samhällen.
Följ Högskolan i Halmstad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Halmstad
Byggnader som batterier – så kan flerbostadshus avlasta elnätet19.3.2025 08:20:27 CET | Pressmeddelande
I takt med att energisystemet förändras och andelen förnybar energi ökar, blir behovet av att anpassa energianvändning efter tillgång allt större. En studie från Högskolan i Halmstad visar att stomvärme – där byggnadens stomme används som värmelager – kan vara en del av lösningen. – Ju mer av energin som kommer från sol och vind, desto viktigare blir det att kunna styra byggnadernas energianvändning efter tillgången. På så sätt kan vi ta vara på så mycket som möjligt av den förnybara energin, säger Johan Lind, doktorand vid Högskolan i Halmstad.
Knepigt när AI möter vardagen i primärvården6.3.2025 08:59:53 CET | Pressmeddelande
Många gör det, men det saknas kunskap om vilket sätt som är bäst. Det handlar om användningen av AI-verktyg i patientens första kontakt med primärvården. Verksamhetschefer och andra i ledande roller i primärvården vill inte missa AI-tåget. För att komma med använder de en mängd strategier för att överkomma hinder.
Genomtänkta val när gymnasieelever använder AI i skolarbetet27.2.2025 08:35:05 CET | Pressmeddelande
Många elever använder ChatGPT i sitt skolarbete. Ny forskning från Högskolan i Halmstad visar att natur- och teknikgymnasieelever har bra strategier i sin AI-användning. Detta trots att de överskattar sin kunskap och egentligen har väldigt liten förståelse för hur en sådan avancerad språkmodell egentligen arbetar.
Kunniga tränare hjälper unga att behålla idrottsglädjen26.2.2025 09:40:25 CET | Pressmeddelande
Hur kan man få fler barn och ungdomar att fortsätta att idrotta? Ett svar på den frågan är att förbättra hur vuxna bemöter de unga idrottarna. Tränarnas ledaregenskaper spelar en nyckelroll för barns och ungdomars motivation, glädje och självkänsla.
Högskolan i Halmstad bjuder in till öppet hus24.2.2025 11:47:34 CET | Pressmeddelande
Vad kan du plugga på Högskolan i Halmstad? Vilka ämnen läser du på de olika programmen? Hur är studentlivet? Vad kan du jobba med efter examen? Det är några av alla de frågor som besökarna kan få svar på när Högskolan i Halmstad bjuder in till öppet hus nu på torsdag, den 27 februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum