Skolor och forskare satsar tillsammans på det digitala lärandet

– FDLIS är ett väldigt viktigt projekt för Högskolan, då det skapar spännande möjligheter till praktiknära forskningsprojekt kopplade till det digitala lärandet i skolan, säger Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan i Halmstad och projektledare för forskningen inom FDLIS.
#skolDigiplan presenteras för regeringen i dag
Pernilla Nilsson har också lett arbetet om forskning och uppföljning av skolans digitalisering i handlingsplanen för den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet. I dag presenterar SKL (Sveriges kommuner och landsting) denna nationella handlingsplan för digitalisering av skolväsendet – #skolDigiplan – för regeringen.
– Frågorna kring digitalisering ska vara en helt naturlig del av dagens skolutveckling. När vi nu överlämnar den nationella handlingsplanen till regeringen är det därför vår förhoppning att diskussionen breddas och fokus hamnar på stora och viktiga frågor som: hur stärker vi likvärdigheten i landets skolor och hur rustar vi alla barn och elever för en framtid i det moderna samhället?
Lärarna involverade i forskningsfrågorna
Utvecklingsdriven, eller praktiknära forskning, innebär bland annat att lärarna på de olika skolorna är med och formulerar forskningsfrågorna. FDLIS (Framtidens digitala lärande i skolan) utgår från de behov som finns i dag i skolorna, och arbetet ska vara ett stöd i kommunernas och skolornas verksamhetsutveckling. En bärande idé är att kommunerna ska lära av varandra.
Syftet med FDLIS är att bidra till utveckling av och forskning om lärandeprocesser med digitala resurser. Det stämmer väl överens med regeringens digitaliseringsstrategi för skolväsendet, att ”forskning om digitaliseringens påverkan på undervisningen och lärande ska genomföras och stödja utveckling av verksamheter och insatser”.
Inom FDLIS lyfts fyra olika fokusområden fram: fjärr- och distansundervisning, utveckling av undervisningens kvalitet, utveckling av skolledares ledarskap i den digitala skolan samt bidrag till tillgängliga digitala och analoga lärmiljöer för lärande.
VR för språkutveckling
Mats Gustafsson är förstelärare på Kattegattgymnasiet i Halmstad och involverad i ett av delprojekten (ännu inte påbörjat i praktiken) som ska ta hjälp av VR (virtuell verklighet) för språkutveckling hos, och tillgänglighet för, nyanlända elever. Mats Gustafsson tror på den digitala tekniken i skolan:
– Utvecklingen går i rasande fart, och inom utbildningsväsendet är användningen i sin linda. Det är lätt att hitta lite ”wow-effekter”, exempelvis att eleverna får promenera bland dinosaurier, och visst fyller det ett syfte genom att elever blir intresserade. Effekten minskar dock naturligt när du har jobbat med VR några gånger. För oss lärare handlar det definitivt inte bara om wow-effekter. Det är mervärdet i att befinna sig i en 3D-miljö som är så viktig att plocka fram, säger Mats Gustafsson.
Ett långsiktigt samarbete
Projektet FDLIS grundar sig i gemensamma insatser hos alla parter. Från Högskolan i Halmstad ingår ett flertal forskare, och även forskarutbildade lärare och andra anställda i kommunerna som deltar i samarbetet. Just nu är forskarna involverade i flera olika delprojekt som i de flesta fall drar i gång under vårterminen. Tillsammans med skolledare och lärare i kommunens förskolor och skolor arbetar de under projektets gång och formulerar forsknings- och utvecklingsprojekt som bygger på kommunernas behov.
– Att arbeta med praktikutvecklande forskning handlar om att både ge och ta. Detta är ett långsiktigt samarbete och vi hoppas kunna knyta fler forskare till samverkansprojektet. Behovet av forskning och utveckling i kommunerna är stort och här har vi på Högskolan i Halmstad en viktig roll att fylla, säger Pernilla Nilsson på Högskolan i Halmstad.
KONTAKT
Pernilla Nilsson, pernilla.nilsson@hh.se, 070-835 27 72
Kort om FDLIS, Framtidens digitala lärande i skolan
Genom såväl forskning som erfarenhet kommer både digitala och analoga lärmiljöer, arbetssätt och metoder att prövas och utvärderas. Totalt har projektet en budget på över åtta miljoner kronor under tre år. De samverkande parterna är Varbergs kommun, Laholms kommun, Båstads kommun, Kungsbacka kommun, Halmstads kommun, Hylte kommun och Ängelholms kommun, samt Region Halland och Högskolan i Halmstad.
Kontakter
Kristina RörströmKommunikatör
Tel:072-977 38 36kristina.rorstrom@hh.seBilder
Om
Högskolan i HalmstadBox 823 (Besöksadress: Kristian IV:s väg 3)
301 18 Halmstad
035-16 71 00https://www.hh.se/
Det innovationsdrivande lärosätet
Högskolan i Halmstad rustar människor för framtiden genom att skapa värden, driva innovation och utveckla samhället. Ända sedan starten 1983 har verksamheten präglats av nytänkande och omfattande samverkan med samhället. Högskolan erbjuder populära verklighetsförankrade utbildningar. Forskningen är tydligt profilerad mot de två fokusområdena Hälsoinnovation respektive Smarta städer och samhällen.
Följ Högskolan i Halmstad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Halmstad
Ny forskning: Vården blir bättre när barnen får säga sitt9.12.2025 09:05:00 CET | Pressmeddelande
Barn har rätt att vara delaktiga i sin egen vård. Ändå är det ofta vuxna som styr samtalen, besluten och verktygen. Ny forskning från Högskolan i Halmstad undersöker hur normkritisk design kan göra det lättare för barn att komma till tals. Resultaten visar att små förändringar i perspektiv och arbetssätt kan få stor betydelse för barns hälsa, trygghet och inflytande.
Grannar över gränsen – så samarbetar samhällen i krigets skugga5.11.2025 10:30:18 CET | Pressmeddelande
När kriget i Ukraina hotar att rita om Europas karta riktar Sara Svensson, docent vid Högskolan i Halmstad, blicken mot gränsregionerna. Hon studerar hur människor klarar vardagen mitt i osäkerhet och oro – och hur lokala samhällen kan bygga motståndskraft när världspolitiken gungar.
De får Högskolans pris för samverkan22.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Henrik Barth och Bengt-Göran Rosén tilldelas Högskolan i Halmstads pris för samverkan och innovation 2025. De två professorerna belönas för sitt långsiktiga arbete med att omsätta forskning till konkret samhällsnytta – genom nära samarbete med näringsliv, samhällsaktörer och internationella partner.
Forskning slår hål på myten om varför vi drabbas av stress13.10.2025 08:13:54 CEST | Pressmeddelande
Högutbildade kvinnor med flera barn syns ofta i statistiken över stressrelaterad sjukfrånvaro. Men en ny avhandling från Högskolan i Halmstad visar att förklaringen inte ligger i kön, utbildning eller familjesituation – utan i hur vi skapar mening och balans i vardagen. En viktig nyckel till hälsa är att förstå att det inte bara handlar om vad vi gör, utan också om hur och varför vi gör det.
Ny forskning: Arbetarklassen halkar efter på flera fronter6.10.2025 10:04:48 CEST | Pressmeddelande
Johan Alfonsson, sociolog vid Högskolan i Halmstad, visar i ny bok hur arbetarklassen tappat både ekonomiskt, politiskt och socialt inflytande.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
