Högskolan i Halmstad

Fysiklärare och team i socialt arbete prisas på Högskolan i Halmstad

Dela

I fredags, under firandet av akademisk högtid på Högskolan i Halmstad, delades lärosätets pedagogiska pris och pris för samverkan och innovation ut. Struan Gray fick det pedagogiska priset och Helena Eriksson, Sara Helmersson och Sara Högdin fick pris för samverkan inom socialt arbete.

Struan Gray får Högskolans pedagogiska pris 2024

Med en kombination av empati och expertis har årets mottagare av pedagogiska priset, Struan Gray, universitetslektor i fysik, gjort betydande avtryck på studenter genom sitt fokus på individuell utveckling och kritiskt tänkande.

För Struan Gray handlar undervisning inte enbart om att förmedla kunskap, utan om de mänskliga kontakter som skapas i inlärningsprocessen.

– Återkoppling från studenter är en drivkraft för mig i min roll. Jag tycker att den sociala sidan av lärande och undervisning är mycket givande, säger Struan Gray.

– Jag är mycket glad över att vi får uppmärksamma en lärare som med enastående expertis och entusiasm har gjort betydande avtryck på studenternas lärande och akademiska resultat. Vid Högskolan i Halmstad strävar vi efter att främja en positiv lärmiljö som uppmuntrar konstruktiv dialog och stödjer såväl akademisk som personlig utveckling hos våra studenter. Genom detta pris främjar Högskolan den nationella utvecklingen av effektiva undervisningsmetoder och studentcentrerad pedagogik inom högre utbildning, säger Malin Hallén, prorektor med ansvar för utbildning och kvalitet.

Om Högskolan i Halmstads pedagogiska pris

Högskolan i Halmstad inrättade det pedagogiska priset 2007. Utmärkelsen går till en lärare som är särskilt framgångsrik i att utveckla studenters lärande. Vinnaren får delta i valfri europeisk högskolepedagogisk konferens. Både studenter och lärare kan nominera kandidater till Högskolan i Halmstads pedagogiska pris. I år mottogs 77 nomineringar, varav 74 från studenter. Så många som 38 olika lärare från alla olika akademier nominerades.

Samarbete inom socialt arbete prisas: ”En modell för framtiden”

Teori och praktik går hand i hand inom socialt arbete. Yrkesverksamma behöver kontinuerlig kompetensutveckling, och utbildning och forskning berikas av kunskap om frågor som praktikerna möter. Kompetensplattformen för socialt arbete är just en sådan arena för utbyten och samverkan. Ett initiativ som nu belönas med Högskolan i Halmstads pris för samverkan och innovation. Priset tilldelas Helena Eriksson och Sara Helmersson, universitetslektorer i socialt arbete, samt Sara Högdin, professor i samma ämne, som tillsammans har grundat Kompetensplattformen för socialt arbete och också driver den i dag.

– Det har varit många år av hårt arbete att bygga upp plattformen och att hålla den vid liv. Priset uppmärksammar både plattformen och ämnesgruppen för socialt arbete som har arbetat tillsammans för att få till samarbetet. Det har varit en förutsättning för att bygga upp Socionomprogrammet, säger Sara Högdin.

– Kompetensplattformen stärker dialogen mellan akademi och praktik. Det stärker också utvecklingen av Socionomprogrammet och förbättrar det sociala arbetets kvalitet. För mig som ”kommundoktorand” möjliggör plattformen även praktiknära forskning inom socialtjänsten, och kan ge kommunerna nya perspektiv på exempelvis digitalisering och arbetet med välfärdsteknik, säger Cecilia Solis Lovekvist, verksamhetsutvecklare på Halmstads kommun och doktorand vid Högskolan i Halmstad.

Att Kompetensplattformen har varit ett framgångsrikt arbete understryks av Pontus Wärnestål, vicerektor för samverkan, innovation och hållbarhet:

– Kompetensplattformen för socialt arbete vid Högskolan i Halmstad är ett framstående exempel på hur samverkan mellan akademi och praktik kan förstärka både utbildning och samhällsnytta. Detta initiativ är en modell för framtiden. Det gläder mig att se hur detta arbete har resulterat i direkta förbättringar både i kvaliteten på vår utbildning och i de tjänster som våra socionomer utför i samhället.

Om Högskolan i Halmstads pris för samverkan och innovation

Priset för samverkan och innovation ska uppmärksamma framgångar och insatser som har att göra med nyttiggörande, innovation och samverkan. Priset delas ut till den person eller grupp av personer som har varit särskilt framgångsrik i – att genom samverkan – utveckla och stärka samhällsnyttan i Högskolan i Halmstads utbildning och forskning.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Sara Helmersson, Helena Eriksson och Sara Högdin är mottagare av Högskolan i Halmstads pris för samverkan och innovation år 2024 för sitt arbete med Kompetensplattform för socialt arbete.
Sara Helmersson, Helena Eriksson och Sara Högdin är mottagare av Högskolan i Halmstads pris för samverkan och innovation år 2024 för sitt arbete med Kompetensplattform för socialt arbete.
Bild: Dan Bergmark, Högskolan i Halmstad
Ladda ned bild
Struan Gray får Högskolan i Halmstads pedagogiska pris 2024.
Struan Gray får Högskolan i Halmstads pedagogiska pris 2024.
Bild: Dan Bergmark, Högskolan i Halmstad
Ladda ned bild
Cecilia Solis Lovekvist, doktorand
Cecilia Solis Lovekvist, doktorand
Bild: Magnus Karlsson
Ladda ned bild

Länkar

Om Högskolan i Halmstad

Högskolan i Halmstad 
Box 823 (Besöksadress: Kristian IV:s väg 3)
301 18 Halmstad

035-16 71 00
https://www.hh.se/

Det innovationsdrivande lärosätet

Högskolan i Halmstad rustar människor för framtiden genom att skapa värden, driva innovation och utveckla samhället. Ända sedan starten 1983 har verksamheten präglats av nytänkande och omfattande samverkan med samhället. Högskolan erbjuder populära verklighetsförankrade utbildningar. Forskningen är tydligt profilerad mot de två fokusområdena Hälsoinnovation respektive Smarta städer och samhällen.

Följ Högskolan i Halmstad

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Halmstad

”Alldeles för tjock” – normkritiska självtester visar konsekvenser av hälsoenkät för barn24.10.2024 09:04:00 CEST | Pressmeddelande

Vilka tankar väcks hos en ung person när hen ombeds att svara på frågan om man tycker att man är alldeles för tjock? Och vad signalerar frågorna om hur ofta ens familj reser eller om man har ett eget rum? Enkäten Skolbarns hälsovanor, som genomförs i mer än 50 länder, förmedlar och befäster normer, menar forskare vid Högskolan i Halmstad, som har tagit fram normkritiska medicinska självtester för att visa vilka konsekvenser enkäten kan få.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye