Annonsörer påverkas inte negativt av att synas bland coronarelaterat innehåll

För att förstå om annonsörernas brand suitability, eller varumärkesuppfattning i relation till annonsmiljö runt omkring, kan påverkas negativt av att synas i medierapportering kring coronaviruset, har Schibsted genomfört en panelundersökning. Av de drygt 2700 respondenterna framkom att 43 procent fortfarande vill ha information om företag och varumärken som de är intresserade av.
– Vi blev själva något förvånade över resultatet från vår studie. Vissa kunder är oroliga över att förknippas med medierapporteringen om coronaviruset, men vår panelundersökning visar tydligt att det inte finns fog för den oron, säger Ioanna Pyrzas, Insight Specialist på Schibsted Marketing Services.
I rådande situation kan det vara svårt att veta hur man ska tänka kring sin annonsering och hur konsumenterna uppfattar reklam under dessa speciella omständigheter.
– Schibsted har under flera år arbetat med större insiktsbaserade studier för att hjälpa annonsörerna med hur de ska få mest ut av sina medieinvesteringar. Och just nu ser vi det som extra viktigt att vägleda annonsörerna kring hur de ska tänka för att få den önskade effekten som man är ute efter med sin marknadsföring, säger Estelle Douglas, Head of Trade and Marketing på Schibsted Marketing Services.
Många respondenter är tydliga med att de vill ha positiva budskap och lättsamma ”vanliga” annonser från företagen. En tredjedel uppger även att de ser fram emot att resa, både utomlands och inom Sverige, när risken för att smittas av coronaviruset har minskat avsevärt.
– Det är glädjande budskap till våra annonsörer. Nu finns det ett guldläge att bygga sitt varumärke på lång sikt, det finns en tid efter corona. Våra besökare är intresserade och nyfikna på annonsörerna, och vill ta del av information från dem. Passa på att bygga upp ”top of mind” hos konsumenterna nu så är mycket gjort när den värsta krisen är över, säger Ioanna Pyrzas, Insight Specialist på Schibsted Marketing Services.
Om undersökningen:
Panelundersökningen besvarades av 2747 respondenter i Schibstedpanelen mellan den 20-23 mars 2020. Schibstedpanelen består av drygt 30 000 panelister med en jämn fördelning mellan kön, ålder och geografisk hemort.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Estelle Douglas, Head of Trade and Marketing, Schibsted Marketing Services. Telefon: 070 979 24 95. E-post: estelle.douglas@schibsted.com
Ioanna Pyrzas, Insight Specialist, Schibsted Marketing Services. Telefon: 073 628 29 77. E-post: ioanna.pyrzas@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder

Dokument
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
