Cuba Cola – Sveriges första cola, uppdaterad smak och ny design
Snart kommer en stor dos svensk nostalgi med uppstickarmentalitet till läskhyllorna. Spendrups har köpt varumärket Cuba Cola med ambitionen att skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter. Genom en ny design inspirerad från Cuba Colas storhetstid under 1950-talet vill Spendrups förmedla en känsla av en uppstickare med ett modernt uttryck. Den klassiska läsken med rötter i Malmö har alltid förknippats med sin unika smak – en smak som Spendrups nu utvecklat och förfinat med ett uppdaterat recept.
- Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner tillvarumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, säger Anna-Stina Hallberg, Marknadschef Spendrups.
Cola-smaken är den största smaken inom läskkategorin och står för över 60 procent av all volym i Sverige. Tillväxtentakten inom läsk är främst drivet av sockerfria alternativ som nu står för mer än 40 procent av den totala försäljningen. Därför lanseras även Cola Cuba Zero, en sockerfri variant på originalet.
Cuba Cola lanserades under vecka 11 hos utvalda återförsäljare och vecka 16 i dagligvaruhandeln. Lanseringen innefattar både Cuba Cola och sockerfria Cuba Cola Zero.
DVH (Dagligvaruhandeln)
Cuba Cola Original / Zero 50 cl pet, rek pris: 13,50 kr
Cuba Cola Original / Zero 33 cl brk, rek pris: 8,25 kr
SVH (Servicevaruhandeln)
Cuba Cola Original / Zero 50 cl pet, rek pris: 19,50 kr
Cuba Cola Original / Zero 33 cl brk, rek pris:14,00 kr
Cuba Cola Zero 33 cl EG, rek pris: 20,00 kr
För mer information, pressbilder och pressprov vänligen kontakta:
Nena Javadian, PR TBWA Stockholm
Tele: 0735711414, Mail: nena.javadian@tbwa.se
Nyckelord
Bilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Loka lanserar ny smak 2025: Persika Päron det exotiska möter den svenska trädgården2.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Loka, en av Sveriges mest älskade varumärken för kolsyrat vatten, är stolta över att presentera sin senaste smakinnovation: Loka Persika Päron. Denna nya smak kombinerar den juiciga och fruktiga sötman av persika med den friska och krispiga smaken av päron, vilket skapar en uppfriskande dryck i perfekt balans. Njut av den väl kyld.
Spendrups väljer Homage som huvudbyrå för Heineken® och Krusovice i Sverige6.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Spendrups Bryggeri har valt Homage till huvudbyrå för de internationella ölmärkena Heineken® och Krusovice på den svenska marknaden. Homage kommer att ansvara för en bred portfölj av kreativa och strategiska tjänster, med fokus på att stärka varumärkenas närvaro och relevans i Sverige.
Spendrups och Luger/Live Nation Sweden förlänger festivalsamarbeten med Sweden Rock, Way Out West, Åre Sessions och sommarscenen STHLM Fields3.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Avtalet med Live Nation, Luger och Sweden Rock Festival börjar gälla 2025 och sträcker sig till 2030. Omfattningen innebär att Spendrups även i fortsättningen kommer att vara dryckesbranschens dominerande festivalaktör och nå ut till Live Nations hundratusentals besökare.
Maxat med gröna äpplen i nya Briska Äppelcider28.11.2024 09:48:33 CET | Pressmeddelande
Maxat med gröna äpplen som ger en friskhet och en bra syra med en hint av sötma. Det är Briskas nya cider – Briska Äppelcider, 4,5 procent, som lanseras på Systembolaget den 2 december. Artikelnummer: 13203 Pris: 15,50 kr exkl. pant.
Spendrups nominerat till Årets Cirkulära Initiativ för återvinning av kolsyra12.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Sedan augusti i år är Spendrups självförsörjande på kolsyra till 50 procent efter en investering på 32 miljoner. En ny kolsyreåtervinningsanläggning fångar upp kolsyra från jäsningsprocessen vid öltillverkningen som sedan används för att tillverka nya drycker. Satsningen är nu ett av tre nominerade till Årets Cirkulära Initiativ som delas ut på Återvinningsgalan i Stockholm 28 november.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum