Schibsted går live med tv-kanalen Godare

Innehållet på Godare är en mix av internationella matprogram och svenska nyproduktioner, där reality och tävlingar medvetet har valts bort.
– Vi vill att Godare ska andas inspiration och feelgood. Vårt fokus är att inspirera hemmaköket på alla nivåer oavsett hur duktig man själv är på matlagning, säger Øivind Lindøe, grundare och VD för Godare.
Godare, som lanseras av Schibsted Marketing Services, distribueras via ComHem, Canal Digital och Telenor. Utöver det sänds även utvalda program via Schibstedägda Aftonbladet och på Godares egen hemsida.
Det finns flera olika möjligheter för Schibsteds annonsörer att synas på Godare – bland annat genom billboard, reklamspottar eller kreativa lösningar som annonsfinansierad produktion (AFP).
– Det är oerhört spännande att nu kunna erbjuda Godare i Schibsteds portfölj. Här kan vi spinna vidare på det vi brinner för, att erbjuda våra annonsörer skräddarsydda och kreativa lösningar i kvalitativa kontexter, säger Josefine Kvarnström, Head of Tailor Made Solutions.
Från annonsörernas håll finns det redan nu ett stort intresse att synas på Godare, däribland Di Luca & Di Luca.
– Vi är glada att Schibsted genom Godare väljer att satsa på bra matlagningsprogram även i Sverige. Det är viktigt för oss att synas i relevanta kanaler som sprider härlig matinspiration och kunskap, säger Eva Junevad, marknadschef för varumärket Zeta hos Di Luca & Di Luca AB.
Även på mediebyråerna ser man positivt på lanseringen.
– Vi ser med spänning fram emot lanseringen av matkanalen Godare i Sverige och välkomnar att vi på sikt får ett bra forum för mat och inspiration inom Schibstedfamiljen, säger Niclas Fröberg, Founder & Chairman på Tre Kronor Media.
För att driva samarbetet med annonsörerna har Schibsted Marketing Services rekryterat Karin Widmark som kommersiellt ansvarig för Godare. Karin kommer senast från TV4 där hon bland annat jobbade med Köket.se.
Kanalen presenterades tidigare som Matkanalen. Under arbetet med lanseringen ändrades namnet till Godare.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Josefine Kvarnström, Head of Tailor Made Solution & Director of Schibsted Brand Studio. Tel: 073-999 78 56. E-post: josefine.kvarnstrom@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
