Forskning som imiterar naturen belönas med 500.000 kr

Professor Armando Cordova vid Mittuniversitetet får 2020 års kompetensutvecklingspris av Stiftelsen Gunnar Sundblads forskningsfond. Men hjälp av en miljövänlig katalys möjliggör Cordovas forskning cellulosabaserade förpackningar och produkter med högre styrka, bättre flexibilitet och som är mer vattenavvisande än dagens motsvarigheter.

”Ett intressant forskningsområde där Stiftelsen Gunnar Sundblads forskningsfond ser att Armando Cordova kan komma fram med viktiga resultat som kan ha stor betydelse i framtiden.”

Så lyder motiveringen för priset som består av 500.000 kr. Priset ska bidra till insikter om nya process- eller produktmöjligheter inom svensk skogsindustri och prissumman kan användas för gränsöverskridande kunskapsutbyten med andra länder.

Miljövänlig katalys med naturliga komponenter

En utmaning för cellulosabaserade material är att skapa bra ytskikt som står emot fukt samt att skapa material med en hög styrka.

I Armando Cordovas forskning används en form av miljövänlig katalys där naturliga komponenter fästs på cellulosamaterial för att skapa just en ökad styrka och tålighet mot väta hos pappers- och kartongmaterial. Kort sagt har Cordovas forskningsgrupp hittat sätt att imitera naturens egen förmåga. Resultatet blir en effektiv barriär som i framtiden kan göra det möjligt att exempelvis ersätta tjockare förpackningsmaterial med ett tunnare material med bibehållen funktion. Men inte nog med det, gemensam forskning med KTH visar att det också går att öka materialets brandtålighet. Forskningen har också visat att tekniken är fullt möjlig att skala upp till större volymer.

– Cellulosa är viktigt för Sverige och Skandinavien. Kan vi skapa nya möjligheter som fungerar och matchar dagens material, och som dessutom kan göras tunnare och spara på transporter, samtidigt som vi optimerar användningen av skogsråvaran, har vi ett stort försprång. Då har vi lyckats öppna nya dörrar för skogsindustrin och skapat möjligheter att ersätta fossilbaserade material med hållbara lösningar, säger Armando Cordova.

Forskningen har hittills varit inriktad på cellulosa och lignocellulosa. Med hjälp av prispengarna vill Cordova nu ta forskningen vidare till nanocellulosa och ytbehandling. I arbetet ser Cordova en fortsatt samverkan mellan Mittuniversitetet och KTH samt en utökad samverkan med California Institute of Technology, Harvard University och California Berkeley University i USA.

För mer information kontakta:

Torgny Persson, ordförande för Stiftelsen Gunnar Sundblads forskningsfond,
tfn: 08-762 79 79, e-post: torgny.persson@skogsindustrierna.se

Armando Cordova, professor Mittuniversitetet,
tfn: 070-741 51 78, e-post: armando.cordova@miun.se

Armando Cordova, fotograf: Inger Axbrink

Stiftelsen Gunnar Sundblads Forskningsfonds årliga Kompetensutvecklingspris har delats ut sedan 2007. Målet är att främja utvecklingen av svensk massa- och pappersindustris omvandling mot förbättrade och nya produkter och tjänster. Läs mer på www.sundbladsfonden.se. Fondens styrelse utses av Skogsindustrierna.

Utmanande konjunktur – råvara, rekord och rebeller15.2.2024 08:02:20 CET | Pressmeddelande

Produktionen under fjolåret gick ned för både papper och trävaror. Massaproduktionen stabiliserades tack vare en rekordstark export till Kina. Råvaruförsörjningen är en ihållande utmaning. Som Sveriges största transportköpare och med en betydande utlandsexport påverkas branschen dessutom av olika logistikutmaningar. Detta visar Skogsindustriernas senaste marknadsrapport Så går det för skogsindustrin.

EU:s klimatmål 2040: De fossila utsläppen måste fasas ut6.2.2024 17:03:24 CET | Pressmeddelande

EU-kommissionens meddelande om klimatmål för 2040 är ett viktigt fortsatt steg på unionens inslagna väg mot en fossilfri och hållbar grön omställning. Skogsindustrierna vill att en ambitiös målsättning möts upp med konkreta och kraftfulla åtgärder för att fasa ut de fossila utsläppen. Utvecklingen av en konkurrenskraftig bioekonomi är en naturlig del för att nå ett klimatneutralt EU.