Schibsted växlar upp public policy-arbetet i Sverige
– Den rekordsnabba digitala utvecklingen utmanar både affärsmodeller och värderingar. Schibsted arbetar aktivt för rättvisa konkurrensförutsättningar på den digitala marknaden och att trygga mediemångfalden i Sverige. Vår röst och kunskap behövs för att visa riktningen för de politiska processer som påverkar villkoren för vår bransch, säger Petra Wikström, Director of Public Policy i Schibsted.
EU publicerade i februari sin digitala strategi med flera förslag till reglering av digitala produkter och tjänster. Samtidigt utmanas våra affärsområden av förlorade annonsintäkter i och med coronakrisen.
– Sverige behöver ta ställning till hur spelreglerna för den digitala marknaden ska utformas och hur man kan stödja mediebolag som är hårt pressade av sjunkande annonsintäkter. Schibsted vill bidra till den här debatten och public policy-specialisten Anna Sööder blir en nyckelperson i att driva våra policyfrågor i Sverige, säger Petra Wikström.
Jobbat med mediepolitik och upphovsrättsfrågor
Anna Sööder kommer senast från Kulturdepartementets medie- och demokratienhet där hon jobbat i över 6 år, bland annat med upphovsrättsfrågor och public service-utredningen. Hon har även jobbat på advokatbyrå med varumärkesfrågor.
– Schibsted är ett inspirerande bolag som verkligen har blivit en röst i policydebatten i Sverige och EU i fråga om rättvisa konkurrensvillkor, sociala nätverkens ansvar och värdet av data. Utformningen av framtidens mediepolitik och frågorna som ligger framför oss nu berör inte bara enskilda bolag utan samhället i stort, säger Anna Sööder.
Med sin erfarenhet från Regeringskansliet har Anna en perfekt bakgrund att arbeta med Schibsteds public policy-strategi i Sverige. Hon kommer även att belysa viktiga EU frågor med beslutsfattare i regeringskansliet och riksdagen.
– Jag ser fram emot att välkomna Anna till vårt public policy-team, säger Petra Wikström.
Anna tillträder sin nya roll den 1 maj 2020.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Petra Wikström, Director of Public Policy. E-post: petra.wikstrom@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum