Schibsted och Matspar.se i nytt partnerskap - erbjuder “Digital Checkout” direkt i annonsen

I det nya partnerskapet syns annonsören i inspirerande kontext hos Schibsted, främst Aftonbladet Mat & Dryck. Syftet är att leda annonsering kring recept eller övrig matinspiration direkt till Matspar.se, en jämförelsesida för mat som i sin tur är kopplad till alla svenska dagligvarukedjor. Matspar.se blir därmed konverteringspunkten för den räckvidd Schibsted genererar. Väl hos Matspar.se kan användaren köpa de matvaror som visats i annonsen eller i recepten, oberoende av preferens för matvarubutik.
– Vi är glada över att kunna erbjuda våra annonsörer denna möjlighet, där deras produkter på ett naturligt sätt integreras i Schibsteds kontexter samtidigt som de kan arbeta med digital konvertering. Att vi även skapar värde för användaren ligger helt i linje med hur vi vill driva annonsering på våra sajter, säger Josefine Kvarnström, Director Schibsted Brand Studio.
Flera tester med utvalda FMCG-aktörer har genomförts, vilka visar på en konverteringsgrad i paritet med e-handeln generellt. Först ut att testa var Fontana Food, som använde sig av “Digital Checkout” under en branded content-kampanj på Aftonbladet Mat & Dryck.
– Vi är alltid intresserade av att utveckla nya sätt att nå konsumenter med våra produkter, så när möjligheten att testa “Digital Checkout” presenterades kände vi direkt att det var något vi ville vara med på. Vi är mycket nöjda med resultatet det gav och för samarbetet med Schibsted och Matspar.se, säger Corina Papadopoulou, vice vd på Fontana Food.
På Matspar.se ser man positivt på det nya partnerskapet, som man hoppas kommer hjälpa dagligvaruhandlare att öka sin digitala försäljning.
– Samarbetet var givet och växte därav fram organiskt då Schibsted och Matspar.se sitter i en unik position att kunna hjälpa FMCG-leverantörer lyckas med sin digitala strategi och härleda konvertering på sin online-marknadsföring. För första gången kan räckvidd kopplas till direkt försäljning, något som aldrig skådats tidigare inom FMCG, säger Kaveh Sabeghi, Co-founder och CMO på Matspar.se.
På Schibsted ser man hur samarbetet, som tog sin början under hösten 2019, ligger helt rätt i tiden.
– Vi ser att e-handeln för mat i spåren av Covid-19 har tagit enorma kliv framåt. Därför är det extra viktigt för aktörer inom FMCG att tidigt ta plats i varukorgen online med sina produkter, säger Tomas Schultz, Trade and Marketing Manager FMCG, Schibsted
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tomas Schultz, Trade & Marketing Manager FMCG, Schibsted Marketing Services. Tel: 073-971 51 74. E-post: tomas.schultz@schibsted.com
Kaveh Sabeghi, Co-founder & CMO, Matspar.se. Tel: 070-753 38 88. E-post: kaveh@matspar.se
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
