Schibsted

Schibsted investerar i produktbolaget Advized 

Dela
Schibsted fortsätter investera i starka konsumentnära tjänster. Förutom att Schibsted sedan länge äger jämförelsetjänsten Prisjakt så investerar man nu i Advized, en plattform för oberoende produkttester, recensioner och köpråd. Investeringen sker i nära samarbete med Prisjakt.
Peter Greberg, Prisjakt
Peter Greberg, Prisjakt

Schibsted-ägda Prisjakt är inte bara en prisjämförelsetjänst: konsumenter kan även hitta hundratusentals produktomdömen skrivna av tjänstens användare. För att vidareutveckla det erbjudandet väljer Schibsted att investera i produktbolaget Advized. Prisjakts VD Peter Greberg ser positivt på investeringen och de många synergier som finns hos företagen.

– Trovärdiga röster som rekommenderar produkter utan att påverkas av en tredje part är mycket viktigt för att guida konsumenter rätt. Det känns därför bra att ha funnit en samarbetspartner i Advized, som värdesätter detta lika högt som vi på Prisjakt gör. Vi ser fram emot att ta del av Advized-teamets expertis, men också att hjälpa Advized så att de kan nå ut och guida fler, säger Peter Greberg, VD på Prisjakt.

Advized är en plattform för oberoende produkttester, recensioner och köpråd. Till sin hjälp har företaget ett gediget nätverk av kontrakterade experter som är insatta inom olika typer av produktområden. Experterna gör testerna som sidosyssla för att de vill hjälpa konsumenterna till bra produktval. För att säkerställa oberoende får experterna samma betalning oavsett vilket betyg som delas ut, och de skriver under på att rekommendationen inte är påverkad av någon tredje part.

 – Att Schibsted och Prisjakt investerar i Advized känns magiskt. Samarbetet gör att vi blir en del av ett större sammanhang och att vi kan utbyta kunskap och erfarenhet med en aktör som Prisjakt, som redan har en upparbetad struktur för hur man guidar konsumenter på ett trovärdigt sätt. Nu är det dags att växla upp tempot, samarbeta med fler experter, skapa fler produkttester och hjälpa så många konsumenter som möjligt, säger Kalle Bodestig, VD och medgrundare av Advized.  

Advized grundades våren 2017 av Kalle Bodestig och Mikael Egnér. Företaget har kontor i Göteborg och man har ett femtiotal experter spridda runt om i landet.

 –  Advized är en investering i ett nytänkande bolag, som genom oberoende experter på riktigt guidar och hjälper konsumenten till det bästa produktvalet. Med Prisjakt i centrum av ekosystemet och med starka bolag som Advized och Schibsteds tidigare investering i Woila, så stärker Schibsted positionen inom den så viktiga konsumentmarknaden, säger Peter Grytterhielm, Chief Operating Officer på Schibsted Growth.

Om Advized

Advized är en plattform för oberoende produkttester, recensioner och köpråd. Till sin hjälp har företaget ett gediget nätverk av kontrakterade experter som är insatta inom olika typer av produktområden. Experterna får betalt oavsett om de ger produkten ett bra eller dåligt omdöme, och de skriver under på att de inte är påverkade av någon tredje part. Advized tjänar likt Prisjakt pengar på att driva trafik till webbshoppar, men också på att exponera framgångsrika tester i olika kanaler. Företaget grundades våren 2017 av Kalle Bodestig och Mikael Egnér. Företaget har kontor i Göteborg.

Om Prisjakt

Prisjakt är Nordens största objektiva informations- och jämförelsetjänst. Prisjakt startades 2002 och är en del av Schibsted. Idag finns tjänsten tillgänglig i länderna Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. I Sverige har man kontor i Ängelholm, Malmö och Stockholm.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Peter Greberg, Prisjakt
Peter Greberg, Prisjakt
Ladda ned bild
Kalle Bodestig, Advized
Kalle Bodestig, Advized
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye