Schibsted investerar i produktbolaget Advized

Schibsted-ägda Prisjakt är inte bara en prisjämförelsetjänst: konsumenter kan även hitta hundratusentals produktomdömen skrivna av tjänstens användare. För att vidareutveckla det erbjudandet väljer Schibsted att investera i produktbolaget Advized. Prisjakts VD Peter Greberg ser positivt på investeringen och de många synergier som finns hos företagen.
– Trovärdiga röster som rekommenderar produkter utan att påverkas av en tredje part är mycket viktigt för att guida konsumenter rätt. Det känns därför bra att ha funnit en samarbetspartner i Advized, som värdesätter detta lika högt som vi på Prisjakt gör. Vi ser fram emot att ta del av Advized-teamets expertis, men också att hjälpa Advized så att de kan nå ut och guida fler, säger Peter Greberg, VD på Prisjakt.
Advized är en plattform för oberoende produkttester, recensioner och köpråd. Till sin hjälp har företaget ett gediget nätverk av kontrakterade experter som är insatta inom olika typer av produktområden. Experterna gör testerna som sidosyssla för att de vill hjälpa konsumenterna till bra produktval. För att säkerställa oberoende får experterna samma betalning oavsett vilket betyg som delas ut, och de skriver under på att rekommendationen inte är påverkad av någon tredje part.
– Att Schibsted och Prisjakt investerar i Advized känns magiskt. Samarbetet gör att vi blir en del av ett större sammanhang och att vi kan utbyta kunskap och erfarenhet med en aktör som Prisjakt, som redan har en upparbetad struktur för hur man guidar konsumenter på ett trovärdigt sätt. Nu är det dags att växla upp tempot, samarbeta med fler experter, skapa fler produkttester och hjälpa så många konsumenter som möjligt, säger Kalle Bodestig, VD och medgrundare av Advized.
Advized grundades våren 2017 av Kalle Bodestig och Mikael Egnér. Företaget har kontor i Göteborg och man har ett femtiotal experter spridda runt om i landet.
– Advized är en investering i ett nytänkande bolag, som genom oberoende experter på riktigt guidar och hjälper konsumenten till det bästa produktvalet. Med Prisjakt i centrum av ekosystemet och med starka bolag som Advized och Schibsteds tidigare investering i Woila, så stärker Schibsted positionen inom den så viktiga konsumentmarknaden, säger Peter Grytterhielm, Chief Operating Officer på Schibsted Growth.
Om Advized
Advized är en plattform för oberoende produkttester, recensioner och köpråd. Till sin hjälp har företaget ett gediget nätverk av kontrakterade experter som är insatta inom olika typer av produktområden. Experterna får betalt oavsett om de ger produkten ett bra eller dåligt omdöme, och de skriver under på att de inte är påverkade av någon tredje part. Advized tjänar likt Prisjakt pengar på att driva trafik till webbshoppar, men också på att exponera framgångsrika tester i olika kanaler. Företaget grundades våren 2017 av Kalle Bodestig och Mikael Egnér. Företaget har kontor i Göteborg.
Om Prisjakt
Prisjakt är Nordens största objektiva informations- och jämförelsetjänst. Prisjakt startades 2002 och är en del av Schibsted. Idag finns tjänsten tillgänglig i länderna Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. I Sverige har man kontor i Ängelholm, Malmö och Stockholm.
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum