Volkswagens omparkering av den ikoniska folkabubblan på Abbey Road prisas

I september 2019, i samband med 50-årsjubileet av det välkända omslaget och albumet Abbey Road, släppte Volkswagen Sverige ett nytt omslag. Den stora skillnaden var att den välkända folkabubblan nu stod rättparkerad vid sidan av vägen.
Det nya skivomslaget kunde köpas på volkswagen.se. Summan av den totala försäljningen donerades till Bris, som Volkswagen har stöttat sedan år 2010.
Kampanjen "The Beetle’s Abbey Road – Reparked Edition" skapades för att berätta om Volkswagens Park Assist-teknologi som gör det lätt för dagens förare att parkera rätt. Det nya omslaget blev uppsnappat och omtalat av medier globalt och fick bland annat ta plats på ett Beatles-museum i Tyskland.
I år skickades 13 000 bidrag in till The Webby Awards. Vinnarna valdes ut av en jury bestående av 2 000 experter inom digital kommunikation. Bland övriga pristagare återfanns Michelle Obama, LeBron James, Tom Hanks, Greta Thunberg och varumärken som HBO och Spotify.
Kampanjen som nu prisades i kategorin Auto/Auto Services - Branded Content, har sedan tidigare vunnit flertalet priser i internationella Epica och Eurobest. Hur det går för nomineringarna i One Show och svenska Guldägget återstår att se under kommande veckor.
– Vi är väldigt glada och stolta över den uppmärksamhet som kampanjen har fått. Det är förstås extra roligt att den nu också vunnit pris på "internets Oscarsgala", säger Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen Sverige.
Kampanjen skapades tillsammans med reklambyrån NORD DDB.
Galan för The Webby Awards, som hölls digitalt i år, finns att se här: https://webbysfromhome.com
Prisutdelningen och tacktalet finns att se här: https://webbysfromhome.com/browse
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder

Länkar
Om
År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 49 000 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Global storsäljare blir eldriven – Volkswagen ID. Polo på väg att bli produktionsklar15.12.2025 13:21:35 CET | Pressmeddelande
Nedräkningen till nya ID. Polo har startat. Fem månader före världspremiären har en vagnpark med nästan produktionsklara ID. Polo-prototyper kört de sista testkilometerna i flera regioner över hela världen. Målsättningen är att uppnå högsta kvalitet och perfektion in i minsta detalj samt för att finjustera köregenskaperna.
Nya Volkswagen T-Roc får fem stjärnor i Euro NCAP11.12.2025 10:21:18 CET | Pressmeddelande
Med nya T-Roc har ytterligare en Volkswagen-modell uppnått det högsta betyget på fem stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstester. Betyget är ett bevis på att kompaktsuvens helhetskoncept för säkerhet uppfyller de senaste och särskilt krävande testkraven. T-Roc är därmed en av de säkraste bilarna i sin klass.
Volkswagen ökade nyregistreringarna i november1.12.2025 13:30:28 CET | Pressmeddelande
November blev ytterligare en stark månad för Volkswagen i Sverige. Märkets registreringar av nya personbilar ökade med 8,3 procent, medan totalmarknaden sjönk med 15 procent jämfört med samma månad förra året.
Volkswagen samlar skidskytte- och längdlandslagen i unik tävling – se Skidduellen14.11.2025 14:22:21 CET | Pressmeddelande
Vad händer när två av Sveriges mest folkkära landslag möts i en duell ingen riktigt kan träna på? Volkswagen tog reda på det genom att samla skidskyttar och längdåkare i tre oväntade grenar i Volkswagen Skidduellen på Östersunds skidstadion. Resultatet? En uppgörelse fylld av skratt och imponerande tävlingsinstinkt.
Volkswagen avslutar nuvarande Touareg-generation med en ”Final Edition”5.11.2025 15:01:50 CET | Pressmeddelande
Produktionen av nuvarande generation av Touareg upphör 2026. För att markera detta lanserar Volkswagen nu ”Touareg Final Edition”. Specialmodellen kan nu beställas på den svenska marknaden i versionerna R-Line och laddhybriden R.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
