Fansen kan sätta färg på Sportbladets bakgrund i Unibets nya kampanj

Efter en vår i väntans tider har den uppskjutna Allsvenskan i fotboll nu haft premiär. Och Unibet, som är ny huvudsponsor för både Allsvenskan och Superettan, slår på stora trumman för att markera sitt nya partnerskap. I samband med detta har Schibsted Tailor Made Solutions skapat ett unikt sätt för användarna att själva välja hur såväl bakgrunden som Unibets annonser ser ut på Sportbladet.
I toppen av Sportbladets startsida ges användarna möjlighet att ”bekänna färg” och välja sin klubb. Resultatet blir att klubben, dess färger och emblem tillsammans med Unibet speglas i annonsutrymmet runt och bakom det rosa Sportbladet. Dessutom ges fansen möjlighet att rösta på sin klubb hos Unibet – för att ta del av 20 miljoner kronor som bolaget skänker till klubbarna.
– Vi delar supportrarnas kärlek till Allsvenskan, supportrarna är den viktigaste delen i upplevelsen av ligan och fotbollen. Vårt koncept “Hemmakänsla” handlar om att supportrarna ska känna att vår kommunikation är “av supportrar, för supportrar”. I Unibets DNA ligger också att testa nya saker och vara kreativa, något som Schibsteds lösning i Sportbladets kontext möjliggör på ett klockrent sätt för oss, genom att engagera supportrarna och låta deras kärlek till klubben synas, säger Raúl Valencia López, marknadschef på Unibet.
Konceptet är skapat av Schibsteds kreativa avdelning Tailor Made Solutions, som skapar skräddarsydda lösningar och innehållskoncept för annonsörer. I det här fallet tillsammans med Unibet, mediebyrån AdOn och reklambyrån Passion Lab.
– Ett väldigt kul projekt som startade från en tydlig brief med stort fokus på "hemmakänsla". Vi landade i en riktigt bra idé med fotbollspubliken i centrum, där supportrar och klubbar tillsammans med Unibet låter det egna laget ta över bakom det rosa Sportbladet. En idé som kunde förverkligas i samarbete med en modig kund och ett fantastiskt jobb av teamen på båda sidor, säger Fredrik Coldén, Integration Specialist på Schibsted Tailor Made Solutions.
För ytterligare frågor, vänligen kontakta:
Lotta Tjulin Thörnqvist, Head of Creative Sales på Schibsted Tailor Made Solutions. Tel: 070-386 24 97. E-post: lotta.tjulin@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
