SEAT stärker sitt engagemang för mångfald

- Lansering av Pride@SEAT, ett HBTQ+ initiativ skapat av företagets anställda
- SEAT har en strategi för mångfald och inkludering, detta inkluderar åtgärder för att främja rättvisa bland alla anställda
- Företaget firar HBTQ+ Pride Day genom att ytterligare färglägga sina anläggningar och den nyligen öppnade CASA SEAT
Martorell, Spanien, 26 juni, 2020, SEAT är ett företag som är engagerat i människor. I sin strävan att främja respekt och mångfald som ett integrerat värde i företagets dagliga verksamhet har biltillverkaren i många år stöttat projekt, processer, utbildning och medvetandehöjande aktiviteter. Inom denna vision har Pride@SEAT ett HBTQ+ (Homosexuell, Bisexuell, Trans, Queer och andra sexualiteter och könsidentiteter) -initiativ skapats av människor som arbetar på SEAT med stöd av företagets HR-avdelning. Detta förslag går i linje med i företagets starka engagemang för mänskliga rättigheter och ingår i dess strategi för mångfald och inkludering, som beskriver policys och åtgärder för att främja mångfald och likabehandling.
Främsta målsättningen med Pride@SEAT är att skapa en öppen miljö för alla som arbetar på SEAT för att öka medvetenheten och ge synlighet och stöd för HBTQ+ i samhället, samt att etablera ett nätverk där alla som delar värderingarna inom HBTQ+ kan delta i organiserade möten. Dessutom kommer en rad initiativ och åtgärder för att främja integration både inom och utanför företaget att främjas.
”På SEAT tror vi på mångfald och inkludering som en naturlig del av hela vår affärsverksamhet. Vårt engagemang för integration strävar efter att gå utöver barriärer och stereotyper för att främja ett öppet och inkluderande företag. Av den anledningen stöder vi starkt skapandet av Pride@SEAT av människor som arbetar för företaget som ett ytterligare steg i vårt mål att främja mångfalden ”, säger SEAT Executive Vice President for Human Resources and Organisation, Xavier Ros.
Miguel Díez, drivkraften bakom Pride@SEAT, förklarar att ”med skapandet av denna grupp försöker vi få kontakt med människor som delar värderingarna inom HBTQ+ samtidigt som vi firar mångfald inom SEAT. Stödet vi har fått från företaget för genomförandet av detta initiativ visar på integration av jämlikhet i kärnverksamheten."
SEAT firar den internationella HBTQ+ Pride Day
Så här deltar SEAT i firandet av International HBTQ+ Pride Day. Från idag och under de närmaste dagarna har företaget adderat färg till ingången till alla dess anläggningar i Spanien, liksom CASA SEAT, med regnbågsflaggan som en symbol för mångfald och tolerans. Dessutom lanseras en kampanj på sociala medier denna söndag med följande hashtags #SEATpride #wedriveproud för att öka medvetenheten, främja och fira inkludering i samhället.
Att leva mångfald är en pelare i företagsstrategin
Tolerans, respekt och inkludering är kärnvärden för SEAT. Dessa principer ingår i företagets mångfald och inkluderingsstrategi och i Volkswagen Group’s Group Essentials, sju principer som koncernens företagskultur bygger på, nämligen ansvar, ärlighet, mod, mångfald, stolthet, solidaritet och tillförlitlighet.
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.
Nyckelord
Kontakter
Susanne KarlssonPR ansvarig
Tel:+46 (0)70 508 69 11susanne.karlsson@seat.seBilder
Om
SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i fler än 75 länder. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar, fler än någonsin tidigare under sin 70-åriga historia, och redovisade en vinst efter skatt på 346 miljoner euro och en rekordomsättning på över 11 miljarder euro.
Under 2019, allokerade SEAT 1.259 miljarder euro för att accelerera sitt investeringsprogram, främst för utveckling av nya eldrivna modeller. För sitt engagemang mot klimatförändringarna och för utfasningen av fossila bränslen, har SEAT i tillägg till detta avsatt 27 miljoner euro för investeringar i hållbara initiativ och arbetar också med en ambitiös miljöstrategi, ”Move to Zero”, vars mål är att till 2030 helt ha utraderat Martorell-fabrikens klimatavtryck.
SEAT har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEAT s första helt eldrivna bil, i Slovakien.
Följ SEAT Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SEAT Sverige
SEAT S.A. redovisar ett rörelseresultat på 415 miljoner euro under de första nio månaderna av 202431.10.2024 13:47:24 CET | Pressmeddelande
SEAT S.A. rapporterar ett rörelseresultat på 415 miljoner euro för januari-september 2024, trots utmaningar för den globala fordonsindustrin, vilket visar företagets motståndskraft. Leveranserna ökade med 7,7 procent till totalt 422 100 fordon, drivet av den starka prestationen hos företagets varumärken CUPRA och SEAT.
Ny motor, Matrix LED och uppgraderad interiör för SEAT Leon Sportstourer10.5.2024 14:21:31 CEST | Pressmeddelande
SEAT Leon Sportstourer uppdateras tekniskt med en ny 1.5 TSI motor, Matrix LED strålkastare samt nydesignad och uppdaterad HMI, display- och manöverkoncept.
Sverige SEAT S.A. fortsätter sin tillväxtresa och redovisar sitt bästa finansiella resultat för första kvartalet någonsin3.5.2024 08:19:47 CEST | Pressmeddelande
SEAT S.A. inleder det nya året starkt med ett rekordresultat under första kvartalet drivet av volymökningar och effektivitetsförbättringar. Företaget uppnådde ett rekordstort rörelseresultat på 226 miljoner euro under årets första kvartal (samma period 2023: 144 miljoner euro, +57,0 procent) och fortsatte att öka sin rörelsemarginal till 5,9 procent (+1,9 procentenheter jämfört med första kvartalet 2023). SEAT S.A.s intäkter uppgick till 3 803 miljarder euro, vilket också representerar företagets bästa resultat för första kvartalet och en ökning med 6,8 procent jämfört med föregående år (3 562 miljarder euro).
SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:43:26 CET | Pressmeddelande
Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)
SEAT S.A. ökade leveranserna med 35 procent under 2023, drivet av CUPRAs rekordtillväxt11.1.2024 12:31:19 CET | Pressmeddelande
Under 2023 upplevde SEAT S.A. en imponerande ökning av leveranser med totalt 519 200 levererade bilar. Detta motsvarar en ökning på 35 procent jämfört med året innan. Företagets framgångar drevs framförallt av CUPRAs rekordtillväxt och SEATs återgång till tillväxt, samt markerar ett starkt år för företaget i samband med övergången till elektrifiering.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum