Insurello tar in ytterligare 75 miljoner kronor för internationell expansion - Schibsted bland investerarna

– Intresset för Insurello har varit stort och nu fortsätter vi att automatisera tjänsten samtidigt som vi kommer att expandera ordentligt. Vi vet att mörkertalet är stort ute i Europa och vi kämpar för att alla ska få rätt ersättning, oavsett tidigare erfarenhet, kunskap eller bakgrund. Ingen ska behöva gå miste om försäkringspengar den har rätt till, säger Marcus Janback, grundare och VD för Insurello.
I Sverige drabbas ca 600 000 människor av personskador varje år, men många får inte ut den ersättning de är berättigade till. Det beror främst på att ärendena kan vara krångliga att driva och att många ofta täcks av försäkringar de inte känner till. Samma problematik finns vid försenade flyg, vilket ligger bakom Insurellos nyligen genomförda förvärv av konsumenträttsföretaget Ifdelayed.
– Insurello är ett av få bolag som växer trots oroliga tider och vi investerar dels i en automatiserad produkt som löser ett tydligt problem för kunden, men framförallt i ett imponerande team som nu kan ta Insurello ut på nya marknader i Europa. Visionen att ge rätt ersättning till alla är något vi gärna vill vara del av, säger Linus Dahg, Partner på Inventure som bland annat tidigare investerat i Swappie och Omocom.
– Marcus har skapat ett värdeskapande bolag som överlevererat på alla fronter sedan dag ett. I och med den här investeringen kan Insurello ta ännu ett kliv framåt mot att digitalisera försäkringsbranschen och hjälpa ännu fler konsumenter, säger Jacob Key, General Partner på Luminar Ventures.
I Insurellos styrelse sitter Niclas Ward, tidigare vd på Trygg Hansa, han kommenterar möjligheten att expandera internationellt.
Totalt har Insurello nu tagit in över 100 miljoner kronor och förutom Inventure, Schibsted Growth och Luminar Ventures har även DHS Ventures och Wave Ventures tidigare satsat på bolaget.
För mer information kontakta: Marcus Almén: press@insurello.se
Om Insurello
Insurello är en konsumenttjänst som hjälper privatpersoner att få de försäkringsersättningar de har rätt till. Genom digitala lösningar och kunniga medarbetare kan Insurello hitta alla de försäkringar man täcks av och se till att konsumenter får den ersättning de har rätt till efter ett olycksfall. Insurello har sedan starten 2016 hanterat över 85 000 ärenden och hjälpt konsumenter att få ut 75 MSEK i ersättning. Under 2020 förvärvade bolaget konsumenträttföretaget Ifdelayed.com som hjälper konsumenter med ersättning efter försenade flyg.
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
