Ny rapport: Elever med funktionsnedsättning beskriver hur trygghet och stöd kan förbättras

- Rapporten ger viktig insikt om hur skolvardagen ser ut för elever med funktionsnedsättning. Den visar också att de har konkreta förslag på åtgärder för att skapa en bättre situation. Det handlar både om förslag som kan omsättas i handling direkt och om förslag som rör vilka förutsättningar som bör finnas i skolan, säger Fredrik Malmberg, Specialpedagogiska skolmyndighetens generaldirektör.
I Barnpanelsrapporten intervjuas 31 grundskoleelever med funktionsnedsättning, från olika delar av landet. Flera av dem beskriver en skolsituation där de känner oro och stress. I intervjuerna framkommer också att de är osäkra på om de kan få hjälp av en vuxen om en otrygg situation skulle uppstå.
Svårt för lärare att hinna
En stor majoritet av eleverna som intervjuas önskar att lärare får mer tid för eleverna. Samtidigt upplever de att lärarna gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar, och ser att det är svårt att räcka till för alla i klassrummet.
Eleverna som intervjuats i rapporten beskriver att tillhörigheten i klassen är viktig, och att de får en undervisning som är anpassad till deras behov. Men flera elever tar också upp att de har stor nytta av att ibland få undervisas och arbeta i mindre grupper, dit de kan gå för att få mer individuell hjälp av lärare eller specialpedagog.
Eleverna föreslår konkreta lösningar
I rapporten beskriver eleverna också vad de anser behövs för att komma till rätta med de problem de möter vad gäller trygghet. De efterlyser till exempel planerade rastaktiviteter och närvarande vuxna som agerar när någon blir utsatt. Eleverna tar också upp möjligheten att få kortare lektionspass varvat med rörelse liksom möjlighet att gå undan och jobba i mindre grupper.
- Det har betydelse om lärare har kunskap om funktionsnedsättningar, men ytterst är det eleven som kan beskriva vad som fungerar eller inte fungerar i olika situationer, säger Tove Söderqvist Dunkers, samordnare för barnpanelsarbetet på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
För intervju med Fredrik Malmberg, generaldirektör, och Tove Söderqvist Dunkers, samordnare för barnpanelsrapporten, kontakta pressekreterare Erika Bergman, 070-577 08 83, erika.bergman@spsm.se
Kontakter
Erika BergmanPressekreterare, Ansvarig för myndighetens externa mediearbete
Erika Bergman är pressekreterare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Hon samordnar myndighetens medieservice för journalister och andra som är intresserade av de senaste nyheterna från Specialpedagogiska skolmyndigheten och vårt generella arbete och uppdrag.
Kajsa ThunholmPressekreterare, Ansvarig för myndighetens externa mediearbete
Kajsa Thunholm är pressekreterare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Hon samordnar myndighetens medieservice för journalister och andra som är intresserade av de senaste nyheterna från Specialpedagogiska skolmyndigheten och vårt generella arbete och uppdrag.
Bilder
Om
Specialpedagogiska skolmyndigheten ger specialpedagogiskt stöd till skolhuvudmän, skolor, vuxenutbildningar och förskolor i hela landet. Vi erbjuder expertkunskap, kurser och konferenser inom specialpedagogik. Genom rådgivning och utredning arbetar vi nära skolor och förskolor i landets alla län. Vi driver också tio specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel.
Följ Specialpedagogiska skolmyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Insatser som främjar skolnärvaron3.2.2025 08:50:37 CET | Pressmeddelande
Skolfrånvaro har en negativ påverkan på elevers möjligheter att nå sina utbildningsmål och utveckla sociala kontakter. En ny översikt av internationell forskning från SPSM visar på insatser som kan göra skillnad. Ett positivt skolklimat, stöd vid övergångar mellan stadier och skolformer och samarbete med vårdnadshavare är några insatser som har effekt.
Pressmeddelande: Nya lokaler och stärkt samarbete i Göteborg8.10.2024 14:57:31 CEST | Pressmeddelande
Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) och Skolverket har nu invigt sitt sjätte gemensamma kontor, den här gången i Göteborg. Kontorsetableringen syftar till att möta skolhuvudmännen på deras lokala arena och erbjuda dialoger där huvudmännen i Göteborg och Västra Götalands län själv bestämmer vilka frågor som de vill bolla med skolmyndigheterna.
Pressinbjudan: Generaldirektörer inviger nytt gemensamt kontor i Göteborg3.10.2024 11:02:09 CEST | Pressinbjudan
Specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM) generaldirektör Aurora Lindberg och Skolverkets generaldirektör Joakim Malmström inviger de helt nya kontorslokalerna Göteborg. Det blir det sjätte gemensamma kontoret i landet för de båda myndigheterna. Media är välkomna att delta.
Skolministern på plats när ytterligare myndigheter etablerade sig i Härnösand5.9.2024 16:02:58 CEST | Pressmeddelande
Skolminister Lotta Edholm invigningstalade när det nya kontoret för Kammarkollegiet, Socialstyrelsen, Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) invigdes på torsdagen i Härnösand.
Pressinbjudan: Skolministern och generaldirektörer på plats när ytterligare myndigheter etablerar sig i Härnösand2.9.2024 12:55:03 CEST | Pressmeddelande
Skolminister Lotta Edholm invigningstalar när det nya kontoret för Kammarkollegiet, Socialstyrelsen, Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) i Härnösand. Genom gemensamma lokaler och kontorsservice kan statens resurser användas mer effektivt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

