Positivt resultat i Birgittaskolans satsning på pulshöjande aktiviteter
Under höstterminen 2016 deltog elever i årskurs 9 och 10 på Birgittaskolan i Örebro i pulshöjande aktiviteter under lektionstid. Målet med projektet var att se om elevernas kunskapsresultat och hälsa skulle förbättras. Det var första gången den här typen av insats gjordes systematiskt på en specialskola.
– Utvärderingen av projektet visar att de pulshöjande aktiviteterna har lett till att de deltagande eleverna har höjt sitt meritvärde, säger Johan Östman, enhetschef på Forskning och Utveckling på Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) och som utvärderat projektet.
Eleverna som deltog i de pulshöjande aktiviteterna hade vanliga idrottslektioner två gånger i veckan. De tre övriga skoldagarna hade de en 30–40 min pulshöjande aktivitet, där målet var att eleverna skulle ligga på minst 70 procent av maxpuls. Eleverna med hjälp av pulsband följa sin puls på en tv-skärm under träningen. De pulshöjande aktiviteterna var bland annat olika lekar, konditionsbana och intervaller.
Elevernas betygsresultat i svenska, meritvärde och självskattat välmående jämfördes i början och i slutet av terminen. Resultaten jämfördes även med en kontrollgrupp som fortsatte enligt ordinarie undervisning utan pulshöjande aktiviteter.
Ökad ork och ökat meritvärde
Resultatet av projektet visar att det blev små ökningar både i elevernas betyg i svenska och självskattat välmående. De resultaten är däremot inte statistiskt signifikanta.
Resultatet visar även att pulshöjande aktiviteter gett höjningar på meritvärdet. Det resultatet är dessutom statistiskt signifikant och tyder på att satsningen på pulshöjande aktiviteter har gett en viss positiv effekt på elevernas prestation i skolan.
De pulshöjande aktiviteterna leddes av Birgittaskolans idrottslärare Mikael Kroon som också är initiativtagare till projektet.
– Som idrottslärare märker jag stor skillnad. Tidigare blev många elever trötta väldigt fort men nu orkar de mer. Störst skillnad märks på dem som har varit med sen starten, säger Mikael.
I anknytning till pulsträningen har skolan avsatt extra tid till att arbeta med läsförståelse. Skolbibliotekarien Ingeborg Elpers Bååth, som är ansvarig för organisationen av läslektionerna på Birgittaskolan, märker också skillnad på eleverna.
– Både läslusten och läsförståelsen har ökat. Eleverna är väldigt lugna efter ett träningspass och kan koppla av lättare vid läsning, säger Ingeborg.
Satsningen fortsätter
De flesta eleverna har haft en positiv inställning till projektet och de pulshöjande aktiviteterna fortsätter på Birgittaskolan.
Det kommer läggas till ett dansmoment som hoppas locka även de elever som tidigare inte har varit så intresserade. Mikael ser pulsträningen som väldigt viktigt.
– För få av våra elever rör sig på fritiden, så det gäller att de håller igång i skolan. I längden ser jag det som en livsnödvändig aktivitet, säger Mikael.
Även Roger Holmström, rektor på Birgittaskolan, ser positivt på resultatet av projektet.
– Det är kul att få bekräftat igen att god kondition och goda skolresultat hänger ihop. Nu är det viktigt att vi fortsätter tänka på hur vi lägger in naturliga rörelseaktiviteter i skoldagarna, säger Roger.
Om Birgittaskolan
Birgittaskolan är en regional specialskola inom Specialpedagogiska skolmyndigheten för elever som är döva eller har en hörselnedsättning. Läs mer om skolan på: www.spsm.se/birgittaskolan
För mer information, kontakta:
Mikael Kroon, mikael.kroon@spsm.se 010-473 68 19
Eva Andersson, eva.andersson2@spsm.se 010-473 54 67 (Rapportförfattare)
Kontakter
Erika BergmanPressekreterare, Ansvarig för myndighetens externa mediearbete
Erika Bergman är pressekreterare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Hon samordnar myndighetens medieservice för journalister och andra som är intresserade av de senaste nyheterna från Specialpedagogiska skolmyndigheten och vårt generella arbete och uppdrag.
Kajsa ThunholmPressekreterare, Ansvarig för myndighetens externa mediearbete
Kajsa Thunholm är pressekreterare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Hon samordnar myndighetens medieservice för journalister och andra som är intresserade av de senaste nyheterna från Specialpedagogiska skolmyndigheten och vårt generella arbete och uppdrag.
Om
Specialpedagogiska skolmyndigheten ger specialpedagogiskt stöd till skolhuvudmän, skolor, vuxenutbildningar och förskolor i hela landet. Vi erbjuder expertkunskap, kurser och konferenser inom specialpedagogik. Genom rådgivning och utredning arbetar vi nära skolor och förskolor i landets alla län. Vi driver också tio specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel.
Följ Specialpedagogiska skolmyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Insatser som främjar skolnärvaron3.2.2025 08:50:37 CET | Pressmeddelande
Skolfrånvaro har en negativ påverkan på elevers möjligheter att nå sina utbildningsmål och utveckla sociala kontakter. En ny översikt av internationell forskning från SPSM visar på insatser som kan göra skillnad. Ett positivt skolklimat, stöd vid övergångar mellan stadier och skolformer och samarbete med vårdnadshavare är några insatser som har effekt.
Pressmeddelande: Nya lokaler och stärkt samarbete i Göteborg8.10.2024 14:57:31 CEST | Pressmeddelande
Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) och Skolverket har nu invigt sitt sjätte gemensamma kontor, den här gången i Göteborg. Kontorsetableringen syftar till att möta skolhuvudmännen på deras lokala arena och erbjuda dialoger där huvudmännen i Göteborg och Västra Götalands län själv bestämmer vilka frågor som de vill bolla med skolmyndigheterna.
Pressinbjudan: Generaldirektörer inviger nytt gemensamt kontor i Göteborg3.10.2024 11:02:09 CEST | Pressinbjudan
Specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM) generaldirektör Aurora Lindberg och Skolverkets generaldirektör Joakim Malmström inviger de helt nya kontorslokalerna Göteborg. Det blir det sjätte gemensamma kontoret i landet för de båda myndigheterna. Media är välkomna att delta.
Skolministern på plats när ytterligare myndigheter etablerade sig i Härnösand5.9.2024 16:02:58 CEST | Pressmeddelande
Skolminister Lotta Edholm invigningstalade när det nya kontoret för Kammarkollegiet, Socialstyrelsen, Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) invigdes på torsdagen i Härnösand.
Pressinbjudan: Skolministern och generaldirektörer på plats när ytterligare myndigheter etablerar sig i Härnösand2.9.2024 12:55:03 CEST | Pressmeddelande
Skolminister Lotta Edholm invigningstalar när det nya kontoret för Kammarkollegiet, Socialstyrelsen, Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) i Härnösand. Genom gemensamma lokaler och kontorsservice kan statens resurser användas mer effektivt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
