Maria Rimpi och Martin Ahlquist leder Svenska Dagbladets redaktion mot ny position

För ett år sedan inledde Svenska Dagbladet ett omfattande förändringsarbete för att ta tidningen till en ny position. Arbetet, som genomförs i etapper, utgår från en stor genomlysning av Svenska Dagbladet där läsarnas behov och användarupplevelsen varit i fokus. Målet är att skapa en modern tidning som fullt ut lever upp till läsarnas krav.
SvD har det senaste året gjort den största redaktionella satsningen på ett decennium, med bland annat rekryteringar som Anders Billing, Åsa Erlandsson, Erik Wisterberg och Sophia Sinclair.
– Det har varit viktiga och strategiska förstärkningar på redaktionen, inte minst vad gäller den granskande, berättande och visuella journalistiken. Nu tar vi nästa steg, säger Anna Careborg.
Martin Ahlquist får i sin nya roll huvudansvar för att redaktionen lever upp till de förväntningar som läsarna har på SvD:s journalistik varje dag. Maria Rimpi får huvudansvar för att SvD förändrar och utvecklar journalistik och format i enlighet med de krav och önskemål läsarna har på ett modernt mediehus.
– Med två redaktionschefer ökar vi farten på förändringsarbetet, säger Anna Careborg.
Martin Ahlquist tillträder sin nya roll omedelbart.
– Svenska Dagbladet har påbörjat en publicistisk resa som omfattar alla delar av verksamheten och vi har under våren fått ett fantastiskt förtroende från våra läsare, inte minst har många nya hittat till oss. Det sporrar oss förstås att fortsätta höja nivån på vår journalistik och att alltid respektera läsarnas förmåga att själva forma sina åsikter, säger Martin Ahlquist.
Genom att stärka ledarskapet på redaktionen kan Svenska Dagbladet accelerera förändringsarbetet på alla nivåer.
– Vi rivstartade förra hösten och såg tydliga resultat redan i våras. Vi är definitivt på rätt väg. Utmaningarna för branschen är stora och vi har många viktiga och spännande projekt kvar att genomföra för att nå den position vi vill ha på marknaden. Nu när vi blir två redaktionschefer kan vi öka tempot i den redaktionella förändringen, säger Maria Rimpi.
Martin Ahlquist kom till Svenska Dagbladet i januari förra året, då som redaktionell chef för digitala prenumerationer. Maria Rimpi har varit redaktionschef på SvD de senaste fem åren. Båda fortsätter också med uppdraget som stf ansvarig utgivare.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Rimpi, redaktionschef, Svenska Dagbladet. Tel: 070-634 58 04.E-post: maria.rimpi@svd.se
Martin Ahlquist, redaktionschef, Svenska Dagbladet. Tel: 070-162 24 85.E-post: martin.ahlquist@svd.se
Anna Careborg, publisher, Svenska Dagbladet. E-post: anna.careborg@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
