If lanserar ett nytt nordiskt kommunikationskoncept

Det nya konceptet ”Vid din sida” har tagits fram av Åkestam Holst i samarbete med Ifs inhousebyrå, If Creative Agency (IfCA).
I dag lanserar If en ny varumärkeskampanj. Kampanjen är det första steget för att bygga bolagets position som det mest omtänksamma försäkringsbolaget.
– If är ett värderingsstyrt bolag. Vi drivs av omtanke, både gentemot våra kunder, våra anställda och samhället. Vi har kundens bästa för ögonen, oavsett om kunden är en individ eller ett globalt företag. Det är djupt rotat i våra arbetsmetoder och vår kultur, säger Sumit Malhotra.
Det nya kommunikationskonceptet ska förtydliga vad If är och står för. Det handlar om att lyfta fram det som redan finns och fungerar. Att återberätta det som händer varje dag. Att visa hur kundupplevelsen utgår från vem kunden är och vad den behöver – innan något händer, likväl som efter.
– Det går att kopiera varor och tjänster, men inte vår kultur och våra medarbetares engagemang. Till sist är det deras genuina omtanke om kunden som särskiljer oss från våra konkurrenter. If har överlag väldigt nöjda medarbetare och kunder, det visar mätning efter mätning. Denna tillit gör det möjligt för oss att förstärka vårt kundlöfte.
Kampanjen visar hur If finns där för sina kunder i olika situationer genom livet.
– Vi vill finnas vid kundernas sida när de behöver. Vårt engagemang handlar inte bara om utbetalningar, utan vi väljer att engagera oss på ett djupare plan, exempelvis genom att investera allt mer i att förebygga skador. I kampanjen har vi fångat såväl de breda livssituationerna som de mer specifika händelserna i livet – från att besluta sig för att bilda familj till att någonting har hänt med bilen, säger Sumit Malhotra.
– Omtanke är en del av vårt DNA. Nu vill vi berätta om det på ett tydligare sätt.
Kampanjen visar vad If står för med genom att skapa en varm, hjälpsam och positiv känsla. För att understryka det har ett nytt bilduttryck tagits fram, där man kommer människor nära på ett mer emotionellt och personligt plan.
Konceptet lanseras i dag och kommer att gå i tv, utomhus, print och digitala kanaler i hela Norden.
Arbetsgrupp
If Creative Agency
If Brand Marketing
Sumit Malhotra
Marie-Therese Helmertz
Kira Engelholm
Oscar Sandberg
Åkestam Holst
Lina Engler - Projektledare
Jesper Månsson - Produktionsledare
Johan Landin - Art Director
Filip Laurent - Copywriter
Leila Widgren - Byråproducent
Patrik Lundberg - Planner
Catharina Hamlund - Art Buyer
Bad Land
Niklas Johansson - Fotograf
Sofia Quintero - Agent
The One Way
Anders Hallberg - Regissör
Malin Saunders - Executive producent
Davide Quatela - Post produktion
Musik
Markus Bergkvist - Music Supervisor
Joel Danell - Kompositör
Kampanjfilmer:
Nyckelord
Bilder





Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Var tredje svensk känner julstress – främst på grund av ekonomin18.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Var tredje svensk upplever stress eller oro inför julen. Av dessa anger nästan fyra av tio att privatekonomin är den främsta orsaken. Det visar en ny undersökning från If.
Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Sveriges mest olycksdrabbade vägar16.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Dödsfallen i trafiken under julhelgerna har minskat markant under de senaste tjugo åren. Inför årets julhelg har If sammanställt statistik över de mest olycksdrabbade vägarna.
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
