If Skadeförsäkring

If lanserar ett nytt nordiskt kommunikationskoncept

Dela
Varumärket ska spegla företagets kultur. – Ifs nya kundlöfte är att vara "vid din sida". Vi vill göra det tydligare för samhället vem vi verkligen är, förklarar Sumit Malhotra, Head of Brand, Marketing and Communication för If, Nordens största försäkringsbolag.

Det nya konceptet ”Vid din sida” har tagits fram av Åkestam Holst i samarbete med Ifs inhousebyrå, If Creative Agency (IfCA).

I dag lanserar If en ny varumärkeskampanj. Kampanjen är det första steget för att bygga bolagets position som det mest omtänksamma försäkringsbolaget.

– If är ett värderingsstyrt bolag. Vi drivs av omtanke, både gentemot våra kunder, våra anställda och samhället. Vi har kundens bästa för ögonen, oavsett om kunden är en individ eller ett globalt företag. Det är djupt rotat i våra arbetsmetoder och vår kultur, säger Sumit Malhotra.

Det nya kommunikationskonceptet ska förtydliga vad If är och står för. Det handlar om att lyfta fram det som redan finns och fungerar. Att återberätta det som händer varje dag. Att visa hur kundupplevelsen utgår från vem kunden är och vad den behöver – innan något händer, likväl som efter.

– Det går att kopiera varor och tjänster, men inte vår kultur och våra medarbetares engagemang. Till sist är det deras genuina omtanke om kunden som särskiljer oss från våra konkurrenter. If har överlag väldigt nöjda medarbetare och kunder, det visar mätning efter mätning. Denna tillit gör det möjligt för oss att förstärka vårt kundlöfte.

Kampanjen visar hur If finns där för sina kunder i olika situationer genom livet.

– Vi vill finnas vid kundernas sida när de behöver. Vårt engagemang handlar inte bara om utbetalningar, utan vi väljer att engagera oss på ett djupare plan, exempelvis genom att investera allt mer i att förebygga skador. I kampanjen har vi fångat såväl de breda livssituationerna som de mer specifika händelserna i livet – från att besluta sig för att bilda familj till att någonting har hänt med bilen, säger Sumit Malhotra.

– Omtanke är en del av vårt DNA. Nu vill vi berätta om det på ett tydligare sätt.

Kampanjen visar vad If står för med genom att skapa en varm, hjälpsam och positiv känsla. För att understryka det har ett nytt bilduttryck tagits fram, där man kommer människor nära på ett mer emotionellt och personligt plan.

Konceptet lanseras i dag och kommer att gå i tv, utomhus, print och digitala kanaler i hela Norden.

Arbetsgrupp

If Creative Agency

If Brand Marketing

Sumit Malhotra

Marie-Therese Helmertz

Kira Engelholm

Oscar Sandberg

Åkestam Holst

Lina Engler - Projektledare

Jesper Månsson - Produktionsledare

Johan Landin - Art Director

Filip Laurent - Copywriter

Leila Widgren - Byråproducent

Patrik Lundberg - Planner

Catharina Hamlund - Art Buyer

Bad Land

Niklas Johansson - Fotograf

Sofia Quintero - Agent

The One Way

Anders Hallberg - Regissör

Malin Saunders - Executive producent

Davide Quatela - Post produktion

Musik

Markus Bergkvist - Music Supervisor

 Joel Danell - Kompositör

Kampanjfilmer:

Äventyr

Bilälskare

Motorcykel

Vattenskidor

Nyckelord

Bilder

Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Sumit Malhotra, Head of Brand, Marketing and Communication, på If
Sumit Malhotra, Head of Brand, Marketing and Communication, på If
Ladda ned bild

Om

If Skadeförsäkring
If Skadeförsäkring

106 80 Stockholm

0771-655 655

If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.  

Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.  

Vi är 10 000 anställda, fördelade  på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.  

If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.  

Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.

Följ If Skadeförsäkring

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye