Prisjakt lanserar nytt affärsområde – tillgängliggör sin data

Varje dag registrerar Prisjakt miljontals prisjusteringar och hundratusentals förändringar av produktutbud. För att få en bra överblick och kunna agera på insikterna, krävs både sofistikerade system och stora mängder data. Med Prisjakt Insights vill jämförelsetjänsten leverera ett användarvänligt verktyg som ger dagsfärsk och relevant statistik.
– Att vara e-handlare idag är som att spela schack på elitnivå. Det är ett stort spelfält med många olika aktörer som konstant flyttar om sina positioner. För att lyckas räcker det inte med att enbart fokusera på sin egen affär och prissättning, utan man måste även göra drag baserat på vad andra gör. Med Prisjakt Insights vill vi underlätta för aktörer att navigera rätt i den här snabbrörliga miljön, säger Oscar Hagman, business analyst på Prisjakt.
Tilltänkt målgrupp för Prisjakt Insights är alla typer av aktörer som är i behov av en samlad bild av e-handelsmarknaden. I nuvarande version erbjuds bland annat information om priser och lagerstatus. Peter Stark, som ansvarar för utvecklingen av verktyget, har stora ambitioner för affärsområdet.
– Vi får många förfrågningar om att göra vår data mer tillgänglig, och nu känner vi äntligen att vi har en produkt som lever upp till förväntningarna. På sikt är vårt mål att Prisjakt Insights ska bli en lika självklar del av e-handeln som Bloomberg är för finansvärlden. För att lyckas med det är det viktigt att verktyget har de funktioner som kunderna efterfrågar. Jag hoppas därför att många registrerar sitt intresse, så att vi kan utveckla verktyget efter den feedback vi får, säger Peter Stark, produktägare på Prisjakt.
Prisjakt Insights finns tillgänglig på jämförelsetjänstens alla 7 marknader. För aktörer i Sverige kan dock verktyget bli extra relevant, menar Oscar Hagman.
– I Storbritannien och Frankrike kan vi se att Amazon, med deras enorma utbud, gör väldigt många prisjusteringar varje dag. Så det är högst troligt att deras lansering i Sverige kommer påverka vårt nuvarande e-handelsklimat. En nyckel för att navigera rätt är då att ha trovärdig data att lära sig av och agera på, säger Oscar Hagman, business analyst på Prisjakt.
Om Prisjakt Insights
Prisjakt Insights ger dagsfärsk information om priser, lagerstatus och rank för olika produkter inom valda kategorier på Prisjakt. Informationen finns tillgänglig via Google Data Studio och Google Sheets, men man kan också välja att integrera verktyget via ett API i nuvarande affärssystem. För mer information och anmälan om intresse, besök https://insights.prisjakt.nu/. Övriga marknader: insights.pricespy.co.uk
Prisjakt ägs av mediekoncernen Schibsted.
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

