Audi i ny global varumärkeskampanj

- Med vår vässade märkesstrategi ger vi “Vorsprung” en samtida definition och gör oss redo för framtiden – för en ny era i bilbranschen och för våra kunder, säger Henrik Wenders, Senior Vice President Brand Audi vid huvudkontoret i Ingolstadt. Målet, fortsätter han, är att tekniken skall hjälpa till att förbättra människors liv och bidra till samhället. Ambitionen är att forma framtidens premiummobilitet.
Med sin globala kampanj visar Audi vägen mot en elektrisk, digitaliserad och emotionell framtid. Utöver nya elbilen e-tron Sportback, syns även den visionära citybilen Audi AI:ME och konceptbilen Audi Q4 Sportback e-tron i kampanjen, samtliga elbilar som representerar den innovativa kraften i märket. Huvudpersonerna är autentiska med bl.a. Audis egen designchef Marc Lichte som förstärker budskapet.
Den globala kampanjen samlas under det kommunikativa temat “Future is an Attitude”, medan “Vorsprung durch Technik” kvarstår som märkets devis. Kampanjen kommer att vara omfattande även i Sverige och synas i TV 4 och TV3/Viaplay v.41-49 kompletterat med OOH, print, digital display och sociala medier. En global kampanjsida, progress.audi, är fylld med intervjuer med designers, ingenjörer, märkets hållbarhetsarbete och syn på framtiden.
Audi-ringarna vid Essingeleden
För att verkligen understryka kampanjens starka tema har Audi skapat en ny yta längs med Sveriges mest trafikerade led. Budskapet lär bli svårt att missa på den inklädda fastigheten vid Essingeleden. Högst upp har Audi-ringarna målats av en av Sveriges främsta graffittikonstnärer.
- Den nya varumärkesstrategin känns helt rätt och är en naturlig följd av Audis företagsvision att skapa framtidens hållbara premiummobilitet. Audi registrerade flest patentansökningar för elektrisk mobilitet av de europeiska biltillverkarna under förra året. Det säger något om de anställdas ”attityd”. Den svenska marknaden ligger i framkant i omställningen och vår första elbil Audi e-tron har blivit en favorit och marknadsledare i det större suvsegmentet, säger Madeleine Kjessler, marknadschef för Audi i Sverige.
Reklambyrån thjnk från Hamburg ansvarar för det kreativa genomförandet globalt. I Sverige har TBWA Stockholm ansvarat för den lokala anpassningen.
Länk till varumärkesfilmen
Länk till websidan progress.audi
Ansvariga för den globala kampanjen
Kreativ byrå: thjnk Hamburg GmbH
Produktion: ANORAK Film GmbH
Director: Hanna Maria Heidrich
Editing: loved GmbH
Post-production: The Mill (London); KATALYST (Berlin)
Ljud: Andreas List, Felix Bauer, Musik und Sound Design
Music supervision and direction: gate.11 audio-visuelle kommunikation GmbH
Lokal byrå: TBWA Stockholm
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldInformations- och PR-chef
Tel:+46 (0)8-553 865 51irene.bernald@audi.seBilder





Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Premiär för Nya Audi A5 med laddhybridteknik och quattro fyrhjulsdrift25.3.2025 11:15:18 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A5 som lanserades vid årsskiftet får nu sällskap av två eftertraktade drivlinor för den svenska marknaden. Denna vecka startar försäljningen av två laddhybrider med beteckningen e-hybrid och effektnivåer på 220 respektive 270 kW. Båda versionerna är fyrhjulsdrivna med Audis välkända quattrosystem. I samband med lanseringen introduceras Audi A5 dessutom med praktisk "sportback"-baklucka. Med en ny generation högvoltsbatterier och smart regeneringsstrategi är den elektriska räckvidden upp till ca 11 mil.
Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande
Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.
Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.
Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.
Audi ökar tydligheten genom global standardisering av modellnamn4.2.2025 14:35:42 CET | Pressmeddelande
Global standardisering och tydlig orientering för alla kunder: Audi stärker det alfanumeriska formatet i sin nomenklatur. Framöver kommer det att representerar storleken och positioneringen av varje modell på ett enhetligt och transparent sätt globalt. Den tidigare skillnaden mellan elbilar och modeller med förbränningsmotor enligt deras nummer gäller inte längre.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum