Di drar igång jämställdhetsutmaning för näringslivet
”Dagens industri kan ställa krav på näringslivet genom att granska, vilket vi gör i nyhetsbevakningen. Men det här är också sätt att bakom de hårda rubrikerna agera mer vägledande och rådgivande. Genom att visa upp goda exempel på hur man kan komma framåt mot ett mer jämställt näringsliv”, säger Jonas Jonsson, redaktionschef på Dagens industri.
Equality Challenge 365 är en del av Dagens industris satsning Di Jämställt Näringsliv som leds av Felicia Fazzi. ”Nyligen släppte Allbright sin årliga rapport som tydligt visar att pandemin backar bandet för jämställdheten. Utvecklingen i styrelserna står i stort sett still, ingen bransch uppfyller vad som krävs för en jämn könsfördelning och antalet bolag utan kvinnor i ledningen ökar för första gången på länge. Vi tycker det går för långsamt och vill nu utmana företag att bli mer jämställda under 365 dagar”, säger Felicia Fazzi,
“Näringslivet går miste om kompetens som finns där ute. Jämställdhet är en fråga om lönsamhet, det vet vi sen tidigare. Talang kommer i olika former och jämställdhetsarbete handlar en del om att företag ska bli bättre på att både locka till sig och behålla kompetent arbetskraft”, säger Tove Dahlgren, utbildningschef på Allbright.
För de företag som antar utmaningen går startskottet på internationella kvinnodagen 8 mars. Under året som följer kommer bolagen att porträtteras genom en reportageserie där de får möjlighet att visa hur de arbetar med jämställdhets- och mångfaldsfrågor. Efter ett år uppmärksammas de företag som lyckats bäst med att nå sina jämställdhetsmål.
Initiativet kommer presenteras på Dagens industris konferens Business 50 / 50 som går av stapeln idag. Konferensen sänds på DiTV från klockan 12.00.
Se nedan för mer information och kontakt till våra medarbetare.
Nyckelord
Kontakter
Elinor Degernäs
Partneransvarig
elinor.degernas@di.se
+46 70 003 34 67
Länkar
Om
Dagens industri har cirka 150 anställda och en omsättning på cirka 750 miljoner kronor. Vd för Dagens industri är Anders Eriksson och chefredaktör är Peter Fellman. Dagens industris redaktion producerar både den rosa dagstidningen och veckomagasinet Di Weekend.
På di.se och Di Digital jobbar cirka 30 personer som, tillsammans med printupplagan, jobbar för att ge Di-läsaren de senaste nyheterna inom näringslivet samt fördjupningar och analyser dygnet runt i både text-, rörligt- och podd-format.
Försäljningen på Dagens industri sköts av två avdelningar: upplaga och annons. Övriga avdelningar är ekonomi, it, tryck och distribution samt hr.
Följ Dagens industri
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Dagens industri
Skandinaviens ledande affärsmedia lanserar gemensam annonslösning: Nordic Business Reach8.4.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
De tre ledande affärsmedierna i Skandinavien – Dagbladet Børsen, Dagens industri och Dagens Næringsliv – går samman och lanserar nu ett nytt starkt annonserbjudande: Nordic Business Reach. – Tillsammans erbjuder vi marknaden ett unikt och effektivt sätt att nå beslutsfattare i hela Skandinavien, säger Hilde Skomsvold, försäljningsdirektör på Dagens Næringsliv.
Efter lyckat test - Di gasar och öppnar för noterade bolag att enkelt prata med marknaden.6.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter ett mycket lyckat test under hösten trycker Dagens industri och Bonnier News Brand Studio nu gasen i botten för den nya satsningen Investor Relations. Intresset från Sveriges noterade bolag är stort, och många företag står redo att kommunicera med marknaden genom Dagens industri.
Avslöjande: Farliga kemikalier skickas till Ukraina27.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I stället för att förstöra hormon- och reproduktionsstörande PFAS skickas nu kasserat brandskum till det redan krigsskadade Ukraina. Där riskerar det att gå ut i kretsloppet och skada människors hälsa för en mycket lång framtid. Det avslöjar Aktuell hållbarhet.
Ny krimpodd från Dagens industri21.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Dagens industri storsatsar på ljud med en ny redaktion och flera nya format. Idag är det premiär för podden “Svart marknad” som tar med lyssnarna bakom kulisserna i en skuggvärld av ekonomisk brottslighet.
Verktyg som river språkbarriärer får årets Athenapris13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Athenapriset 2024 går till Care to Translate, ett digitalt översättningsverktyg anpassat för vården som utvecklats för att ge patienter med olika språkbakgrund möjlighet att kommunicera med vårdgivare på ett effektivt sätt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum