Årets marknadsföringsbok 2020 vill göra samhället hållbart med marknadsföring

Utmärkelsen Årets marknadsföringsbok 2020, som delas ut av Sveriges Marknadsförbund, har tilldelats Unboxing Marketing och författarna Benjamin Hartman, Jacob Östberg, Anders Parment och Cecilia Solér.
Ökad förståelse för marknadsföring
I juryns motivering sägs bland annat: ”Författarna beskriver på ett pedagogiskt sätt hur marknadsföring skapar värde för konsumenter, företag och samhället och utmaningar kring detta. På välbalanserat sätt speglas flera perspektiv på marknadsföring med utgångspunkten i liknelsen med ’unboxing’ dvs. att packa upp en ny fysisk produkt för första gången. Juryn uppfattar att boken ger en ökad förståelse för marknadsföring i ett bredare perspektiv. Boken är trots att den är skriven på engelska lättläst och överskådlig och det är juryns uppfattning att den erbjuder värdefulla insikter oavsett läsarens bakgrund och roll.”
Författarnas ambition med boken är att uppmuntra marknadsförare att vara kritiska, dels mot såväl sin egen konsumtion som företagets praktiker och dels ifrågasätta den kunskap och de perspektiv som presenterats under grundkurser i marknadsföring.
- Marknadsföring kan vara ett viktigt verktyg i ambitionen att skapa en bättre, mer hållbar värld, menar författarna.
Starka krafter påverkar
I Unboxing Marketing diskuterar och besvarar författarna frågor om hur marknadsföring kan skapa värde för konsumenter, företag och samhället i stort, hur och varför marknadsföring har blivit så inflytelserikt att konsumtionen definierar och präglar hela vår kultur. Boken riktar sig till studenter och är tänkt att fungera som fördjupning och komplement till grundböcker i marknadsföring. Den bygger på den senaste vetenskapliga forskningen för att blotta några av de stora krafterna, såsom globalisering, hållbarhet och polarisering, som påverkar samhället och marknadsföringen idag.
- Boken blir en liten – men viktig – pusselbit i studentens högre studier och intellektuella utveckling där det man har lärt sig tidigare ifrågasätts och där man lär sig att se saker från olika perspektiv, menar författarna.
Nyckelord
Kontakter
Alida AlmMarknadskoordinator
Tel:046-31 23 10alida.alm@studentlitteratur.seOla HåkanssonFörläggare - Företagsekonomi och Metod
Tel:046-31 21 66ola.hakansson@studentlitteratur.seEric RehnFörläggare Ekonomi
Tel:046-31 21 22eric.rehn@studentlitteratur.seBilder


Länkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 394 miljoner kronor och har 161 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Studentlitteratur och Binogi utökar samarbetet för ett likvärdigt lärande i naturvetenskap24.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med ett likvärdigt och inkluderande lärande som ledstjärna fortsätter Studentlitteratur och Binogi sitt samarbete för att stödja lärare och elever. I samband med att Studentlitteraturs läromedel Helios NO nu släpps för årskurs 5 blir ännu fler handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi tillgängliga via lärarhandledningen.
Ny komplett lärobok om vindkraft27.1.2025 10:44:50 CET | Pressmeddelande
Vindkraften har en central roll i energiomställningen och står i dag för en betydande del av den globala elproduktionen. Nu kommer en heltäckande lärobok om vindkraftens historia, teknik, miljöpåverkan och samhällsaspekter.
"Customer Experience Management på svenska" är Årets Marknadsföringsbok 202428.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Customer Experience Management på svenska av Helén Rigamonti till Årets Marknadsföringsbok 2024.
Lättlästdagen i Lund – en heldag om språk och läsning14.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Fredagen den 22 november arrangeras Lättlästdagen på Kulturen i Lund – en inspirerande och lärorik heldag om språk, läsning och begriplighet med lättläst som utgångspunkt. Arrangörer är Språktidningen och Nypon och Vilja förlag i samarbete med MTM.
Student belönas för bästa rättsteoretiska examensarbete4.6.2024 08:06:33 CEST | Pressmeddelande
David Reidhavs pris för bästa rättsteoretiska examensarbete delas nu ut för tredje gången. Studentlitteratur uppvaktade årets mottagare Gustaf Sveréus med diplom och 5000 kr vid en högtidlig ceremoni på Juridicum i Lund den tredje juni.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum