Schibsted ny medlem i The Coalition for App Fairness - förenar sig med branschen för rättvisare konkurrens

Digitala plattformar står inför en rad utmaningar på grund av hur de ledande globala företagen agerar. Ett exempel är att hittills fungerande intäktsmodeller slås ut när merparten av reklamintäkterna för publikationerna hamnar hos giganterna istället för hos den aktör som står för innehållet.
Ett annat exempel är Apples införande av snedvridna villkor för nyhetsappar bland annat genom krav på implementering av Apples in-app köp som den enda betalningsmetoden som erbjuds.
Schibsteds syn på frågan delas med många andra företag inom branschen och som organisationen CAF adresserar på ett tydligt sätt, främst genom ett antal vägledande app store principer. Utgångsläget är att stå på och främja alla apputvecklare och uppmana till rättvisa villkor.
- The Coalition for App Fairness är ett mycket viktigt initiativ för de frågor vi driver. Schibsted har redan aktivt pekat på de orättvisa metoderna från Apple och vill nu gå ihop med andra företag som står inför liknande utmaningar, säger Petra Wikström, Director of public policy på Schibsted.
- Schibsted har varit ledande inom publishing och levererat högkvalitativt innehåll till sina läsare i över hundra år, så vi är glada att välkomna dem som medlemmar. Tillsammans kommer vi att förespråka policies som skapar lika villkor, håller Apple ansvariga och ger konsumenterna valfrihet, säger Sarah Maxwell, talesperson på The Coalition for App Fairness.
Som medlem kommer Schibsted att få en högre röst i en global debatt och kommer också kunna stödja organisationens utveckling och möjligheter att agera vidare. Andra medlemmar är bland annat Blockchain.com, Epic Games, European Publishers Council, Match Group, News Media Europe, Protonmail, SkyDemon och Spotify.
Mer om The Coalition for App Fairness går att läsa på appfairness.org.
För ytterligare information, kontakta:
Petra Wikström, Director of Public Policy, Schibsted
petra.wikstrom@schibsted.com or +46722501249
Sarah Maxwell, Coalition for App Fairness
sarah@appfairness.org or +447539449883
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
