Rekordsnabb mobilisering säkrade teknik för covid-19-tester via 1177.se
I september gjordes drygt en halv miljon covid-19-tester eller så kallade PCR-tester i Sverige, enligt Folkhälsomyndigheten. Många av dem genomfördes genom 1177.se.
Användningen av 1177 Vårdguidens tjänst för bokning av provtagning och tillgång till provsvar har ökat kraftigt i sommar tack vare möjligheten att använda den för tester av covid-19. Idag använder 16 regioner tjänsten för egen provhantering på 1177.se, varav 13 regioner använder den för just covid-19-tester. Det handlar om två typer av tester, dels av pågående infektion (PCR), dels av antikroppar. Tjänsten är ansluten till regionernas laboratoriesystem så hela flödet är automatiskt. Fler regioner står nu i startgroparna för att använda tjänsten för antikroppstester.
- Vi har snabbt kunnat möta behoven av testning för covid-19. Det här har kunnat ske tack vare att vi sedan tidigare hade ett uppdrag att stödja nya provtagningsområden via 1177.se. Vi jobbar fortfarande för högtryck. Det är många som vill göra det möjligt att erbjuda invånare att själva kunna beställa tester. För att tjänsten hela tiden ska förbättras och anpassas har vi en pågående dialog med regionerna, säger Maria Berglund, projektledare på Inera.
Antalet beställningar i tjänsten har ökat dramatiskt. I maj gjordes 17 373 beställningar och redan i juni skedde 234 269 beställningar.
- Exakt hur testningen av covid-19 sker skiljer sig mellan de olika regionerna. Därför är det viktigt att gå in på 1177.se och läsa hur provtagningen går till i just din region, säger Maria Berglund.
När Region Västmanland kontaktade Inera sattes processen snabbt igång. Det tog ungefär tre veckor från att arbetet påbörjades till att tjänsten var på plats.
- Att utveckla något helt nytt från start fanns inte på kartan utan vi valde istället att snabbt ta kontakt med Inera. Vi hade inte klarat den omfattande provtagningen för covid utan tjänsterna på 1177. Nu sköter invånaren själv stora delar av processen med beställning och tidbokning, vilket spar mycket tid. Invånaren får också automatiskt besked om svar och förhållningsregler. Smittspårningen initieras via formulär på 1177. Sammantaget blir det mycket effektivare än om vi skulle gjort allt detta manuellt, säger överläkaren Jonas Ekström som är ansvarig för egenprovtagningen i regionen.
Anpassningen av tjänsten för covid-19-tester har gjorts med stöd av Folkhälsomyndigheten som har fått regeringens uppdrag att ta fram en nationell strategi för utökad provtagning. Myndigheten ansvarar för rekommendationer kring vilka som ska testas och hur prioriteringar ska görs.
Testning och smittspårning är en viktig förutsättning för att hålla nere smittspridningen under hösten. Folkhälsomyndigheten har som mål att spårningen ska komma igång senast 48 timmar efter en genomförd provtagning. 1177 Vårdguiden har varit en av flera viktiga delar för att göra detta möjligt.
Fakta om testningen av covid-19 och antikroppar
Det prov som visar om du har en pågående infektion kallas för PCR-prov. Det prov som visar om du har haft infektionen och utvecklat antikroppar kallas för serologiskt prov. Ett PCR-prov kan du lämna när du har symtom som inte har gått över efter 24 timmar. Ett serologiskt prov kan du lämna tidigast 14 dagar efter att du har fått symtom. Då har antikroppar hunnit utvecklas i nivåer som kan mätas. Det går bra att lämna provet flera månader efter att du har blivit frisk.
Om 1177 Vårdguiden
1177 Vårdguiden är invånarnas samlade ingång till den offentliga hälso- och sjukvården. Invånarna kan när som helst besöka 1177.se, logga in för personliga e-tjänster och ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. Bakom 1177 Vårdguiden står alla regioner i samverkan. Fler än hundratusen anställda inom vården kommunicerar med patienter via 1177 Vårdguidens e-tjänster, närmare tvåtusen sjuksköterskor ger sjukvårdsrådgivning genom 1177 Vårdguiden på telefon, och flera hundra experter kvalitetssäkrar innehållet i 1177.se och de övriga tjänsterna.
Mer information:
Om Inera
Om 1177.se
Statistik om Ineras tjänster på 1177
Statistik från Folkhälsomyndigheten
Pressfrågor:
Yvonne Edenholm, pressansvarig
yvonne.edenholm@inera.se
Tel: +46738623822
Nyckelord
Bilder
Om
Det här är Inera
Inera är ett digitaliseringsbolag som bidrar till välfärdens utveckling. Vi är Sveriges digitala ingång till hälsa, vård och omsorg och utvecklar digital infrastruktur för en sammanhållen välfärd.
Inera, som ägs av regioner, kommuner och SKR Företag, har i uppdrag att skapa förutsättningar för att digitalisera välfärden. Genom att förse ägarna med gemensam digital infrastruktur och arkitektur samt ett stort antal tjänster bidrar Inera till en säker, jämlik och effektiv vård och omsorg.
Vi har ett nationellt utbud av tjänster, information och kunskapsstöd som är tillgängliga för invånare och välfärdens medarbetare. Inera utvecklar och förvaltar ett 40-tal tjänster inklusive 1177, Nationell patientöversikt, identifieringstjänsten SITHS samt kunskapsstöd genom Vårdhandboken med flera.
Inera utvecklar och förvaltar även digital infrastruktur – grundfundamentet för en sammanhållen välfärd. Det gör att digitala lösningar kan fungera ihop på nationell nivå och välfärdens aktörer kan samverka på ett effektivt och säkert sätt.
Följ Inera AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Inera AB
Ineras styrelse utser Patrik Sundström till ordinarie vd20.12.2023 10:07:13 CET | Pressmeddelande
Inera meddelar idag att bolagets styrelse utsett Patrik Sundström till vd. Patrik Sundström har sedan juni 2023 varit tillförordnad vd.
Ny tillförordnad vd för Inera7.6.2023 15:14:53 CEST | Pressmeddelande
Peter Arrhenius lämnar Inera och Patrik Sundström blir ny tillförordnad vd.
1177, UMO och Youmo hbtqi-certifierade26.1.2023 11:18:09 CET | Pressmeddelande
Den nationella redaktionen för 1177.se och redaktionerna för UMO och Youmo har blivit tilldelade RFSL:s hbtqi-certifiering. Certifieringen är en kvalitetsstämpel som visar att redaktionerna arbetar strategiskt för att synliggöra och utmana normer som kan leda till att människor behandlas ojämlikt.
Det går bra att ringa 117727.5.2022 11:07:46 CEST | Pressmeddelande
Telefonitjänsten 1177 har en mindre driftstörning i ett stödsystem men det finns en reservlösning och därför går det bra att ringa in till tjänsten som vanligt. Köerna är för närvarande normala. Arbete pågår för att lösa störningen i systemet. Störningen är åtgärdad.
Inera har tecknat ramavtal för utveckling och förvaltning av applikationer4.5.2022 15:31:18 CEST | Pressmeddelande
Ett stort förändringsarbete pågår inom Ineras organisation med ambitionen att säkerställa rätt och kostnadseffektiv bemanning med kompetens inom utveckling och förvaltning av applikationer. Inera har nu meddelat tilldelning och tecknat ramavtal med leverantörerna i den stora ramavtalsupphandling som har genomförts och som vi har informerat om tidigare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum