Inera AB

Covid-19-pandemin ökar användandet av 1177:s tjänster på nätet med 100 procent

Dela
Trycket på 1177 Vårdguidens telefon och webbplats har varit stort under covid-19-pandemin. Den senaste tiden är det de inloggade e-tjänsterna, där invånare kan göra sina egna vårdärenden, som ökar mest. I september gjordes mer än 9 miljoner inloggningar på e-tjänsterna vilket är en ökning med nära 100 procent jämfört med samma tid året innan.

Att läsa i sin journal, förnya sina recept och boka tider för vård, det är några av de främsta anledningarna till att man loggat in på e-tjänsterna i 1177.se under september. Det visar statistik från Inera, som är det region- och kommunägda företaget som utvecklar och förvaltar tjänsterna. Den senaste tiden har man, i de regioner där det erbjuds, också sett en kraftig ökning av att boka tid för att testa sig för covid-19 eller för att se om man har antikroppar.

- När pandemin startade i våras ökade båda samtalen till 1177 på telefon och även användningen av de olika tjänsterna på 1177.se, och det har fortsatt att öka sedan dess. Digitaliseringen har nu på allvar fått ett genomslag inom vården, i stort sett alla regioner använder till exempel digitala vårdmöten. Och när flera invånare använder självservicetjänster på nätet, frigörs tid för de som verkligen behöver kontakt med vården, säger Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 Vårdguiden på Inera.

Drygt 4 miljoner läste sin journal på 1177.se under september månad. Det kan jämföras med 2,5 miljoner under samma period året innan. Antalet som bokade provtagning på nätet eller ville få tillgång till provsvar ökade med nära 1 400 procent i sommar. Anledningen till det var att många ville testa sig för att se om de hade insjuknat i covid-19 eller att få reda på om de hade antikroppar. I juni beställdes 234 269 provtagningar vilket kan jämföras med 17 000 i maj.

Några av tjänsterna på 1177.se är:

Journalen – Där kan man se sina egna journalanteckningar från hälso- och sjukvården. Vilka uppgifter som visas varierar mellan olika regioner. –

Egen provhantering – Där man kan boka och planera sina provtagningar och beställa hem provtagningskit.

Stöd och behandling – Här kan man som har fått ett erbjudande av en behandlare ta del av internetbaserade stöd- och behandlingsprogram

- Vårt mål är att erbjuda våra invånare kvalitetssäkrad information, hjälp genom rådgivning och att kunna erbjuda nya relevanta tjänster. På så sätt bidrar även vi till att öka kvaliteten och servicen inom vård- och omsorg i regioner och kommuner, säger Sofie Zetterström.

Det är säkert att använda 1177:s tjänster på nätet. Stor vikt har lagts vid att skydda personuppgifterna, så att ingen obehörig ska kunna ta del av den information som skickas mellan vårdgivare och invånare. Både invånare och medarbetare i vården loggar in med e-legitimation, som Bank-id eller Siths-kort, som vårdens identifieringslösning heter.

Så mycket har användningen av e-tjänsterna ökat på ett år

Tjänster

   2019 sept

     2020 sept

Förändring

Journalen

2 534 034  

4 255 355

68%

Egen provhantering

50 000

316 490

532%

Stöd och behandling

12 708

25 847

103%

E-tjänster totalt

4 916 851

9 726 716

98%


Om 1177 Vårdguidens e-tjänster

Under 2019 gjordes 51 miljoner inloggningar på 1177.se:s e-tjänster som redan då var den i särklass största individuella kontaktytan mellan invånare och hälso- och sjukvård. Det kan jämföras med 13 miljoner läkarbesök i primärvården och 1,1 miljoner besök hos nätläkarna.

Mer information:

Om Inera
Om 1177.se

Pressfrågor:
Yvonne Edenholm, pressansvarig
yvonne.edenholm@inera.se
Tel: +46738623822

Nyckelord

Bilder

Om

Inera AB
Inera AB
Hornsgatan 20
118 82 Stockholm

Växel: 0771-25 10 10https://www.inera.se/

Det här är Inera

Inera är ett digitaliseringsbolag som bidrar till välfärdens utveckling. Vi är Sveriges digitala ingång till hälsa, vård och omsorg och utvecklar digital infrastruktur för en sammanhållen välfärd. 

Inera, som ägs av regioner, kommuner och SKR Företag, har i uppdrag att skapa förutsättningar för att digitalisera välfärden. Genom att förse ägarna med gemensam digital infrastruktur och arkitektur samt ett stort antal tjänster bidrar Inera till en säker, jämlik och effektiv vård och omsorg.

Vi har ett nationellt utbud av tjänster, information och kunskapsstöd som är tillgängliga för invånare och välfärdens medarbetare.​ Inera utvecklar och förvaltar ett 40-tal tjänster inklusive 1177, Nationell patientöversikt, identifieringstjänsten SITHS samt kunskapsstöd genom Vårdhandboken med flera. 

​Inera utvecklar och förvaltar även digital infrastruktur – grundfundamentet för en sammanhållen välfärd. Det gör att digitala lösningar kan fungera ihop på nationell nivå och välfärdens aktörer kan samverka på ett effektivt och säkert sätt. 

 

 

 

 

 

 

Följ Inera AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Inera AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye