Covid-19-pandemin ökar användandet av 1177:s tjänster på nätet med 100 procent
Att läsa i sin journal, förnya sina recept och boka tider för vård, det är några av de främsta anledningarna till att man loggat in på e-tjänsterna i 1177.se under september. Det visar statistik från Inera, som är det region- och kommunägda företaget som utvecklar och förvaltar tjänsterna. Den senaste tiden har man, i de regioner där det erbjuds, också sett en kraftig ökning av att boka tid för att testa sig för covid-19 eller för att se om man har antikroppar.
- När pandemin startade i våras ökade båda samtalen till 1177 på telefon och även användningen av de olika tjänsterna på 1177.se, och det har fortsatt att öka sedan dess. Digitaliseringen har nu på allvar fått ett genomslag inom vården, i stort sett alla regioner använder till exempel digitala vårdmöten. Och när flera invånare använder självservicetjänster på nätet, frigörs tid för de som verkligen behöver kontakt med vården, säger Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 Vårdguiden på Inera.
Drygt 4 miljoner läste sin journal på 1177.se under september månad. Det kan jämföras med 2,5 miljoner under samma period året innan. Antalet som bokade provtagning på nätet eller ville få tillgång till provsvar ökade med nära 1 400 procent i sommar. Anledningen till det var att många ville testa sig för att se om de hade insjuknat i covid-19 eller att få reda på om de hade antikroppar. I juni beställdes 234 269 provtagningar vilket kan jämföras med 17 000 i maj.
Några av tjänsterna på 1177.se är:
Journalen – Där kan man se sina egna journalanteckningar från hälso- och sjukvården. Vilka uppgifter som visas varierar mellan olika regioner. –
Egen provhantering – Där man kan boka och planera sina provtagningar och beställa hem provtagningskit.
Stöd och behandling – Här kan man som har fått ett erbjudande av en behandlare ta del av internetbaserade stöd- och behandlingsprogram
- Vårt mål är att erbjuda våra invånare kvalitetssäkrad information, hjälp genom rådgivning och att kunna erbjuda nya relevanta tjänster. På så sätt bidrar även vi till att öka kvaliteten och servicen inom vård- och omsorg i regioner och kommuner, säger Sofie Zetterström.
Det är säkert att använda 1177:s tjänster på nätet. Stor vikt har lagts vid att skydda personuppgifterna, så att ingen obehörig ska kunna ta del av den information som skickas mellan vårdgivare och invånare. Både invånare och medarbetare i vården loggar in med e-legitimation, som Bank-id eller Siths-kort, som vårdens identifieringslösning heter.
Så mycket har användningen av e-tjänsterna ökat på ett år |
|||
Tjänster |
2019 sept |
2020 sept |
Förändring |
Journalen |
2 534 034 |
4 255 355 |
68% |
Egen provhantering |
50 000 |
316 490 |
532% |
Stöd och behandling |
12 708 |
25 847 |
103% |
E-tjänster totalt |
4 916 851 |
9 726 716 |
98% |
Om 1177 Vårdguidens e-tjänster
Under 2019 gjordes 51 miljoner inloggningar på 1177.se:s e-tjänster som redan då var den i särklass största individuella kontaktytan mellan invånare och hälso- och sjukvård. Det kan jämföras med 13 miljoner läkarbesök i primärvården och 1,1 miljoner besök hos nätläkarna.
Mer information:
Pressfrågor:
Yvonne Edenholm, pressansvarig
yvonne.edenholm@inera.se
Tel: +46738623822
Nyckelord
Bilder
Om
Det här är Inera
Inera är ett digitaliseringsbolag som bidrar till välfärdens utveckling. Vi är Sveriges digitala ingång till hälsa, vård och omsorg och utvecklar digital infrastruktur för en sammanhållen välfärd.
Inera, som ägs av regioner, kommuner och SKR Företag, har i uppdrag att skapa förutsättningar för att digitalisera välfärden. Genom att förse ägarna med gemensam digital infrastruktur och arkitektur samt ett stort antal tjänster bidrar Inera till en säker, jämlik och effektiv vård och omsorg.
Vi har ett nationellt utbud av tjänster, information och kunskapsstöd som är tillgängliga för invånare och välfärdens medarbetare. Inera utvecklar och förvaltar ett 40-tal tjänster inklusive 1177, Nationell patientöversikt, identifieringstjänsten SITHS samt kunskapsstöd genom Vårdhandboken med flera.
Inera utvecklar och förvaltar även digital infrastruktur – grundfundamentet för en sammanhållen välfärd. Det gör att digitala lösningar kan fungera ihop på nationell nivå och välfärdens aktörer kan samverka på ett effektivt och säkert sätt.
Följ Inera AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Inera AB
Ineras styrelse utser Patrik Sundström till ordinarie vd20.12.2023 10:07:13 CET | Pressmeddelande
Inera meddelar idag att bolagets styrelse utsett Patrik Sundström till vd. Patrik Sundström har sedan juni 2023 varit tillförordnad vd.
Ny tillförordnad vd för Inera7.6.2023 15:14:53 CEST | Pressmeddelande
Peter Arrhenius lämnar Inera och Patrik Sundström blir ny tillförordnad vd.
1177, UMO och Youmo hbtqi-certifierade26.1.2023 11:18:09 CET | Pressmeddelande
Den nationella redaktionen för 1177.se och redaktionerna för UMO och Youmo har blivit tilldelade RFSL:s hbtqi-certifiering. Certifieringen är en kvalitetsstämpel som visar att redaktionerna arbetar strategiskt för att synliggöra och utmana normer som kan leda till att människor behandlas ojämlikt.
Det går bra att ringa 117727.5.2022 11:07:46 CEST | Pressmeddelande
Telefonitjänsten 1177 har en mindre driftstörning i ett stödsystem men det finns en reservlösning och därför går det bra att ringa in till tjänsten som vanligt. Köerna är för närvarande normala. Arbete pågår för att lösa störningen i systemet. Störningen är åtgärdad.
Inera har tecknat ramavtal för utveckling och förvaltning av applikationer4.5.2022 15:31:18 CEST | Pressmeddelande
Ett stort förändringsarbete pågår inom Ineras organisation med ambitionen att säkerställa rätt och kostnadseffektiv bemanning med kompetens inom utveckling och förvaltning av applikationer. Inera har nu meddelat tilldelning och tecknat ramavtal med leverantörerna i den stora ramavtalsupphandling som har genomförts och som vi har informerat om tidigare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum