Längre räckvidd för Cayenne E-Hybrid-modellerna från Porsche

Porsche har utökat räckvidden för samtliga Cayenne-modeller med laddhybridteknik. Högspänningsbatteriets bruttokapacitet har höjts till 17,9 kWh mot tidigare 14,1 kWh, vilket innebär upp till 30% längre räckvidd på el. Mätt med WLTP EAER City kan Cayenne E-Hybrid nu köra utsläppsfritt upp till 48 km och Turbo S E-Hybrid upp till 42 km.
I samtliga laddhybridversioner av Cayenne sitter en elmotor integrerad i den 8-stegade automatväxellådan Tiptronic S. Elmotorn utvecklar 100 kW (136 hk) och ett vridmoment på 400 Nm, och topphastigheten vid ren eldrift ligger på 135 km/h. Behövs mer kraft, eller om föraren kopplar in körläge Sport eller Sport Plus, aktiveras förbränningsmotorn. I Cayenne E-Hybrid-modellerna handlar det om en 3.0-liters V6 turbomotor på 340 hk (250 kW), med en systemeffekt på 462 hk (340 kW). Cayenne Turbo S E-Hybrid-modellerna är bestyckade med en 4.0-liters V8 biturbomotor på 550 hk (404 kW), med en systemeffekt på 680 hk (500 kW).
Optimerade körlägen för lägre förbrukning
Körlägena i det standardmonterad Sport Chrono-paketet har optimerats för att öka prestandan och sänka förbrukningen. Läget ”E-Charge”, i vilket förbränningsmotorn laddar batteriet via s.k. load point shifting, är nu knutet till en justerad laddningsstrategi: Målvärdet för batteriets laddning har sänkts från 100 till 80%. Detta eftersom, precis som i en mobiltelefon, batteriet laddas mycket långsammare och mer ineffektivt när batteriets laddningsnivå är 80% eller högre. Denna laddningsstrategi gör det också möjligt att säkra att det alltid finns maximal regenereringskraft att tillgå, vilket gör att E-Charge-läget nu är ännu effektivare än tidigare. I de prestandabetonade lägena Sport och Sport Plus laddas batteriet alltid upp till en viss miniminivå för att kunna tillhandahålla tillräcklig boost vid sportig körning. Laddningen har effektiviserats och sker vid en högre konstant laddningseffekt – för Cayenne Turbo S E-Hybrid i Sport Plus-läge ligger den till exempel på ett genomsnitt om 12 kW.
Intelligent laddning med Porsche Mobile Charger Connect
De flesta laddar sin bil hemma, så ett vanligt hushållsuttag eller industriuttag räcker för att ladda alla laddhybrider från Porsche. Beroende på modell kan en laddningseffekt på upp till 7,2 kW uppnås med Porsche Mobile Charger Connect. Med en Mode 3-laddkabel är det också möjligt att ladda högspänningsbatteriet vid publika laddstationer. Mobile Charger Connect erbjuder flera intelligenta laddningsfunktioner: En timer ser till att bilen är laddad och klar vid tiden för avfärd. Förutom en fördefinierad laddningsnivå, kan man även välja olika klimatkontrollsinställningar. Olika laddningsprofiler optimerar laddningsprocessen efter behov – föraren kan t.ex. ställa in önskad tid som laddningen ska starta på utifrån geografisk position eller schemalägga laddningen till tidpunkter då elpriset är lägre. Alla funktioner kan smidigt styras via appen Porsche Connect.
De nya Cayenne E-Hybrid-modellerna går att beställa från och med nu. Priserna i Sverige börjar på 985 000 kronor för Cayenne E-Hybrid, medan Cayenne E-Hybrid Coupé kostar från 1 030 000 kronor. Cayenne Turbo S E-Hybrid kostar från 1 850 000 kronor, medan Cayenne Turbo S E-Hybrid kostar från 1 890 000 kronor.
Mer information samt film- och bildmaterial finner du i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com
Cayenne E-Hybrid: bränsleförbrukning vid blandad körning 3.7 – 3.1 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 83 – 71 g/km
Cayenne E-Hybrid Coupé: bränsleförbrukning vid blandad körning 3.7 – 3.2 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 85 – 73 g/km
Cayenne Turbo S E-Hybrid: bränsleförbrukning vid blandad körning 4.1 – 3.8 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 92 – 86 g/km
Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé: bränsleförbrukning vid blandad körning 4.1 – 3.8 l/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 92 – 86 g/km
Utsläppsvärden för förbrukning och CO2-utsläpp är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhölls med den tidigare NEDC-mätmetoden.
Nyckelord
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder


Om
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2024 registrerades 3 460 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 70 procent av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande
Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.
Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!17.9.2025 14:10:00 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia närmar sig. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 20 september!
Tusenkonstnären bland sportbilar – Porsche 911 turbo S7.9.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche presenterar en ny toppversion av 911 på bilmässan IAA Mobility i München – med en innovativ drivlina med biturbo och T-Hybrid-teknik är nya 911 Turbo S den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills. Den 711 hk starka och fyrhjulsdrivna sportbilen förenar enastående prestanda med hög exklusivitet, långfärdskomfort och användarvänlighet.
Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande
Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
