Schibsted lanserar kontextuell annonsprodukt – matchar annonsörens budskap med redaktionellt innehåll

Produkten i sig är väldigt enkel. Annonsören väljer nyckelord och fraser som är relevanta för den aktuella produkten som ska marknadsföras. Nyckelorden matchas sedan mot artiklar i Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni, och annonsen placeras i relation till dessa artiklar.
– Med Keyword Matching når annonsören sin målgrupp i helt rätt modus, där läsaren redan är intresserad av ett visst innehåll när hen exponeras av en annons inom samma ämne. Detta möjliggör för annonsören att vara kreativ och koppla sitt varumärke till ett specifikt redaktionellt tema, allt från skidåkning till presidentval, säger Pontus Larsson, Data Specialist på Schibsted Marketing Services.
Att en god matchning mellan annons och innehåll är viktigt för att uppnå positiv annonseffekt är en insikt som Schibsted jobbar aktivt med i sin produktutveckling.
– Vi är väldigt glada över att själva ha utvecklat tekniken bakom Keyword Matching, där vi nu som första mediehus tar ägandeskap för vårt kontextuella annonserbjudande. På så sätt kan vi jobba ännu mer träffsäkert med att placera annonsörens budskap rätt in i en relevant och trygg premiumkontext, säger Joakim Flodin.
Keyword Matching lämpar sig för kampanjer med syfte att bygga varumärke, förstärka position och öka försäljning. Produkten kan användas som självständig produkt såväl som förstärkning i mediemixen.
– Jag skulle säga att alla typer av annonsörer får god effekt av Keyword Matching. För en mindre annonsör är produkten ett utmärkt alternativ att nå en nischad målgrupp, medan en större annonsör kan få goda effekter av att använda Keyword Matching för att förstärka en bredare kampanj, säger Pontus Larsson.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Pontus Larsson, Data Specialist, Schibsted Marketing Services. Tel: 0739-905913. E-post: pontus.larsson@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
