SEAT satsar 30 miljoner euro i banbrytande testcenter för drivlinor

- Centret innehåller 9 provbänkar för tester av alla typer av motorer, hela vägen från utvecklingsfas till typgodkännande
- Från Kaukasus till Death Valley, i Martorell! I anläggningens klimatkammare kan man simulera extrema förhållanden, temperaturer från -40 till 65°C och höjder på upp till 5.000 meter
- Vid anläggningen, som är placerad vid SEAT Technical Centre i Martorell, testar 200 medarbetare olika motorer från Volkswagen-koncernen, dygnet runt
Martorell, Spanien, 26 november 2020, Som en del i det fortlöpande innovationsarbetet, som är fokuserat på elektrifiering, har SEAT under de senaste åren investerat mer än 30 miljoner euro (motsvarande drygt 300 miljoner kronor) för att bygga upp södra Europas mest avancerade testcenter för drivlinor. Anläggningen innehåller 9 provbänkar som gör det möjligt att utföra olika tester på el-, hybrid, gas- och förbränningsmotorer för att säkerställa att de uppfyller alla krav gällande kvalitet, CO2- och andra utsläpp, hållbarhet och prestanda under hela sin livscykel.
Denna investering, som gjorts under en femårsperiod, har nu resulterat i ett testcenter som med kapacitet att utföra 14.300motortester per år, från tidigt i utvecklingsfasen till sådana som krävs för ett slutligt typgodkännande. Testcentret innehåller dessutom en klimatkammare i vilken man kan simulera temperaturer från -40 till 65°C och höjder upp till 5.000 meter liksom ett automatiserat torn med plats för 27 bilar som håller dem vid en temperatur på 23°C för att garantera optimala testförhållanden.
I detta ”Powertrain Development Centre”, som är placerat i SEAT Technical Centre, jobbar de 200 medarbetarna 3-skift, verksamheten pågår dygnet runt, sex dagar i veckan. De tester som utförs här gör att man kan frisläppa nya motorprojekt för olika märken i Volkswagen-koncernen.
”Detta projekt befäster SEATs ställning som ett av Europas mest avancerade utvecklingscenter för bilar. Den nya motoranläggningen och den höga tekniska kompetensen hos de olika teamen, gör det möjligt att testa och kalibrera nya motorer under utvecklingsfasen för att säkerställa optimal prestanda för SEAT och CUPRA och andra bilmärken inom koncernen, med speciellt fokus på el- och hybridmotorer, säger Werner Tietz, chef för forskning och utveckling på SEAT.
Toppmodern anläggning
I de nio provbänkarna vid SEAT Powertrain Development Center testas och kalibreras motorerna efter vilken typ av bil de ska sitta i. Under utvecklingsfasen blir det på så sätt möjligt att justera faktorer som bränsleinsprutning, luftintag och effekt. Man studerar även hur motorerna reagerar vid extrema körförhållanden.
Dessutom innehåller anläggningen ett utsläppslaboratorium där man före frisläppandet utför mer än 80 olika tester på varje bilmodell i överensstämmelse med gällande typgodkännandekrav. Bilarna förses också med portabla utsläppsmätningssystem (PEMS) som kan registrera kördata som sedan används för att utföra de RDR-tester (Real Driving Emissions) som krävs för att analysera bilarnas förbrukning och utsläpp vid reella körförhållanden. Dessa tester ingår som del av typgodkännandeförfarandet.
I SEAT Powertrain Development Center finns också en provbänk för kontroll av drivlinornas hållbarhet. Här körs bilarna och protyperna upp till 20.000 km på en dynamometer (”rullande landsväg”) utan avbrott samtidigt som motorprestandan hela tiden analyseras. SEAT har installerat ett system som återvinner rörelseenergi från dynamometerrullarna och omvandlar den till elektricitet.
Från Kaukasus till Death Valley, utan att lämna Martorell
I testcentrets speciella klimatkammare kan ingenjörerna simulera extrema temperaturer och atmosfärstryck, från de förhållande som råder i Kaukasusbergen till de i Death Valley i Kalifornien, på endast ett par timmar. Det här gör det möjligt att testa motorernas prestanda och också att simulera körning, med hjälp av robotar, vid extrema miljöförhållanden. Under simuleringarna analyserar man hur bilar med olika motorer reagerar på dessa förhållanden för att kunna garantera prestandan hos de bilar som går ut till kunderna.
Som ett ytterligare steg i företagets elektrifieringsoffensiv, har SEAT också påbörjat uppförandet av sitt Test Center Energy (TCE), som är företagets nya batterilaboratorium, även det i Martorell. I det nya labbet, som företaget investerat 7 miljoner euro (ca 70 miljoner kronor) i, kommer man att utveckla och testa olika energisystem för hybridfordon och elbilar. Byggandet av TCE ingår i den investeringsplan om 5 miljarder euro som SEAT offentliggjort och beräknas stå klart i april nästa år. Anläggningen får en yta på ca 1.500 m2 och kommer att innehålla olika teststationer för utvärdering av litiumjonbaserade battericellsmoduler, hög- och mellanspänningsbatterier och av olika laddare för den spanska biltillverkarens hela modellutbud.
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.
Nyckelord
Kontakter
Susanne KarlssonPR ansvarig
Tel:+46 (0)70 508 69 11susanne.karlsson@seat.seBilder






Dokument
Länkar
Om
SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), säljer bilar under varumärkena SEAT och CUPRA, medan SEAT MÓ sysslar med mobilitetsprodukter och -lösningar avsedda för städer. SEAT exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i fler än 75 länder. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar och redovisade en vinst efter skatt på 346 miljoner euro samt en rekordomsättning på över 11 miljarder euro.
SEAT har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEATs första helt eldrivna bil, i Slovakien. Till dessa anläggningar ska läggas SEAT:CODE, företagets center för mjukvaruutveckling, beläget i Barcelona.
Fram t.o.m. 2025 kommer SEAT att investera 5 miljarder euro i F&U-projekt för fordonsutveckling, speciellt för att elektrifiera modellutbudet och för utrustning och anläggningar. Företaget har som målsättning att fabriken i Martorell ska vara koldioxidneutral år 2050.
Följ SEAT Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SEAT Sverige
SEAT S.A. redovisar ett rörelseresultat på 415 miljoner euro under de första nio månaderna av 202431.10.2024 13:47:24 CET | Pressmeddelande
SEAT S.A. rapporterar ett rörelseresultat på 415 miljoner euro för januari-september 2024, trots utmaningar för den globala fordonsindustrin, vilket visar företagets motståndskraft. Leveranserna ökade med 7,7 procent till totalt 422 100 fordon, drivet av den starka prestationen hos företagets varumärken CUPRA och SEAT.
Ny motor, Matrix LED och uppgraderad interiör för SEAT Leon Sportstourer10.5.2024 14:21:31 CEST | Pressmeddelande
SEAT Leon Sportstourer uppdateras tekniskt med en ny 1.5 TSI motor, Matrix LED strålkastare samt nydesignad och uppdaterad HMI, display- och manöverkoncept.
Sverige SEAT S.A. fortsätter sin tillväxtresa och redovisar sitt bästa finansiella resultat för första kvartalet någonsin3.5.2024 08:19:47 CEST | Pressmeddelande
SEAT S.A. inleder det nya året starkt med ett rekordresultat under första kvartalet drivet av volymökningar och effektivitetsförbättringar. Företaget uppnådde ett rekordstort rörelseresultat på 226 miljoner euro under årets första kvartal (samma period 2023: 144 miljoner euro, +57,0 procent) och fortsatte att öka sin rörelsemarginal till 5,9 procent (+1,9 procentenheter jämfört med första kvartalet 2023). SEAT S.A.s intäkter uppgick till 3 803 miljarder euro, vilket också representerar företagets bästa resultat för första kvartalet och en ökning med 6,8 procent jämfört med föregående år (3 562 miljarder euro).
SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:43:26 CET | Pressmeddelande
Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)
SEAT S.A. ökade leveranserna med 35 procent under 2023, drivet av CUPRAs rekordtillväxt11.1.2024 12:31:19 CET | Pressmeddelande
Under 2023 upplevde SEAT S.A. en imponerande ökning av leveranser med totalt 519 200 levererade bilar. Detta motsvarar en ökning på 35 procent jämfört med året innan. Företagets framgångar drevs framförallt av CUPRAs rekordtillväxt och SEATs återgång till tillväxt, samt markerar ett starkt år för företaget i samband med övergången till elektrifiering.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum