Ny rapport från Svea visar: Företagare fortsatt övertygade om butikernas död

Tre av fyra företagare tror att de fysiska butikerna kommer bli färre framöver. Det visar Sveas rapport Digital försäljning till företag som gjorts för tredje året i rad. Rapporten baseras på en undersökning av Novus där 500 företagare svarat på frågor om framtiden för fysiska butiker. Knappt var tionde tror att antalet fysiska butiker kommer öka. Istället tror de flesta på andra alternativ. Nästan var tredje skulle välja att öppna ett showroom om de idag startade en fysisk butik, jämfört med sju procent som skulle välja en traditionell butik. Var tionde skulle välja att ha ett fysiskt utlämningsställe.
– Under de senaste åren har det pratats mycket om fysiska butikers vara eller icke vara. Men jag tror frågan mer bör formuleras som ”var kommer fysiska butiker vara relevanta?”. Fysiska butiker är främst beroende av en strategisk geografisk plats, vilket är en av de viktigaste faktorerna till hur framgångsrik butiken är eller blir. E-handeln blir därför allt mer central. Men många företag har en lång väg kvar att gå, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
Planerade åtgärder för fysiska butiker
Var femte företag i undersökningen uppger att de i dagsläget har en fysisk butik. Och bara ett fåtal företag planerar åtgärder för sin försäljning till följd av att allt fler butiker fått stängas under den senaste tiden, elva procent svarar detta. En procent uppger att de kommer satsa mer på de fysiska butikerna och lika många menar att de kommer stänga ner. Nästan var tionde uppger istället att de kommer satsa mer på digital försäljning.
– Digital försäljning är inte längre ett alternativ eller komplement. Det är något framförallt företag inom B2C har insett. Oavsett om man är inköpare eller handlar som privatperson så förväntar sig de allra flesta att idag kunna göra köp digitalt. Och med tanke på den vår vi upplevde blev allt fler tvungna att förändra sina köpbeteenden, vilket gynnat de med digital försäljning, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
För ytterligare information, kontakta:
Thomas Svensson, Partner Manager, Svea Ekonomi
Telefon: 070-545 66 25
E-post: thomas.svensson@sveaekonomi.se
Läs hela rapporten Digital försäljning till företag 2020
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 30 mars till 28 april 2020. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Bilaga
Har ni i dagsläget någon fysisk butik för er försäljning?
|
|
Totalt |
|
Ja |
21 % |
|
Nej |
79 % |
|
Vet ej |
0 % |
Hur ser du på framtiden för fysiska butiker generellt sätt i Sverige?
|
|
Totalt |
|
De kommer öka |
8 % |
|
Det förblir oförändrat |
13 % |
|
De kommer bli färre till antalet |
76 % |
|
Vet ej |
3 % |
Om ni skulle öppna en ny fysisk butik idag för er försäljning, vilken typ av butik skulle det vara?
|
|
Totalt |
|
Ett showroom |
29 % |
|
Ett utlämningsställe |
10 % |
|
En klassisk fristående butik |
7 % |
|
En popup-butik |
5 % |
|
Vet ej/Ej aktuellt |
49 % |
Planerar ni att ändra något i er försäljning till följd av att allt fler fysiska butiker har fått stängas ner?
|
|
Totalt |
|
Ja, vi planerar att satsa mer på digital försäljning |
8 % |
|
Ja, vi kommer att stänga våra egna fysiska butiker |
1 % |
|
Ja, vi kommer att satsa mer på fysiska butiker |
1 % |
|
Ja, annat |
1 % |
|
Nej, vi planerar inga förändringar |
88 % |
|
Vet ej |
2 % |
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med nära fyrtio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

