Audi

Audi kör eldrivet i Dakarrallyt 2022

Dela
Audi tar sig an en av de största utmaningarna inom motorsporten. 2022 kommer märket tävla i Dakarrallyt för första gången. Det sker med en helt ny prototyp försedd med elektrisk drivlina, högvoltsbatteri och energikonverter. Offroad-rallyt blir spjutspetsen för Audis fabriksstöttade motorsportengagemang.
Audi kör eldrivet i Dakarrallyt 2022
Audi kör eldrivet i Dakarrallyt 2022

“Ett mångsidigt engagemang inom motorsporten är och kommer fortsätta vara en integrerad del av Audi’s strategi,”säger Markus Duesmann, VD för Audi AG. “Vi kommer fortsätta visa prov på Audis devis ‘Vorsprung durch Technik’ på högsta nivå i internationell motorsport även i framtiden och utveckla innovativ teknik som kan omsättas i våra serieproducerade bilar. Världens tuffaste rally är den perfekta scenen för detta.”

Återvänder till ursprunget

Efter många internationella framgångar i flera discipliner återvänder Audi till rallysporten, som var inledningen till märkets motorsportframgångar. 1981 startade Audi quattro en revolution inom rallysporten. Idag är permanent fyrhjulsdrift standard, inte bara hos rallybilar. Fyrhjulsdriften ger maximal säkerhet även i de serieproducerade modellerna och finns nu även i elektriskt utförande i de eldrivna e-tron modellerna.

Elektrisk drivlina

Med en alternativ drivlina står Audi inför extrema utmaningar i Dakarrallyt. Bilen kommer att drivas av en kraftfull elektrisk drivlina. Energin kommer från ett högvoltsbatteri, som vid behov kan laddas av en energikonverter i form av en högeffektiv TFSI-motor. Målet är att kontinuerligt förbättra prestandan i den elektriska drivlinan och batteriet under de kommande åren. Erfarenheterna från tävlandet ska sedan föras över till utvecklingen av framtida serieproducerade elbilar.

Pionjär inom motorsporten

Audi är den första biltillverkaren som tar steget och utvecklar en alternativ drivlina för Dakarrallyt och gör återigen märket till pionjär inom motorsporten. 2012 var Audi först med att ta hem segern i 24-timmars Le Mans i en hybriddriven bil. Audi R18 e-tron quattro förblev oslagbar i världens viktigaste långlopp tre år i rad. Sedan 2014 har Audi haft framgångar inom helt eldrivna Formel E. Inledningsvis som stöttande partner till ABT Sportsline och från 2017 med full fabrikssatsning. Efter sex år i serien är Audi Sport ABT Schaeffler det mest framgångsrika teamet med totalt 43 pallplatser varav tolv segrar. 2017 tog Lucas di Grassi hem förarmästerskapet och 2018 hämtades teammästerskapet hem.

Dakarrallyt ger teknisk frihet

“Formel E har varit en del av omställningsfasen inom Audi,”säger Markus Duesmann. “Idag är eldrift inte längre en framtidsdröm för de fyra ringarna utan ett nuläge.” Audi e-tron är nu bästsäljare på många marknader. Med RS e-tron GT kommer Audi snart att lansera den första eldrivna prestandaversionen från Audi Sport. Redan 2025 beräknas 40 procent av den totala försäljningen vara rena elbilar och laddbara hybrider. “Det är därför vi tar nästa steg i elektrifieringen av motorsporten genom att anta de mest extrema förhållandena. Den tekniska friheten som erbjuds i Dakarrallyt är därför ett perfekt testlaboratorium för oss.”

Formel E och Audi Sport customer racing

Dakarrallyt ersätter Audis fabrikssatsning inom Formel E efter 2021 års säsong. Audis egen nyutvecklade drivlina kommer därefter erbjudas till kundracingteam. Kundracing kommer fortsatt att vara en viktig beståndsdel i AUDI AG’s framtida motorsportprogram. Audi Sport customer racing kommer att fortsätta erbjuda en omfattande modellportfölj och service för internationell racing. Programmet omfattar även tävlande med Audi R8 LMS i större långlopp som 24-timmars Nürburgring och i internationella racingserier som Intercontinental GT Challenge.

Eldrivna satsningar och 24-timmars Daytona och Le Mans

“Vi utvärderar dessutom andra möjliga områden för aktivering inom internationell motorsport,”säger Julius Seebach, VD för Audi Sport GmbH. “Vi tar då hänsyn till både kundernas önskemål och företagets framtida strategi, som är tydligt fokuserad på elektrifiering och koldioxidneutral mobilitet. Det är därför vi förbereder oss intensivt för att gå in i den nya sportvagnsserien LMDh med höjdpunkter som 24-timmars Daytona och Le Mans. Det viktigaste budskapet till våra fans är att motorsport kommer fortsätta spela en viktig roll inom Audi.”

Den 1 december tog Julius Seebach över ansvaret för företagets internationella motorsportsatsningar utöver sin roll som VD för Audi Sport GmbH. Dieter Gass, som haft ledande roller inom Audi Sport under nära tio års tid och varit framgångsrik motorsportchef från 2017 och framåt, kommer anta nya uppgifter efter att ha avslutat den framgångsrika fabrikssatsningen inom DTM.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Audi kör eldrivet i Dakarrallyt 2022
Audi kör eldrivet i Dakarrallyt 2022
Ladda ned bild

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

 

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Premiär för Nya Audi A5 med laddhybridteknik och quattro fyrhjulsdrift25.3.2025 11:15:18 CET | Pressmeddelande

Nya Audi A5 som lanserades vid årsskiftet får nu sällskap av två eftertraktade drivlinor för den svenska marknaden. Denna vecka startar försäljningen av två laddhybrider med beteckningen e-hybrid och effektnivåer på 220 respektive 270 kW. Båda versionerna är fyrhjulsdrivna med Audis välkända quattrosystem. I samband med lanseringen introduceras Audi A5 dessutom med praktisk "sportback"-baklucka. Med en ny generation högvoltsbatterier och smart regeneringsstrategi är den elektriska räckvidden upp till ca 11 mil.

Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande

Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.

Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.

Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande

Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye