Dalslands natur ska locka stressade turister till Sverige

En polis från Tyskland, en taxichaufför från Frankrike, en eventkoordinator från USA samt en programledare och en journalist från Storbritannien flyttade i början av september in i varsitt hus av glas på Henriksholm i Dalsland. Under 72 timmar följdes deras välbefinnande och hälsa upp av svenska stressforskare, medan de fick ägna sig åt kräftfiske, bastubad, matlagning över öppen eld, kajakpaddling och annat som svenskar tycker om att göra i naturen.
- Intresset för naturnära upplevelser växer i världen och det gör nyfikenheten på Sverige också. Genom The 72 Hour Cabin vill vi skapa uppmärksamhet för det speciella band som svenskar har till naturen och bjuda in utländska besökare att också ta del av det, säger Jennie Skogsborn Missuna, Cheif Experience Officer på Visit Sweden.
The 72 Hour Cabin är en del av programmet Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden, en satsning från regeringen. Det finns ett stort engagemang även i den lokala och regionala besöksnäringen i Dalsland när det gäller att utnyttja uppmärksamheten. Med start idag, den 9 oktober, kommer det att finnas möjlighet att från och med nästa vår boka en 72 Hour Cabin-upplevelse liknande den som de fem personerna i casestudien fick. Fler besöksnäringsföretag i Dalsland har tagit fram glashus som kommer att vara på plats våren 2018. Bakom byggnationen av glashusen står ett lokalt företag, Fridh & Hell´s Bygg AB i Bengtsfors. För ritningarna står Jeanna Berger, arkitektstuderande dotter i familjen Berger, som äger Henriksholm.
- Det känns väldigt kul att se det lokala engagemang som har uppstått kring The 72 Hour Cabin. Turistrådets samverkan med Dalslands Turist AB och de lokala besöksnäringsföretagen slutar inte med The 72 Hour Cabin. Vi ser stor potential i Dalsland och kommer att fortsätta arbeta tillsammans för att profilera Dalsland som en naturdestination i Västsverige, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation, Turistrådet Västsverige.
The 72 Hour Cabin ska nå potentiella Sverigeresenärer i USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Redan i samband med deltagarnas vistelse på Henriksholm i september skrev flera tongivande internationella medier om initiativet, glashusen och om svensk natur. En av de fem deltagarna beskrev sin Dalslandsupplevelse som en ”life changing experience”.Den 8 oktober publicerades den brittiske journalisten Chris Leadbeaters text om sina dagar i Dalsland i The Telegraph.
- Som dalslänning verksam inom besöksnäringen känns det naturligtvis fantastiskt att se det genomslag som The 72 Hour Cabin har fått internationellt. Genom att sätta de så uppmärksammade och lokalt producerade glashusen i skyltfönstret, hoppas vi kunna locka fler naturintresserade besökare både från Sverige och från utlandet, säger Johan Abenius, vd Dalslands Turist AB.
En dokumentärfilm om The 72 Hour Cabin finns på http://www.visitsweden.com/72hcabin
Urval av artiklar i utländsk media
Condé Nast Traveler
https://www.cntraveler.com/story/how-72-hours-in-a-swedish-forest-may-eliminate-stress
Lonely Planet
https://www.lonelyplanet.com/news/2017/09/08/72-hour-cabin-visit-sweden/
Fast Company
https://www.fastcompany.com/40464110/samsung-is-out-of-context-hp-goes-back-to-school-the-top-5-ads-of-the-week
Trend Hunter
https://www.trendhunter.com/trends/72-hour-cabin
The Telegraph
http://www.telegraph.co.uk/travel/destinations/europe/sweden/articles/swedish-holiday-lower-your-blood-pressure/
Kontaktpersoner
Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation, ann-charlotte.carlsson@vastsverige.com, tel 031-818359
Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-250456
Hashtag: #72hcabin
Nyckelord
Kontakter
Ann-Charlotte CarlssonMarknadschef
Tel:031-818359ann-charlotte.carlsson@vastsverige.comFredrik LindénVD
Tel:031-818308fredrik.linden@vastsverige.comJohan WetterbergKommunikatör
Tel:031-818390johan.wetterberg@vastsverige.comBilder







Dokument
Länkar
Om
Turistrådet VästsverigeBergslagsgatan 2
40544 Göteborg (Gothenburg)
+46 (0)31-81 83 00http://www.turistradet.com
Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor. Genom vår verksamhet bidrar vi till en hållbar utveckling av den västsvenska besöksnäringen i samverkan med företag, kommuner och lokala turistorganisationer - allt i syfte att marknadsföra destinationen Västsverige. Turistrådet Västsverige driver också vastverige.com, den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.
Följ Turistrådet Västsverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Turistrådet Västsverige
Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott13.11.2025 15:14:09 CET | Pressmeddelande
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet). Priserna delades ut idag i samband med Turistrådsdagen 2025 på biograf Bergakungen i Göteborg.
”Smaka på Bohuslän” bjuder på matupplevelser längs kusten2.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
På fredag den 3 oktober inleds satsningen Bohusläns temaveckor, ett nytt initiativ som ska förlänga säsongen under en tid när det finns kapacitet för detta. Först ut är ”Smaka på Bohuslän”, en tiodagars temavecka där paket och upplevelser med Bohusläns unika råvaror står i centrum.
Brödfabriken i Jonsered har Västsveriges bästa kanelbulle 20251.10.2025 07:03:54 CEST | Pressmeddelande
Västsveriges bästa kanelbulle 2025 serveras på Brödfabriken i Jonsered. Det står klart efter en omröstning bland följarna i destinationen Västsveriges sociala medier och på vastsverige.com inför Kanelbullens dag på lördag. Bakom utmärkelsen står Turistrådet Västsverige.
World of Volvo Västsveriges kandidat till Stora Turismpriset 202524.9.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Turistrådet Västsverige har nominerat World of Volvo som Västra Götalands läns kandidat till Stora Turismpriset 2025. Priset delas ut den 3 december i Stockholm i samband med konferensen Besöksnäringen på agendan.
Island of Light växer – nu blir ljusfestivalen på Smögen hela tio dagar27.8.2025 14:23:31 CEST | Pressmeddelande
I september förvandlas Smögen till en spektakulär scen för ljus, konst och natur. Den internationellt hyllade Island of Light återvänder för sjätte gången och bjuder i år på ett helt nytt format – tio dagar av ljuskonst den 5–14 september 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum