Turistrådet Västsverige

Västsvensk natur rena hälsopillret för utländska besökare

Dela
Internationella resenärer ser med förundran på svenskarnas nära förhållande till naturen. För att skapa större uppmärksamhet för naturupplevelser i Sverige i utländska medier låter nu Turistrådet Västsverige och Visit Sweden fem personer med stressiga yrken njuta av naturen som många svenskar gör. Efter tre dygn av aktiviteter på en vacker ö i Dalsland kommer deltagarnas välbefinnande att följas upp av forskare.
Glashus - foto Maja Flink
Glashus - foto Maja Flink

- Ni svenskar har en speciell förmåga att låta naturen ta plats i era liv och det finns något väldigt kraftfullt i era sommarhus och det enkla livet där. Ert sätt att vara nära naturen finns inte i England, säger Ben Fogle, naturentusiast och programledare på bland annat brittiska BBC.

Till helgen får den brittiske programledaren sällskap av en taxichaufför från Frankrike, en eventkoordinator från USA, en journalist från Storbritannien och en polis från Tyskland när de flyttar in i varsin stuga av glas och trä på en ö i Dalsland. Under tre dagar spenderar de dygnets alla timmar bland tallar och betesmarker, och om natten kan de betrakta stjärnhimlen genom sitt glastak. De gör upp eld, paddlar kanot och provar annat som svenskar gärna gör i naturen. Forskare från Karolinska institutet följer deltagarna för att se hur vistelsen i Sverige påverkar deras välbefinnande.

Ökad internationell efterfrågan

Att svensk natur är öppen för alla via allemansrätten och att hälften av svenskarna spenderar tid där varje vecka, är något av det som utländska besökare tycker är unikt för Sverige. I en analys av utländska resenärers bild av Sverige är ”vackert land med unik, tillgänglig natur” den främsta associationen.

- Vi ser en ökad internationell efterfrågan på upplevelser kring hälsosam livsstil och hållbar naturturism. Dalsland, med sin speciella natur, har stor potential att locka en ny typ av besökare till vår region, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation, Turistrådet Västsverige.

- Vi vet att den svenska närheten till naturen, både mentalt och geografiskt, är något som utländska turister gillar enormt mycket med Sverige. Resandet till Sverige ökar år från år och här finns ett stort utbud av naturupplevelser, som skulle kunna attrahera många fler besökare än idag, säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden. 

Initiativet The 72 Hour Cabin ska inspirera internationella medier att uppmärksamma Sverige som resmål och nå potentiella Sverigeresenärer i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och USA. Visit Sweden och Turistrådet Västsverige kommer att använda Instagram, Facebook och Twitter för att sprida känslan av svensk natur, bland annat med en livesändning direkt från skogen. Videomaterial och cinemagraph-bilder ska ytterligare förstärka känslan.

- Vi är glada över att den här nationella satsningen genom Turistrådet Västsveriges försorg har landat i Dalsland. Det känns kul att få exponera Sverige som en naturturismdestination genom att få visa upp vår varierade och tillgängliga natur, säger Johan Abenius, vd Dalsland Turism AB.

Lokalproducerade glashus

Husen av glas och trä har byggts upp på ön Henriksholm i sjön Ånimmen i Dalsland. Bakom byggnationen står ett lokalt byggföretag, Fridh & Hell´s Bygg AB i Bengtsfors. Husen har ritats av Jeanna Berger, arkitektstuderande dotter i familjen Berger, som äger Henriksholm.

Deltagarna vistas på ön mellan den 7 och 10 september och resultatet av studien presenteras i början av oktober. Då är också en minidokumentär från vistelsen klar.

The 72 Hour Cabin är en del av programmet Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden, en satsning från regeringen. I våras skapades stor uppmärksamhet i internationella medier för Visit Swedens marknadsföring av den svenska allemansrätten, Freedom to Roam, som genomfördes i samarbete med Airbnb.

Vistelsen kan följas på flera konton, bland annat:

https://www.facebook.com/vastsverige/

https://www.instagram.com/vastsverige/

https://twitter.com/vastsvenska_tr

https://twitter.com/westswedentb

Officiell hashtag: #72hcabin

Kontakta för mer information

Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation på Turistrådet Västsverige, ann-charlotte.carlsson@vastsverige.com, tel 031-818359

Bitte Olsson, pressansvarig på Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Glashus - foto Maja Flink
Glashus - foto Maja Flink
Ladda ned bild
Glashus bild 2 - foto Maja Flink
Glashus bild 2 - foto Maja Flink
Ladda ned bild
Glashus bild 3 - foto Maja Flink
Glashus bild 3 - foto Maja Flink
Ladda ned bild
Henriksholm - foto Maja Flink
Henriksholm - foto Maja Flink
Ladda ned bild
Ben Fogle - programledare Storbritannien
Ben Fogle - programledare Storbritannien
Ladda ned bild
Chris Leadbeater - journalist Storbritannien
Chris Leadbeater - journalist Storbritannien
Ladda ned bild
Marilyne Didier - taxichaufför Frankrike
Marilyne Didier - taxichaufför Frankrike
Ladda ned bild
Steffi Tauscher - polis Tyskland
Steffi Tauscher - polis Tyskland
Ladda ned bild
Baqer Keshwani - eventkoordinator USA
Baqer Keshwani - eventkoordinator USA
Ladda ned bild
The 72 Hour Cabin Wristband
The 72 Hour Cabin Wristband
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Turistrådet Västsverige
Turistrådet Västsverige
Bergslagsgatan 2
40544 Göteborg (Gothenburg)

+46 (0)31-81 83 00http://www.turistradet.com

Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor. Genom vår verksamhet bidrar vi till en hållbar utveckling av den västsvenska besöksnäringen i samverkan med företag, kommuner och lokala turistorganisationer - allt i syfte att marknadsföra destinationen Västsverige. Turistrådet Västsverige driver också vastverige.com, den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.

Följ Turistrådet Västsverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Turistrådet Västsverige

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye