Västsvensk natur rena hälsopillret för utländska besökare

- Ni svenskar har en speciell förmåga att låta naturen ta plats i era liv och det finns något väldigt kraftfullt i era sommarhus och det enkla livet där. Ert sätt att vara nära naturen finns inte i England, säger Ben Fogle, naturentusiast och programledare på bland annat brittiska BBC.
Till helgen får den brittiske programledaren sällskap av en taxichaufför från Frankrike, en eventkoordinator från USA, en journalist från Storbritannien och en polis från Tyskland när de flyttar in i varsin stuga av glas och trä på en ö i Dalsland. Under tre dagar spenderar de dygnets alla timmar bland tallar och betesmarker, och om natten kan de betrakta stjärnhimlen genom sitt glastak. De gör upp eld, paddlar kanot och provar annat som svenskar gärna gör i naturen. Forskare från Karolinska institutet följer deltagarna för att se hur vistelsen i Sverige påverkar deras välbefinnande.
Ökad internationell efterfrågan
Att svensk natur är öppen för alla via allemansrätten och att hälften av svenskarna spenderar tid där varje vecka, är något av det som utländska besökare tycker är unikt för Sverige. I en analys av utländska resenärers bild av Sverige är ”vackert land med unik, tillgänglig natur” den främsta associationen.
- Vi ser en ökad internationell efterfrågan på upplevelser kring hälsosam livsstil och hållbar naturturism. Dalsland, med sin speciella natur, har stor potential att locka en ny typ av besökare till vår region, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation, Turistrådet Västsverige.
- Vi vet att den svenska närheten till naturen, både mentalt och geografiskt, är något som utländska turister gillar enormt mycket med Sverige. Resandet till Sverige ökar år från år och här finns ett stort utbud av naturupplevelser, som skulle kunna attrahera många fler besökare än idag, säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden.
Initiativet The 72 Hour Cabin ska inspirera internationella medier att uppmärksamma Sverige som resmål och nå potentiella Sverigeresenärer i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och USA. Visit Sweden och Turistrådet Västsverige kommer att använda Instagram, Facebook och Twitter för att sprida känslan av svensk natur, bland annat med en livesändning direkt från skogen. Videomaterial och cinemagraph-bilder ska ytterligare förstärka känslan.
- Vi är glada över att den här nationella satsningen genom Turistrådet Västsveriges försorg har landat i Dalsland. Det känns kul att få exponera Sverige som en naturturismdestination genom att få visa upp vår varierade och tillgängliga natur, säger Johan Abenius, vd Dalsland Turism AB.
Lokalproducerade glashus
Husen av glas och trä har byggts upp på ön Henriksholm i sjön Ånimmen i Dalsland. Bakom byggnationen står ett lokalt byggföretag, Fridh & Hell´s Bygg AB i Bengtsfors. Husen har ritats av Jeanna Berger, arkitektstuderande dotter i familjen Berger, som äger Henriksholm.
Deltagarna vistas på ön mellan den 7 och 10 september och resultatet av studien presenteras i början av oktober. Då är också en minidokumentär från vistelsen klar.
The 72 Hour Cabin är en del av programmet Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden, en satsning från regeringen. I våras skapades stor uppmärksamhet i internationella medier för Visit Swedens marknadsföring av den svenska allemansrätten, Freedom to Roam, som genomfördes i samarbete med Airbnb.
Vistelsen kan följas på flera konton, bland annat:
https://www.facebook.com/vastsverige/
https://www.instagram.com/vastsverige/
https://twitter.com/vastsvenska_tr
https://twitter.com/westswedentb
Officiell hashtag: #72hcabin
Kontakta för mer information
Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation på Turistrådet Västsverige, ann-charlotte.carlsson@vastsverige.com, tel 031-818359
Bitte Olsson, pressansvarig på Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56
Nyckelord
Kontakter
Ann-Charlotte CarlssonMarknadschef
Tel:031-818359ann-charlotte.carlsson@vastsverige.comFredrik LindénVD
Tel:031-818308fredrik.linden@vastsverige.comJohan WetterbergKommunikatör
Tel:031-818390johan.wetterberg@vastsverige.comBilder










Dokument
Länkar
Om
Turistrådet VästsverigeBergslagsgatan 2
40544 Göteborg (Gothenburg)
+46 (0)31-81 83 00http://www.turistradet.com
Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor. Genom vår verksamhet bidrar vi till en hållbar utveckling av den västsvenska besöksnäringen i samverkan med företag, kommuner och lokala turistorganisationer - allt i syfte att marknadsföra destinationen Västsverige. Turistrådet Västsverige driver också vastverige.com, den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.
Följ Turistrådet Västsverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Turistrådet Västsverige
Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott13.11.2025 15:14:09 CET | Pressmeddelande
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet). Priserna delades ut idag i samband med Turistrådsdagen 2025 på biograf Bergakungen i Göteborg.
”Smaka på Bohuslän” bjuder på matupplevelser längs kusten2.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
På fredag den 3 oktober inleds satsningen Bohusläns temaveckor, ett nytt initiativ som ska förlänga säsongen under en tid när det finns kapacitet för detta. Först ut är ”Smaka på Bohuslän”, en tiodagars temavecka där paket och upplevelser med Bohusläns unika råvaror står i centrum.
Brödfabriken i Jonsered har Västsveriges bästa kanelbulle 20251.10.2025 07:03:54 CEST | Pressmeddelande
Västsveriges bästa kanelbulle 2025 serveras på Brödfabriken i Jonsered. Det står klart efter en omröstning bland följarna i destinationen Västsveriges sociala medier och på vastsverige.com inför Kanelbullens dag på lördag. Bakom utmärkelsen står Turistrådet Västsverige.
World of Volvo Västsveriges kandidat till Stora Turismpriset 202524.9.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Turistrådet Västsverige har nominerat World of Volvo som Västra Götalands läns kandidat till Stora Turismpriset 2025. Priset delas ut den 3 december i Stockholm i samband med konferensen Besöksnäringen på agendan.
Island of Light växer – nu blir ljusfestivalen på Smögen hela tio dagar27.8.2025 14:23:31 CEST | Pressmeddelande
I september förvandlas Smögen till en spektakulär scen för ljus, konst och natur. Den internationellt hyllade Island of Light återvänder för sjätte gången och bjuder i år på ett helt nytt format – tio dagar av ljuskonst den 5–14 september 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum