Inför en tillståndprocess för säker skyddsutrustning

– Vi förstår att många är oroliga. Arbetsgivare behöver ta personalens oro på största allvar och föra en nära dialog med arbetstagare och skyddsombud. Det nya uppdraget ger oss möjlighet att införa en snabb hantering för att kvalitetssäkra skyddsutrustning. Vi hoppas kunna bidra till att öka tillgången till godkänd och säker skyddsutrustning till vård och omsorg. Det är av yttersta vikt att personalen får alla förutsättningar för att kunna arbeta på ett säkert sätt, säger Erna Zelmin-Ekenhem, Arbetsmiljöverkets generaldirektör.
Bedömer och utfärdar tillstånd för säker skyddsutrustning till vård och omsorg
EU-kommissionen har nu kommit med en rekommendation som öppnar för undantag från vissa produktregler. Det innebär bland annat att behöriga myndigheter, som köper in utrustning till vissa utpekade typer av verksamheter, nu även kan välja personlig skyddsutrustning som inte är CE-märkt. Undantaget gäller i de fall där utrustningen har bedömts och godkänts av Arbetsmiljöverket.
Därför inför Arbetsmiljöverket nu en tillståndsprocess för att kunna bedöma kvalitén och utfärda tillstånd för att få köpa in personlig skyddsutrustning som inte är CE-märkt. Tillståndet ska grunda sig på bedömningar av de väsentliga hälso- och säkerhetskraven för varje typ av utrustning. Dessutom ska kvalitetsbedömningen göras av ett oberoende organ. Produkterna utvärderas och testas, men testerna blir inte lika omfattande som för en fullständig CE-märkning.
– Vi välkomnar alla initiativ som försöker tillgodose bristen på personlig skyddsutrustning men det får inte ske på bekostnad av vårdpersonalens säkerhet och hälsa. Personal som använder personlig skyddsutrustning måste kunna lita på den. Arbetsgivaren har alltid ett ansvar för den utrustning som används i verksamheten och för att informera och utbilda personalen om hur skyddsutrustningen ska användas, säger Erna Zelmin-Ekenhem.
Ger tillfälliga tillstånd under coronasmittspridningen
De som kan ansöka om tillfälligt tillstånd är de som vill tillhandahålla skyddsutrustning, som inte är CE-märkt, till behöriga inköpare av skyddsutrustning. Dessa kan till exempel vara hälso- och sjukvård, räddningstjänst, Försvarsmakten, Polismyndigheten och andra som ska upprätthålla allmän ordning. Det kan också vara annan personal som omsorgspersonal, som arbetar för att stoppa viruset och undvika ytterligare spridning. Tillståndet gäller tillfälligt under den rådande situationen med smittspridning och utrustningen får inte säljas på öppna marknaden.
Även tillverkare, som påbörjat en fullständig bedömningsprocess av utrustning i enlighet med CE-märkningens krav, kan ansöka om tillfälligt tillstånd att sälja utrustningen under tiden som bedömningsförfarandet pågår. Med ett sådant tillstånd får utrustningen säljas på den öppna marknaden.
Exempel på utrustning som Arbetsmiljöverket nu kan bedöma:
- Engångsoveraller
- Förkläden
- Handskar
- Tjockare handskar
- Ögonskydd, till exempel visir
- Andningsskydd
Tillstånden för bedömd skyddsutrustning kommer att vara tillfälliga och gälla fram till 31 december 2020. Vi har instruktioner och ansökningsblanketter på vår hemsida. Vi kommer också att publicera en lista på produkter som fått tillstånd att komma ut på marknaden.
Egentillverkad skyddsutrustning som inte är testad och godkänd kommer inte att hanteras av Arbetsmiljöverket
Om Arbetsmiljöverket får in begäran om åtgärder, enligt kapitel 6 § 6a i arbetsmiljölagen, från skyddsombud som handlar om personlig skyddsutrustning, görs en bedömning om det finns skäl till föreläggande eller förbud.
Om det läggs ett skyddsstopp,enligt kapitel 6 § 7 i arbetsmiljölagen, ska arbetsgivaren kontakta Arbetsmiljöverket. Arbetsmiljöverket ska då skyndsamt avgöra om det finns skäl till förbudet eller om det ska hävas.
Beslutet Dnr 2020/019500
Ansök om tillfälligt tillstånd
Bakgrund
Om EU:s regler för CE-märkning
Ansvar för frågor om skyddsutrustning
- Arbetsgivare har ansvar för att systematiskt undersöka och förebygga arbetsmiljörisker så att anställda kan arbeta säkert. I den rådande coronapandemin innebär arbetsgivarens, i det här fallet regioners, kommuners och privata vårdgivares, ansvar bland annat att personalen har tillräckligt med skyddsutrustning och att utrustningen ger ett fullgott skydd.
- Arbetsmiljöverket är den myndighet som ska se till att arbetsmiljölagen följs. Det gör vi genom tillsyn, regler och kommunikationsinsatser. Vi arbetar också med marknadskontroll och kontrollerar att de produkter som redan finns på marknaden är säkra och uppfyller EU:s hälso- och säkerhetskrav.
- Socialstyrelsen ansvarar för inköp och leverans av utrustning till hälso- och sjukvården. Efter EU-kommissionens rekommendation har de också möjlighet att köpa in icke CE-märkt utrustning.
- Folkhälsomyndigheten har rekommendationer om vilken skyddsutrustning som ska användas vid smittrisker i hälso- och sjukvården.
Kontakt
Arbetsmiljöverkets presstjänst, telefon 010-730 9155
Kontakter
Anna-Lena ImmoPressekreterare
Tel:010-730 93 54anna-lena.immo@av.seSonya AhoPressekreterare
Tel:010-730 98 04sonya.aho@av.seBilder
Om
Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Följ Arbetsmiljöverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arbetsmiljöverket
Mindre verkstadsföretag brister i att bedöma risker10.12.2025 08:05:43 CET | Pressmeddelande
Många mindre verkstadsföretag saknar kunskaper om systematiskt arbetsmiljöarbete och brister i att bedöma risker i arbetsmiljön. Det visar Arbetsmiljöverkets inspektionsinsats där nästan 1 350 arbetsställen har granskats. Omkring 80 procent av dem har fått krav på att vidta arbetsmiljöåtgärder.
Misstänkt människoexploatering, gripanden och omedelbara förbud vid myndighetskontroller i Halland8.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
En fyra dagar lång, omfattande myndighetsgemensam insats i Halland har lett till gripanden, omedelbara förbud, sanktionsavgifter och avslöjad misstänkt människoexploatering. Kontrollinsatsen genomfördes i fyra kommuner och resultatet visar att arbetslivskriminaliteten i regionen är både omfattande och allvarlig.
8 av 10 sjukhus brister i att förebygga ohälsosam arbetsbelastning27.11.2025 06:55:00 CET | Pressmeddelande
Arbetsmiljöverket har inspekterat samtliga akutsjukhus i landet och delar av primärvården, totalt 437 arbetsplatser – med ett alarmerande resultat: 73 procent hade brister i sitt arbetsmiljöarbete och fick krav på åtgärder. Arbetsmiljöbristerna var ännu större på akutsjukhusen: 80 procent levde inte upp till arbetsmiljölagens krav på att förebygga ohälsosam arbetsbelastning hos vårdpersonalen.
Arbetsmiljöverket granskar arbete vid väg för ökad säkerhet11.11.2025 08:20:21 CET | Pressmeddelande
Arbetsmiljöverket inleder en nationell tillsyn av nästan 500 entreprenörer vars anställda arbetar på eller intill väg. Målet är att förebygga olyckor, skador och ohälsa i en av Sveriges mest riskfyllda arbetsmiljöer.
630 000 har alltid för hög arbetsbelastning – vanligast inom utbildning, vård och omsorg5.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En av tio har alltid för mycket att göra på jobbet. Problemen är störst inom utbildning, vård och omsorg – där nästan 30 procent av vissa yrkesgrupper uppger att deras arbetsbelastning alltid är för hög. Bland dessa personer är det även vanligare med andra ofördelaktiga arbetsmiljöförhållanden samt hälsoproblem. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

