Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare

Peter Wennblad har en bakgrund både i journalistiken, politiken och kommunikationsvärlden. Han kommer närmast från rollen som public affairs-konsult på kommunikationsbyrån Paues Åberg, men har också varit redaktionschef och ansvarig utgivare på Gotlands Allehanda, chefredaktör på tidskriften Moderna Tider och redaktör på Magasinet Neo, samt lokalpolitiker på Gotland.
Sin yrkesbana började han dock just som vikarierande ledarskribent på Svenska Dagbladet, under somrarna 1999–2000. En bra ledarskribent ska enligt Peter Wennblad hitta nya infallsvinklar och utmana givna sanningar.
– Om man i förväg kan räkna ut vilka ämnen, argument och slutsatser en ledarskribent kommer leverera är det bättre och billigare att låta en algoritm göra jobbet, säger han.
Som lokalpolitiker väckte Peter Wennblad viss ryktbarhet genom ambitionen att vara Sveriges tråkigaste politiker. Och hans grundinställning är alltjämt att bra politik i regel är både trist och impopulär. Men som politisk opinionsbildare måste man också underhålla.
– Så ”tråkiga åsikter i kul kostym” kanske får bli min varudeklaration den här gången. Typ som ett dansband som spelar tolvtonsmusik.
Peter Wennblad är den fjärde rekryteringen på kort tid till Svenska Dagbladets ledarredaktion. Tidigare i vinter har Lena Andersson rekryterats som fast krönikör och Mattias Svensson som ledarskribent, båda från DN, och Andreas Ericson som redaktör för politikpodden ”Ledarredaktionen”.
– SvD Ledare har under lång tid varit en samlingsplats för röster som förmår bredda och fördjupa det offentliga samtalet, ser runt hörn och är orädda för att ta sig an brännande frågor. Min ambition och mitt starka egenintresse när jag tillträdde som politisk chefredaktör var att göra en ledarsida som jag själv lär mig något av varje dag, och då måste man också rekrytera personer som tänker på andra sätt än vad man själv gör. Peter Wennblad är en av dem som alltid lyckas överraska mig positivt genom att ha tänkt lite smartare, säger Tove Lifvendahl.
Peter Wennblad tillträder sin tjänst den 1 mars.
För ytterligare information, vänligen kontakta
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post:tove.lifvendahl@svd.se
Peter Wennblad, tillträdande bitr chef för ledarredaktionen. E-post:peterwennblad@gmail.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum