Svenska Dagbladet startar daglig nyhetspodd

Svenska Dagbladet ökar nu takten i den förändringsprocess som ska ta tidningen till en ny position på mediemarknaden. Det innebär flera konkreta satsningar.
– Vi har en bra bild av vår målgrupp och vad vi måste leva upp till för att svara mot deras behov. Vi vet också att vi behöver finnas i de kanaler där målgruppen är, det innebär att vi nu gör en offensiv satsning på podcast, säger Anna Careborg, chefredaktör och vd för Svenska Dagbladet.
Målet är att den nya podcasten ska bli förstavalet bland dagliga nyhetspoddar hos SvD:s strategiska målgrupp.
Nyhetspodden ska komplettera den framgångsrika SvD-podden ”Ledarredaktionen”, som med med drygt 70 000 lyssningar i veckan är en av Sveriges största poddar inom politik och samhälle.
Under vintern har rekryteringen till satsningen pågått parallellt med utvecklingen av podden. Över 600 journalister sökte de utannonserade tjänsterna.
– Vi gick ut rätt blygsamt när vi annonserade efter folk, men vi fick ett fantastiskt gensvar, säger projektledare Maria Sundén Jelmini.
Karin Bülow Orrje har rekryterats till rollen som programledare. Hon kommer närmast från en programledarroll på SR och var tidigare programledare på Expressen. Hon delar under våren programledaruppdraget med SvD:s politikprofil Annie Reuterskiöld, som regelbundet varit med i SR-podden Det politiska spelet.
Som producenter rekryterar SvD in Daniel Persson Mora som lämnar en tjänst på UR där han varit poddutvecklare och bland annat producerat den prisbelönta podd/radio-serien Hjärta och hjärna med Emma Frans, samt Siri Hill, senast producent och dokumentärmakare på P3 nyheter.
Podden byggs för att svara mot de behov som finns hos SvD:s strategiska målgrupp. Det innebär utöver en initierad nyhetsuppdatering att ge lyssnaren flera perspektiv och unik inblick i skeenden. Det är framför allt SvD:s egna journalister som kommer att medverka i podden, vilket också kommer att göra den till något annat än en ren nyhetspodd.
– Vi ska ge lyssnaren olika perspektiv på de största nyheterna, men också en känsla av att vara med bakom kulisserna. Hur gick snacket egentligen efter presskonferensen? Vad säger de som verkligen har insyn i politiken? Nyheten kommer alltid att vara i fokus, men vi kommer att väva in olika perspektiv, säger Maria Sundén Jelmini.
Lanseringen beräknas till andra hälften av februari och nyhetspodden är den första poddlanseringen av flera planerade från Svenska Dagbladet under 2021.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Sundén Jelmini, projektledare, SvD. Tel: 070-161 99 03 E-post: maria.jelmini@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder





Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
