Aftonbladet och Expressen kommer ut tidigare i butik

Både Expressens och Aftonbladets läsare och återförsäljare har länge efterfrågat att tidningarna kommer ut tidigare i butik. Det är en utveckling som stärkts under pandemin.
För att svara mot de nya önskemålen lägger tidningarna under året därför om sin distribution. I stället för att ha två flöden av bilar som kör liknande sträckor varje natt, med först morgontidningar sedan kvällstidningar, går kvällstidningarna nu över till att nyttja morgontidningarnas distributionsnät. Det innebär att tidningarna kommer finnas att köpa hos omkring 6 500 återförsäljare runt om i landet redan när butikerna öppnar.
Förändringen innebär både en kostnadsbesparing och en förbättring för miljön.
En följd av samdistribueringen med morgontidningarna är också tidigare lämning till tryckerierna.
– Den snabba nyhetsförmedlingen sker i dag online, medan den tryckta tidningen ger läsarna fördjupning i nyhetsflödet. Minskade kostnader för distribution ger oss ökade möjligheter att satsa på journalistiken, säger Klas Granström, chefredaktör på Expressen och affärsområdeschef för Expressen Lifestyle.
Konsekvensen av samåkningen blir kraftigt minskade koldioxidutsläpp, när belastningen på miljön minskas med omkring 3 000 mil per dygn, ungefär en miljon mil om året.
Redan i dag distribueras Aftonbladet och Expressen i ett gemensamt transportnät. Beslutet att samdistribuera med morgontidningarna är gemensamt och har fattats av respektive tidningsledning.
– Det här är en bra förändring för våra tidningar, våra läsare och miljön, säger Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print.
Beslutet inkluderar också Expressens editioner GT och Kvällsposten.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Klas Granström, chefredaktör Expressen och affärsområdeschef Expressen Lifestyle. E-post: klas.granstrom@expressen.se
Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print. E-post: michael.fristedt@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
