Svensk Dagligvaruhandel

Stark tillväxt för dagligvaruhandeln 2020

Dela
Försäljningen i dagligvaruhandeln växte med 7,6 procent under 2020 jämfört med 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Den fysiska försäljningen i butik ökade med 5,2 procent och e-handelsförsäljningen med 94,5 procent.

Försäljningen i dagligvaruhandeln växte med 7,6 procent under 2020 jämfört med 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Den fysiska försäljningen i butik ökade med 5,2 procent och e-handelsförsäljningen med 94,5 procent.

Den starka tillväxten i e-handeln resulterade i att e-handelsandelen av den totala dagligvaruförsäljningen nådde 6,5 procent i december 2020, vilket kan jämföras med 3,2 procent i januari 2020.

2020 får summeras som ett starkt år för dagligvaruhandeln, även om många enskilda butiker har haft det tufft när gränser stängt och färre människor besökt stadskärnorna. E-handeln med livsmedel har under året nått helt nya nivåer och årets tillväxtmotor var e-handel med upphämtning i butik, summerar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Under det fjärde kvartalet växte den totala försäljningen med 7,5 procent. Den fysiska butiksförsäljningen växte med 3,8 procent och e-handeln med 135,6 procent.

Under årets sista månad uppgick den totala försäljningsutvecklingen till 7,6 procent, jämfört med december 2019. Försäljningen i fysisk butik växte med 3,1 procent och e-handeln med 191,6 procent. Upphämtning i butik växte i december med hela 348,7 procent.

Starka tillväxtsiffror och en e-handelsandel som nådde 6,5 procent visar att e-handeln med julmat slog igenom 2020, vilket berodde på en kombination av aktörernas satsningar på ökad kapacitet i e-handeln och kundernas vilja att undvika trängsel i butikerna inför jul, kommenterar Karin Brynell.

Kalendereffekten för december uppgår till 1,3 procent, vilket ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 6,3 procent.

Dagligvaruindex för januari publiceras 18 februari.

För ytterligare frågor kontakta;

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-80 32 09

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) juni 202412.7.2024 09:13:34 CEST | Pressmeddelande

Inflationen i juni var 2,6 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), vilket är betydlig lägre än i maj. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker var 1,1 procent, vilket fortsatt är lägre än den övergripande inflationen. I över ett halvår har vi haft en avtagande prisökningstakt på livsmedel, men det är viktigt att komma ihåg att vi befinner oss på en ny högre prisnivå och att hushållen fortsatt har en relativt svag köpkraft, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Kommentar till Konkurrensverkets genomlysning av livsmedelsbranschen25.6.2024 12:01:19 CEST | Pressmeddelande

- Vi har mottagit den genomlysning som Konkurrensverket gjort av livsmedelssektorn. Vi har under arbetets gång haft en löpande dialog med myndigheten, besvarat förfrågningar och delat data och fakta. Vi kan konstatera att Konkurrensverket lyfter problematik med kommunernas planmonopol, och vi delar uppfattningen om att det måste bli lättare att etablera matbutiker. Det är den enskilt viktigaste åtgärden för att ytterligare stärka konkurrensen, och vi har fört fram flera konkreta förslag kring det. Sen tycker vi inte att man kan begränsa sig till att bara titta på bruttomarginalen, den ger inte en heltäckande bild. Då missar man de kostnadsökningar som varit i sista ledet i kedjan. Därför hade det varit mer relevenat för Konkurrensverket att titta på rörelsemarginalen, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel. - Konkurrensverket framhåller omotiverade höjningar av matpriserna. Den övergripande prisnivån i Sverige har inte stigit mer än övriga länder i Europa. De stigande livsmede

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye