
Strukton Rail underhåller Citybanan

‒ Vi är mycket stolta över det här uppdraget. Det ska bli väldigt roligt att få serva Stockholms nyaste spårsystem. Eftersom vi dessutom har byggt banan kan vi den väldigt väl, varje tunnelmeter är redan känd för oss, säger Strukton Rails regionchef Lars Schyllander.
Underhållskontraktet är tecknat med Trafikverket, gäller i fem år från och med 1 september 2016 och startar alltså med god marginal innan Citybanan slår upp stationsdörrarna för allmänheten. I och med premiären för Citybanan kommer fjärrtåg och pendeltåg att ta olika vägar genom staden. Medan pendeltågen viker av genom underjorden fortsätter fjärrtrafiken ovan jord via Centralbron och den så kallade Getingmidjan, innan den når Stockholms Central. Citybanan börjar vid Årstabron i söder och ansluter till Mälarbanan vid Karlberg, strax norr om Stockholms Central. Banan är dubbelspårig och innebär en fördubbling av spårkapaciteten genom centrala Stockholm.
Strukton Rail kommer ansvara för att Citybanan håller god standard. När trafiken tar paus nattetid är Strukton Rails tekniker ute och kontrollerar spåren, byter ut komponenter när det behövs och lagar om något går sönder. Om ett akut fel skulle uppstå när trafiken är igång så rycker Strukton ut och avhjälper felet.
FAKTA: Strukton Rail kommer att underhålla ca 11 379 spårmeter järnvägssystem mellan station Stockholm Södra och Tomteboda. Strukton ansvarar för ban-, el- och signalteknik samt avhjälpande underhåll, till exempel felavhjälpning.Citybanan består av dubbelspår. Den löper i tunnlar mellan Tomteboda och Stockholm södra och inkluderar de nya pendeltågsstationerna Stockholm Odenplan och Stockholm City. Under Söderström går Citybanan i en sänktunnel på Mälarens botten. Underhållskontraktet gäller 2016-09-01 till 2022-04-30 med möjlighet till förlängning genom option på 1 + 1 år.
För ytterligare information, kontakta Strukton Rails kommunikationschef Lisa Borges 010-480 56 22, lisa.borges@strukton.se.
Nyckelord
Kontakter
Stina EnblomKommunikationschef
Tel:+46 (0)10-4805201stina.enblom@strukton.seBilder

Om
Strukton Rail är Sveriges största privata järnvägsentreprenör. Vi levererar infrastrukturlösningar för järnväg i Skandinavien genom att bygga och underhålla spårsystem. Vi rustar även upp spåranläggningar och förser dem med kraftförsörjning. För att underhålla spårsystem långsiktigt och proaktivt har vi även digitala lösningar för bland annat besiktning och övervakning.
Genom vårt arbete vill vi bidra till samhällsnytta och till en säker och punktlig spårtrafik.
Följ Strukton Rail
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Strukton Rail
Strukton vinner första kontraktet för utbyggnaden av nya tunnelbanan13.1.2022 09:23:00 CET | Pressmeddelande
I veckan signerade vi det spännande kontraktet FUT 4743 Akalla-Barkarby, vilket tunnelbaneutbyggnaden heter på upphandlingsspråk. I hård konkurrens med nio andra anbudsgivare tilldelades Strukton Rail kontraktet efter en utvärdering bestående av både pris och kvalitet.
Strukton Rail vinner kontraktet för Västra Götaland Göteborg (VGG)22.10.2021 15:04:33 CEST | Pressmeddelande
För drygt två veckor sedan fick vi besked från Trafikverket att vi har vunnit uppdraget basunderhåll i VGG-kontraktet. Avtalsspärren på tio dagar är nu passerad och vi ser mycket fram emot att fortsätta förvalta underhållet på de aktuella sträckorna på järnvägsanläggningen.
Strukton Rail vinner kontraktet för Västkustbanan Väst13.9.2021 13:55:41 CEST | Pressmeddelande
I fredags, den 10 september, fick Strukton Rail beslutet från Trafikverket att vi har tilldelats underhållsuppdraget på Västkustbanan Väst. Entreprenaden kommer placeras hos Distrikt Väst och uppdraget omfattar basunderhåll av 493 spårkilometer.
Strukton Rail siktar mot en fossilfri personbilspark5.6.2021 11:00:23 CEST | Nyheter
Idag firas Världsmiljödagen, vilket Strukton uppmärksammar genom arbetet med att minska CO2-utsläppen från vår fordonsflotta. Under 2020 minskade vi våra koldioxidutsläpp med 13 procent – och vi överträffar därmed årets mål på 10 procent.
Strukton i riksdagsseminarium om framtidens järnvägsunderhåll27.1.2021 07:07:00 CET | Pressmeddelande
Onsdag 27 januari deltar Strukton Rail i ett riksdagsseminarium med fokus på framtidens järnvägsunderhåll. Övriga deltagare är Byggföretagen, FSJ, Seko och andra medlemsföretag.
Strukton Rail