Strukton Rail

Strukton Rail underhåller Citybanan

Dela
2017 öppnar Stockholms helt nya pendeltågssträcka för trafik. Citybanan är en sex kilometer lång järnväg som löper genom tunnlar under centrala Stockholm. Strukton Rail har byggt hela Citybanan och nu är det klart att Strukton Rail också kommer att ansvara för järnvägsunderhållet när banan öppnar för trafik. I Struktons ansvar ingår underhåll av all teknik för järnvägens spår-, el-, och signalsystem.
Strukton Rail i byggfasen på Citybanan. Snart är banan redo för trafik.
Strukton Rail i byggfasen på Citybanan. Snart är banan redo för trafik.

‒ Vi är mycket stolta över det här uppdraget. Det ska bli väldigt roligt att få serva Stockholms nyaste spårsystem. Eftersom vi dessutom har byggt banan kan vi den väldigt väl, varje tunnelmeter är redan känd för oss, säger Strukton Rails regionchef Lars Schyllander.

Underhållskontraktet är tecknat med Trafikverket, gäller i fem år från och med 1 september 2016 och startar alltså med god marginal innan Citybanan slår upp stationsdörrarna för allmänheten. I och med premiären för Citybanan kommer fjärrtåg och pendeltåg att ta olika vägar genom staden. Medan pendeltågen viker av genom underjorden fortsätter fjärrtrafiken ovan jord via Centralbron och den så kallade Getingmidjan, innan den når Stockholms Central. Citybanan börjar vid Årstabron i söder och ansluter till Mälarbanan vid Karlberg, strax norr om Stockholms Central. Banan är dubbelspårig och innebär en fördubbling av spårkapaciteten genom centrala Stockholm.

Strukton Rail kommer ansvara för att Citybanan håller god standard. När trafiken tar paus nattetid är Strukton Rails tekniker ute och kontrollerar spåren, byter ut komponenter när det behövs och lagar om något går sönder. Om ett akut fel skulle uppstå när trafiken är igång så rycker Strukton ut och avhjälper felet.

FAKTA: Strukton Rail kommer att underhålla ca 11 379 spårmeter järnvägssystem mellan station Stockholm Södra och Tomteboda. Strukton ansvarar för ban-, el- och signalteknik samt avhjälpande underhåll, till exempel felavhjälpning.Citybanan består av dubbelspår. Den löper i tunnlar mellan Tomteboda och Stockholm södra och inkluderar de nya pendeltågsstationerna Stockholm Odenplan och Stockholm City. Under Söderström går Citybanan i en sänktunnel på Mälarens botten. Underhållskontraktet gäller 2016-09-01 till 2022-04-30 med möjlighet till förlängning genom option på 1 + 1 år.

För ytterligare information, kontakta Strukton Rails kommunikationschef Lisa Borges 010-480 56 22, lisa.borges@strukton.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Strukton Rail i byggfasen på Citybanan. Snart är banan redo för trafik.
Strukton Rail i byggfasen på Citybanan. Snart är banan redo för trafik.
Ladda ned bild

Om

Strukton Rail
Strukton Rail
Västberga Allé 60
126 30 Hägersten

010 - 480 50 00https://www.strukton.se/

Strukton Rail är Sveriges största privata järnvägsentreprenör. Vi levererar infrastrukturlösningar för järnväg i Skandinavien genom att bygga och underhålla spårsystem. Vi rustar även upp spåranläggningar och förser dem med kraftförsörjning. För att underhålla spårsystem långsiktigt och proaktivt har vi även digitala lösningar för bland annat besiktning och övervakning.

Genom vårt arbete vill vi bidra till samhällsnytta och till en säker och punktlig spårtrafik.

Följ Strukton Rail

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Strukton Rail

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye