
Digitalisering i fokus för DZT:s återhämtningsstrategi

Stockholm den 9 februari 2021 –Med sin evidensbaserade återhämtningsstrategi för Tysklands incomingturism satsar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) på digitala instrument som möjliggör en intensiv kundkommunikation med varumärkesmedvetenhet och inspiration i fokus. I olika steg och med hjälp av konversationsgränssnitt, artificiell intelligens (t.ex. chatbots), maskininlärning eller prediktiv analys kommer kundkommunikationen att bedrivas med allt från empatikampanjer under lock-down-perioderna på internationella marknader till digitala evenemang och workshops med resebranschen samt riktade produktkampanjer för att utnyttja alla tillgängliga digitala möjligheter.
Tillsammans med de regionala marknadsföringsorganisationerna för turism och flera andra projektpartners jobbar DZT på att i snabb takt öka datakompetensen för tysk turism med innovativ och ansvarsfull dataanvändning och en högpresterande datainfrastruktur. Projektet återspeglar alla handlingsfält som ingår i förbundsregeringens nya datastrategi.
Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:
– Analytikerna anser enhälligt att den internationella turismen kommer att börja återhämta sig från coronakrisen under 2021. Nu är det viktigt att stärka varumärkesmedvetenheten för Tyskland som resmål och att använda anticyklisk marknadsföring för att rikta efterfrågan mot det vi har att erbjuda. Digitala format och teknologier öppnar nya möjligheter för oss att med hög precision utvidga kunddialogen, att förstärka våra kontakter inom den internationella turistnäringen och att dela nya insikter med våra partners inom tysk turism. Vi har använt krissituationen 2020 för att skärpa vår digitala profil och med gemensamma ansträngningar kommer tysk incomingturism att gå stärkt ur coronakrisen.
Open Data / Knowledge Graph-projektet går in i användarfasen
För att möta de växande tekniska och kommersiella utmaningar som en global plattformsekonomi medför, måste reselandet Tysklands turismerbjudanden finnas tillgängliga på alla digitala kanaler för att med hjälp av AI-stödda applikationer nå ut till potentiella kunder. Detta innebär att allt datainnehåll från alla inblandade längs turistindustrins värdekedja måste nedtecknas i sin helhet, struktureras semantiskt och göras tillgängligt för olika gränssnitt. Detta skapar i sin tur möjligheter för nya företagsmodeller, bland annat inom start up-området. För att stötta tjänsteleverantörer och destinationer i den tuffa konkurrensen mellan globala aktörer fortsätter DZT att vidareutveckla den tyska turistnäringens Open Data / Knowledge Graph-projekt. De första användningsfallen kommer att genomföras under det andra kvartalet 2021.
Virtuella evenemang säkerställer kontinuerlig kontakt inom reseindustrin
Digitala format kommer att fortsätta att prägla utbytet inom den internationella resebranschen under 2021. Därför kommer DZT att delta som utställare tillsammans med andra utländska representanter på den digitala turistmässan ITB Berlin NOW från den 9 till den 13 mars.
Mässan länkar samman turistföretag från alla källmarknader för att ta fram gemensamma återhämtningsstrategier från coronakrisen, utarbeta projekt för internationell marknadsutveckling 2021 och för att tillsammans diskutera och forma branschens framtidsperspektiv.
Som en del i hållbarhetsstrategin kommer DZT att, parallellt med ITB NOW, arrangera den barriärfria resdagen den 12 mars. I år firar evenemanget sitt 10-årsjubileum och kommer att för första gången utföras som ett virtuellt evenemang. Efter förra årets positiva gensvar kommer Tysklands största incomingevent, Germany Travel Mart™ (GTM), även i år att utföras som digitalt evenemang på grund av den rådande coronapandemin. Datumet är den 25 till den 27 april 2021.
Digitala applikationer skapar ökad kundkontakt
För att skapa en dialog med slutkunderna har DZT tagit initiativ till flera andra format inom det virtuella området. Till exempel så har integrationen av AI-stödda chatbots ökat servicekvaliteten för potentiella kunder i inspirations- och planeringsfasen. Och inom marknadsföringen på sociala medier satsar DZT på virtual reality, augmented reality och mixed reality, bland annat på Gamification, i syfte att nå ut till yngre människor och väcka deras intresse för Tyskland som resmål.
Nyckelord
Kontakter
Katherina KimProjektledare marknadsföring och press
Tel:+46 8 665 18 85katherina.kim@germany.travelBilder

Dokument
Om
Om DZT
Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. DZT representerar Tyskland som resmål på uppdrag av förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) och stöds av denna instans enligt ett beslut i den tyska förbundsdagen. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att ytterligare stärka den positiva bilden av tyska resmål utomlands och främja turismen i Tyskland. DZT har representationer i 27 länder, som sammanlagt bearbetar mer än 40 marknader över hela världen. Mer information finns på vårt presscentrum online, www.germany.travel/presse.
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Fem måsten i Berlin 202517.12.2024 05:30:00 CET | Pressmeddelande
År 1825 påbörjades bygget av museumsön i Berlin. Mitt i staden och mitt i floden Spree. Här finns i dag fem världsberömda museer, med samlingar om mer än 6000 år av mänsklighetens historia.
Tyska Turistbyrån i Sverige stänger12.12.2024 15:30:00 CET | Pressmeddelande
Tyska Turistbyråns kontor i Sverige kommer att avsluta sin verksamhet den 31 december 2024. Därmed avslutas en lång och framgångsrik tid med goda kontakter mellan de svenska resenärerna och destinationen Tyskland
De mest sevärda resmålen i Tyskland 202427.11.2024 10:07:42 CET | Pressmeddelande
Semesterupplevelser för hela familjen, pulserande storstäder och historiska sevärdheter är favoriterna bland internationella besökare i Tyskland. Detta visar resultatet från undersökningen "De 100 mest sevärda resmålen i Tyskland" på den Tyska Turistbyråns (DZT) hemsida.
Hemma-hos-semester på privat herrgård20.11.2024 05:00:00 CET | Pressmeddelande
Under de senaste årtiondena har gods och herrgårdar i den nordtyska regionen Mecklenburg genomgått omfattande renoveringar. Många av dessa historiska hus har nya verksamhetsområden och drivs av ägarna, som sätter sin egen prägel på husen utifrån sina intressen och färdigheter.
Stjärnskådning från sängen – i genomskinliga bubbeltält15.11.2024 05:00:00 CET | Pressmeddelande
Under mottot ”Släck lamporna – tänd stjärnorna” erbjuder Schloss Krugsdorf övernattning i så kallade bubbeltält. Tälten ligger i slottsparken och lockar med en förtrollande panoramavy och fri utsikt över en spektakulär stjärnhimmel. För den som inte vill laga mat ute erbjuder slottet en romantisk middag med en gourmetkock.