Porsche

Porsche 911 GT3 med racingteknik från Porsche Motorsport

Dela
Porsche 911 GT3 - med racingteknik från Porsche Motorsport.
Porsche 911 GT3 - med racingteknik från Porsche Motorsport.

Porsche släpper nu nya 911 GT3. Den sjunde versionen av högprestandamodellen har utvecklats i nära samarbete med Porsche Motorsport. I ännu högre grad än tidigare har ren racingteknik överförts till en serietillverkad bil. Framvagnen med dubbla länkarmar och sofistikerad aerodynamik, bakvingen med svanhalsinfästning och den markanta diffusorn kommer från den framgångsrika GT-tävlingsbilen 911 RSR.

Den sexcylindriga boxermotorn på fyra liter och 375 kW (510 hk) bygger på drivlinan i 911 GT3 R, beprövad och testad i långloppsracing. Den högvarviga motorn används också praktiskt taget oförändrad i nya 911 GT3 Cup. Resultatet är en briljant körmaskin; effektiv, exakt och högpresterande – lika perfekt på bana som vid vardagskörning.

Den avgörande styrkan hos 911 GT3 ligger i summan av dess egenskaper. Med en toppfart på 320 km/tim (318 km/tim med PDK) är den till och med snabbare än förra 911 GT3 RS. Den accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,4 sekunder. För en särskilt puristisk körupplevelse erbjuder Porsche den nya modellen också med en sexväxlad manuell växellåda. Den sofistikerade aerodynamiken är ett direkt resultat av erfarenheterna av motorsport och genererar väsentligt större marktryck utan att luftmotståndet påverkats i någon större grad. I prestandaläget ökar de manuellt inställda ving- och diffusordelarna det aerodynamiska trycket för högre kurvhastigheter. Det är dock enbart avsett för bankörning eftersom det är där 911 GT3 kan spela ut alla sina trumfkort.

På Nürburgrings nordslinga, det traditionella riktmärket för alla sportbilar från Porsche, satte 911 GT3 under det avslutande arbetet med bilens inställningar ett imponerande rekord. Testföraren Lars Kern körde det 20,8 kilometer långa varvet på bara 6:59,927 minuter. Det kortare varvet på 20,6 kilometer, som tidigare använts som riktmärke, klarade 911 GT3 på 6:55,2 minuter.

Utrustad med Michelin Pilot Sport Cup 2 R, som erbjuds som tillval, levererade den nya modellen sina höga prestanda flera varv i rad i händerna på Porsches märkesambassadör Jörg Bergmeister. Den erfarne professionella föraren Bergmeister förklarade att det är ”med marginal den bästa serietillverkade bilen jag kört på ”die grüne Hölle”, det gröna helvetet.

Trots bredare kaross, större hjul och andra tekniska nyheter, väger nya GT3 inte mer än föregångaren. Med manuell växellåda är tjänstevikten (EG) 1 493 kg och med PDK 1 510 kg. Främre huv av kolfiber (CFRP), rutor av lättviktsglas, optimerade bromsskivor och smidda lättmetallfälgar ser till att hålla vikten nere, vilket också avsaknaden av baksäte gör. Det lätta sportavgassystemet minskar vikten med inte mindre än 10 kg. Med elektriskt justerbara avgasklaffar ger det en spännande ljudupplevelse samtidigt som det uppfyller EU:s standard för ljudnivå, Euro 6d ISC FCM (EU6 AP). Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 13,0 liter per 100 km (med manuell växellåda: 12,9 l/100 km).

Racinggenerna framgår i nästan alla detaljer i nya 911 GT3. Förarplatsen överensstämmer med den i den nuvarande modellgenerationen. En nyhet är en track screen: med ett knapptryck reduceras informationen på de digitala skärmarna till vänster och till höger om den centralt placerade varvräknaren, graderad till 10 000 v/min, för att istället informera om däcktryck, oljetryck, oljetemperatur, bränslenivå och kylvattentemperatur, viktiga uppgifter vid bankörning. Skärmen visar också en växlingsassistans med färgade staplar till vänster och höger om varvräknaren och en shift light (växlingsindikator) från Motorsport.

I synnerhet när det gäller Porsches GT-modeller frågar kunderna i allt högre grad efter skräddarsydda utrustningsalternativ. Av den anledningen är Porsche Exclusive Manufaktur-serien tillgänglig också för 911 GT3 och kompletteras av GT3-specifika tillval som lättviktstak tillverkat i exponerad kolfiber. Andra höjdpunkter är ytterbackspeglar med skal av kolfiber, mörka LED-Matrix-strålkastare, matchande bakljus i Exclusive design med en ljusbåge utan några röda delar. Fälgkanter lackerade i Guards Red eller Shark Blue lyfter de svartlackerade lättmetallfälgarna.

Inuti framhåller utrustningsdetaljer, som varvräknarens mätartavla och Sport Chrono-uret, säkerhetsbältena och andra trimdetaljer, elegant karossens lackering eller någon annan önskad färg.

Lika exklusiv som bilen själv är kronografen som Porsche Design exklusivt erbjuder kunderna till 911 GT3. Precis som den motordrivna förebilden är den ett högklassigt hantverk med dynamisk design och konsekventa prestanda. Höljet speglar dess Motorsport-gener. Liksom vevstakarna i GT3:ans motor är den tillverkad av robust, lättvikts-titan. Klockan drivs av en individuell rotor som påminner om hjulen på 911 GT3. Urtavlans färgade ring kan kundanpassas till bilens lackering.

Nya 911 GT3 kan beställas från och med nu och kommer till återförsäljarna i juni 2021. Svenskt pris från 1 840 000 kronor.

Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de

911 GT3 (PDK): bränsleförbrukning vid blandad körning 13.0 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 294 g/km

911 GT3 (manuell): bränsleförbrukning vid blandad körning 12.9 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 293 g/km

 

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhölls med den tidigare NEDC-mätmetoden.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Porsche 911 GT3 - med racingteknik från Porsche Motorsport.
Porsche 911 GT3 - med racingteknik från Porsche Motorsport.
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 - med racingteknik från Porsche Motorsport.
Porsche 911 GT3 - med racingteknik från Porsche Motorsport.
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 - med racingteknik från Porsche Motorsport.
Porsche 911 GT3 - med racingteknik från Porsche Motorsport.
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 - med racingteknik från Porsche Motorsport.
Porsche 911 GT3 - med racingteknik från Porsche Motorsport.
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 - med racingteknik från Porsche Motorsport.
Porsche 911 GT3 - med racingteknik från Porsche Motorsport.
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 - med racingteknik från Porsche Motorsport.
Porsche 911 GT3 - med racingteknik från Porsche Motorsport.
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 - med racingteknik från Porsche Motorsport.
Porsche 911 GT3 - med racingteknik från Porsche Motorsport.
Ladda ned bild
Interiören i nya Porsche 911 GT3.
Interiören i nya Porsche 911 GT3.
Ladda ned bild
Skalstolarna i Club Sport-paketet i nya Porsche 911 GT3.
Skalstolarna i Club Sport-paketet i nya Porsche 911 GT3.
Ladda ned bild
Bur i höghållfasthetsstål i Club Sport-paketet i nya Porsche 911 GT3.
Bur i höghållfasthetsstål i Club Sport-paketet i nya Porsche 911 GT3.
Ladda ned bild
Modellanpassad kronograf från Porsche Design.
Modellanpassad kronograf från Porsche Design.
Ladda ned bild
Testföraren Lars Kern körde det 20,8 kilometer långa varvet på 
Nürburgrings nordslinga i nya 911 GT3 på bara 6:59,927 minuter. Det kortare varvet på 20,6 kilometer, som tidigare använts som riktmärke, 
klarades av på 6:55,2 minuter.
Testföraren Lars Kern körde det 20,8 kilometer långa varvet på Nürburgrings nordslinga i nya 911 GT3 på bara 6:59,927 minuter. Det kortare varvet på 20,6 kilometer, som tidigare använts som riktmärke, klarades av på 6:55,2 minuter.
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande

Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.

Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.

Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande

Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye