Högt betyg till 1177 Vårdguiden på telefon
1177 är det nationella telefonnumret för sjukvårdsrådgivning via telefon dit alla invånare kan ringa var än de befinner sig i landet, dygnet runt. Sjuksköterskorna som svarar bedömer behov av vård, ger råd och vägleder till lämplig vårdmottagning när så behövs.
Under 2020 ringde nära 6,3 miljoner till 1177 vilket kan jämföras med året innan då drygt 4,9 miljoner ringde. Aldrig någonsin har det ringt så många till 1177. Trots det ökade trycket visar NKI-resultatet för 2020 att de som ringer är mycket nöjda. Nöjd-kund-index ligger på 81 vilket med god marginal ger mätmodellens högsta betyg: mycket nöjd. Om man jämför med föregående mätning har NKI-värdet minskat något från 2018 då det låg på 83. NKI-värden över 75 innebär att användarna anses mycket nöjda.
Nöjdheten hos användarna av 1177 Vårdguiden på telefon mäts varannan höst och 2020 svarade 4 514 på enkäten. Samtliga som svarade hade nyligen ringt in till tjänsten och fått rådgivning av en telefonsjuksköterska. Resultat presenteras på nationell nivå och per region.
Den främsta orsaken till att de som ringde var nöjda var trovärdigheten i telefonsjuksköterskans råd. Det område där det fanns störst förbättringspotential var telefonkön. Enligt undersökningen var det många som upplevde att svarstiden var för lång. Den främsta anledningen till de längre svarstiderna handlade om det enorma tryck som telefonin fick under 2020 på grund av covid-19-pandemin.
- Det är glädjande att många är så nöjda med vår tjänst. Sjuksköterskorna som svarar på telefon runt om i landet har gjort ett helt fantastiskt jobb inte minst i år då trycket har varit mycket stort. Pandemin orsakade en enorm tillströmning av samtal som ingen kunnat förutse. Trots det lyckades sjuksköterskorna upprätthålla tillgänglighet till tjänsten på ett fantastiskt sätt, säger Anette Thalén, sektionschef med ansvar för 1177 Vårdguiden på telefon, på Inera.
1177 Vårdguiden på telefon är ett samarbete med 21 regioner. Varje region driver och ansvarar för sin egen verksamhet för sjukvårdsrådgivning, vilket innebär att den som ringer numret 1177 i första hand kommer till sjukvårdsrådgivningen i den region där man befinner sig. Regionerna anställer sina egna sjuksköterskor. Alla regioner bedriver sjukvårdsrådgivning i egen regi utom Region Stockholm som har en upphandlad utförare. Inera ansvarar för det medicinska rådgivningsstödet som sjuksköterskorna använder, för it- och telefonisystemen i 20 av de 21 regionerna samt för varumärket 1177 Vårdguiden.
Om NKI
Statistiska centralbyrån (SCB) har skapat en modell som använts för att utvärdera 1177 Vårdguiden på telefon. Målgruppen är personer som ringer 1177 Vårdguiden på telefon och urvalet har tagits fram genom att de som ringer 1177 får en automatisk fråga i talsvaret om de vill delta i en intervju. Datainsamlingen görs både via webbenkäter och telefonintervjuer. På www.scb.se beskrivs skalan på följande sätt: - ett betygsindex under 40 kan klassas som ”inte godkänt” medan gränsen för ”nöjd” går vid 55 och ett betygsindex på 75 eller högre indikerar ”mycket nöjd”.
Bilder
Om
Det här är Inera
Inera är ett digitaliseringsbolag som bidrar till välfärdens utveckling. Vi är Sveriges digitala ingång till hälsa, vård och omsorg och utvecklar digital infrastruktur för en sammanhållen välfärd.
Inera, som ägs av regioner, kommuner och SKR Företag, har i uppdrag att skapa förutsättningar för att digitalisera välfärden. Genom att förse ägarna med gemensam digital infrastruktur och arkitektur samt ett stort antal tjänster bidrar Inera till en säker, jämlik och effektiv vård och omsorg.
Vi har ett nationellt utbud av tjänster, information och kunskapsstöd som är tillgängliga för invånare och välfärdens medarbetare. Inera utvecklar och förvaltar ett 40-tal tjänster inklusive 1177, Nationell patientöversikt, identifieringstjänsten SITHS samt kunskapsstöd genom Vårdhandboken med flera.
Inera utvecklar och förvaltar även digital infrastruktur – grundfundamentet för en sammanhållen välfärd. Det gör att digitala lösningar kan fungera ihop på nationell nivå och välfärdens aktörer kan samverka på ett effektivt och säkert sätt.
Följ Inera AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Inera AB
Ineras styrelse utser Patrik Sundström till ordinarie vd20.12.2023 10:07:13 CET | Pressmeddelande
Inera meddelar idag att bolagets styrelse utsett Patrik Sundström till vd. Patrik Sundström har sedan juni 2023 varit tillförordnad vd.
Ny tillförordnad vd för Inera7.6.2023 15:14:53 CEST | Pressmeddelande
Peter Arrhenius lämnar Inera och Patrik Sundström blir ny tillförordnad vd.
1177, UMO och Youmo hbtqi-certifierade26.1.2023 11:18:09 CET | Pressmeddelande
Den nationella redaktionen för 1177.se och redaktionerna för UMO och Youmo har blivit tilldelade RFSL:s hbtqi-certifiering. Certifieringen är en kvalitetsstämpel som visar att redaktionerna arbetar strategiskt för att synliggöra och utmana normer som kan leda till att människor behandlas ojämlikt.
Det går bra att ringa 117727.5.2022 11:07:46 CEST | Pressmeddelande
Telefonitjänsten 1177 har en mindre driftstörning i ett stödsystem men det finns en reservlösning och därför går det bra att ringa in till tjänsten som vanligt. Köerna är för närvarande normala. Arbete pågår för att lösa störningen i systemet. Störningen är åtgärdad.
Inera har tecknat ramavtal för utveckling och förvaltning av applikationer4.5.2022 15:31:18 CEST | Pressmeddelande
Ett stort förändringsarbete pågår inom Ineras organisation med ambitionen att säkerställa rätt och kostnadseffektiv bemanning med kompetens inom utveckling och förvaltning av applikationer. Inera har nu meddelat tilldelning och tecknat ramavtal med leverantörerna i den stora ramavtalsupphandling som har genomförts och som vi har informerat om tidigare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum