Prisjakt och Schibsted köper produkttestbolaget Advized

Schibsted-ägda Prisjakt vill bli den självklara destinationen för alla typer av köpråd, inte bara prisrelaterat utan också när det kommer till vad man ska handla. För att bättre guida runt produkterna väljer jämförelsetjänsten att köpa produkttestbolaget Advized. Förvärvet innebär bland annat att man får tillgång till en skalbar plattform samt över femtio experter som vägleder konsumenter till smarta köp.
– Köpresan blir allt mer digital och automatiserad, samtidigt som gränsen mellan vad som är ett trovärdigt råd kontra köpt reklam suddas ut. I den här utvecklingen är det därför inte så konstigt att konsumenter eftersöker trovärdiga guider och recensioner skrivna av experter. Det ska bli otroligt spännande att tillsammans med Advized vägleda konsumenter på ett personligt sätt, säger Peter Greberg, VD på Prisjakt.
– Om vi framgångsrikt integrerar plattformen hos Prisjakt, så att alla våra miljontals användare kan ta del av experternas köpråd, är potentialen enorm. Förhoppningsvis kan satsningen också inspirera våra användare till att vilja bidra med liknande produkttester, fortsätter Peter Greberg.
– Prisjakt har alla förutsättningar att ta Advized till nästa nivå. Med deras plattform och användarbas finns alla ingredienser för att skapa ett community för konsumenter där de kan fatta smarta köpbeslut. Det ska bli spännande att följa deras resa framöver. För min egen del så kommer jag hjälpa Prisjakt i en kortare övergångsfas, sedan ser jag fram emot nya utmaningar och kommande roliga projekt, säger Kalle Bodestig.
Om Advized
Advized är en plattform för oberoende produkttester, recensioner och köpråd. Till sin hjälp har företaget ett gediget nätverk av experter som är insatta inom olika typer av produktområden. Experterna får betalt oavsett om de ger produkten ett bra eller dåligt omdöme, och de skriver under på att de inte är påverkade av någon tredje part. Advized får likt Prisjakt intäkter genom att driva trafik till webbshoppar, men också genom att exponera framgångsrika tester i olika kanaler. Företaget grundades våren 2017 av Kalle Bodestig och Mikael Egnér.
Om Prisjakt
Prisjakt är Nordens största objektiva informations- och jämförelsetjänst. Prisjakt startades 2002 och är en del av Schibsted. Idag finns tjänsten tillgänglig i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nya Zeeland, Frankrike och Storbritannien. I Sverige har man kontor i Ängelholm, Malmö, Stockholm, samt nu även Göteborg i och med uppköpet av Advized.
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

